|
26.296
netweters
|
163.454
antwoorden
|
|
21.965
vragen
|
De app toont nu al dagen de algemene melding “storing in de buurt” (en “hard aan het werken om…”). Iedere avond is het nu hetzelfde liedje. Bufferen, uitvallen, grote latency… het is alsof het in Burcht maar “op halve kracht” werkt, en we dus met overbelasting zitten.
On top of that was zgz mijn persoonlijke situatie ook instabiel en sturen ze gratis een technieker, maar misschien heeft A wel met B te maken.
toevallig is in de buurt ook een Wyre werfje bezig. Weet er iemand of dit een oorzaak kunnen zijn (dus als ze bij jullie Wyre aan het leggen waren, dat er dergelijke uitval was)
of gebeurt het gewoon dat load-balanced apparatuur deels uitvalt, en dat dan uitgezeten wordt totdat er langsgekomen wordt in een soort van vaste maintenance ronde (dus niet ad-hoc, waardoor je dus moet wachten, omdzt het niet gezien wordt als “dringend”)
Iedere avond hetzelfde liedje betekent overbelasting van de coaxkabel. De bandbreedte op coaxkabel is namelijk gedeeld met de andere klanten in je buurt. Dit probleem zal jammer genoeg alleen maar erger worden zolang iedereen domweg voor internet via coaxkabel blijft kiezen.
Verspil er je tijd niet aan, met een overstap naar het Proximus-netwerk zal jou probleem meteen opgelost zijn.
Ik vermoed dat, eenmaal fiber overal ligt, het speelveld weer gaat shiften naar de diensten bovenop deze backbone.
en dat ze eerst zachte overstap gaan promoten, om uiteindelijk verplichte overstap te laten doen.
@icyjamie Ze zijn net tv zenders van de kabel aan het gooien om de bandbreedte te verbeteren zodat deze volle nodes niet meer mogelijk zijn, tegen 2030 zal dit opgelost zijn en ook hogere snelheid.
Correlatie is nog niet causaliteit, maar de problemen zijn precies begonnen bij de laatste Wyre werf hier in de buurt. In principe zou dat geen probleem mogen zijn (want voorbereidingen) maar misschien is er iets geraakt waardoor er op "gereduceerde kracht" wordt gewerkt.
Het zou raar zijn dat internet gedrag nu plots zo veranderd is dat we met volledige dropouts zitten, ipv gewoon wat degradatie in snelheid. Ik haalde een week geleden nog in volle primetime uitstekende resultaten. Er is geen nieuw appartementsblok bijgekomen die de schaal heeft doen tippen 😄
Maar alles kan natuurlijk. De vraag was dan ook beetje tweeledig: kunnen we ergens gedetailleerde info verkrijgen? Want als het gewoon "degradatie en eerlijke verdeling" zou zijn, zou de app toch niet melden: "oei, storing in de buurt, we zijn dat aan het oplossen"
Dan zou het zijn: alles werkt volgens de SLA's te vinden op de telenet pagina's (allee geen boodschap dan, want "normaal" is "niets melden" natuurlijk)
Neen, Telenet communiceert hierover niet, anders worden misschien 690 slapende klanten heel boos: https://www.hln.be/torhout/tot-690-gezinnen-in-torhout-zitten-al-sinds-eind-oktober-bijna-dagelijks-...
Als je niet tevreden bent over de stabiliteit van het coaxkabelnetwerk, moet je dat niet in huis nemen hé.
ik weet niet over welke infrastructuur ik wel of niet tevreden kan/mag zijn en op welke osi laag. Ik ben al bijna 30 jaar bediend door telenet op 5 verschillende adressen en dat was altijd in orde. Ik wou vooral weten of er status pagina’s waren met specifieke info en heb hier wat context bij gegeven.
Ik kan misschien ook meteen verhuizen want dit is wat proximus me voor het moment aanbiedt op mijn adres 🤡
Onbeperkt internet dat nooit uitvalt, is alles wat je nodig hebt. Snelheden hoger dan 100 Mbps zijn pure luxe. HD-videostreaming werkt zelfs perfect op een 10 Mbps-verbinding.
Maar ja, als je totaal niet begrijpt wat een megabit per seconde betekent, maken ze jou wijs dat je 1000 megabit per seconde "nodig" hebt.
Ik heb gemerkt dat ik zelfs per ongeluk op verkeerde knopjes klik, zoals je opmerking als "oplossing" te markeren, na 30 jaar IT ervaring, en met 2 te thuiswerken op redelijk grote datastromen. Gelukkig kon ik dat als noob terugzetten. Is er nog iets waarmee je kan helpen, of heb je nu genoeg gezegd?
Je snapt de techniek niet, er ligt glas tot de verdeelkast, alleen naar de voordeur is coax, dus maakt niet uit hoe druk t is,
als de verbinding wegvalt ligt dat altijd aan t waardeloze thuisnetwerk en niet aan Telenet...
Er wordt een doorgeef kabel van glasvezel tot aan de coax kast getrokken dan gaat het over naar coax kabel die bij de mensen thuis al ligt
Is een goedkope manier van aansluiten op afgelegen plaatsen en niet alles moet open gewoon de glasvezel tot de hoofdkast trekken
Dit zal gebeuren waar de Vdsl ook wordt uitgezet wand deze gaat over naar dit systeem omdat dit samen wordt aangelegd worden de kosten gedrukt
Er blijft dan 1 kabel over
Op platteland zie je dat enkel de coax kabel vervangen aan huizen omdat die in zeer slechte staat is
En omdat ze ook dit systeem gaan gebruiken
Ja op sommige plaatsen zal er toch gegraven moeten worden om de coax te vervangen enkel deze kabel leggen ze dan
@marcel3X schreef:Je snapt de techniek niet, er ligt glas tot de verdeelkast, alleen naar de voordeur is coax, dus maakt niet uit hoe druk t is,
als de verbinding wegvalt ligt dat altijd aan t waardeloze thuisnetwerk en niet aan Telenet...
Ben je ermee aan het lachen? Ik snap de techniek volledig. Die coaxkabel vanaf de node is afgetakt naar honderden woningen...
De bandbreedte van die coaxkabel is dus gedeeld over alle actieve modems die op dezelfde node zitten.
Alleen van de laatste verdeelkast tot de woning is coax, lekker bij Proximus blijven....
Wat hij wil zeggen dat in de toekomst de Vdsl wordt uitzet dat er te veel mensen op 1 zelfde node zitten
Maar tegen dan zal de coax kabel opgeruimd zijn en zal er nog plaats zijn om vlot internet te geven aan iedereen omdat er veel aanbieders op moeten
Dat is toch de bedoeling of lukt zullen wel zien tegen dan