Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

Hello everybody,

Ik wil een vast telefoontoestel kopen bij Telenet dat alleen op de utp kabel van Telenet is aangesloten met een telefoonstekker. En die geen gebruik maakt van batterijen.

Liefst een telefoontoestel waarvan het volume luid genoeg is voor senioren.

Welk vast telefoontoestel  raden jullie mij aan?

Dank bij voorbaat.

Mvg,

gigi

 

Titel gewijzigd door CaroDW (mod) I vorige titel: Ik wil een vast telefoontoestel van Telenet kopen

0 Likes
15 reacties
Ex-Netweter
 

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

- Een telefoontoestel kan je niet aansluiten op de "UTP kabel van Telenet" (?), maar op de telefoonpoort van de Telenet modem (RJ11).

- Een telefoontoestel zonder batterijen zal je bijna niet meer vinden, gezien de meeste toestellen een display hebben, en hiervoor een batterijtje nodig hebben. Ook voor het geheugen (korte nummers).

- Een ouderwets telefoontoestel (zonder batterijen, en met een luide mechanische bel) zal niet werken voor Telenet, omdat de Telenet modem niet genoeg stroom levert op de TEL poort om de bel te laten rinkelen.

- Een toestel hoef je niet noodzakelijk te kopen bij Telenet. Ook in de Proximus winkels heb je een ruime keuze, en deze toestellen werken ook voor Telenet.

 

Je kan dus best eens gaan zoeken in de electronica winkels (Vandenborre, etc...), of on-line (bol, ...) naar een "senioren huistelefoon" ...

 

Als je de eis "zonder batterijen" laat vallen, zal je een grote keus hebben. Voor senioren is het belangrijk:

  • grote toetsen.
  • aantal snelkiestoetsen voor de meest gebruikte contacten.
  • mogelijkheid om het volume te versterken.

Voorbeeld: https://www.amazon.nl/Amplicomms-BIGTel-Plus-groottasttelefoon-zilver/dp/B07T43YJHQ/

 

 

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi 

De vraag naar een batterijloos toestel zal echt niet lukken. Zelfs in die 30 jaar oude toestellen, van toen nog "RTT" zat al een batterij.

Deze toestellen kan je nog wel op meerdere plaatsen kopen, maar ze staan niet vooraan in de rekken.

https://www.vandenborre.be/vaste-telefoon/gigaset-da310-black


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi 

Of je nog zo'n nieuw toestel gaat vinden, weet ik niet.

Thuis hangen er drie toestellen aan de lijn waarvan twee zonder batterij en één op netstroom. 

Let wel als je een oud toestel koopt, moet het ook voorzien zijn voor tone. De pulse toestellen werken niet meer met de huidige modems.

Het ene toestel zal wel een iets beter geluid geven dan het andere, maar om meer volume te hebben (dus luider) moet het toestel een versterker hebben. Hiervoor is wat meer elektriciteit nodig. Om echt luid moet je toestel handenvrij bellen toelaten. Ik weet niet hoe het vandaag zit, maar er was ooit een tijd dat je in de plaats van er een batterij in te stoppen je het ook (via een transformator)  in een stopcontact kon steken. Ik vermoed dat dit nog bestaat.

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1679
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi Je kan misschien opteren om een vast toestel met simkaart te kiezen. 

Bijvoorbeeld een Fysic FM-2950 GSM bureautelefoon, werkt via SIM kaart en behoeft geen vaste aansluiting.Je kan dit toestel gelijk waar zetten zolang je maar gsm bereik hebt. 

Het enige dat je dan moet hebben is een simkaart en en een stopcontact waar je het toestel kan insteken.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Moaner
Professional Veelweter
Berichten: 411
Nieuwe TV-theek? WOW! Even demarreren... Een bus vol!

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet


Vriendelijk dank voor uw uitgebreide antwoord. 

Het is inderdaad niet zo gemakkelijk tegenwoordig om een vast telefoontoestel te kopen die geen batterijen gebruikt.

Maar die zijn er wel volgens mij. Je hoeft alleen bij de goedkoopste analoge vaste telefoontoestellen te kijken zonder een led schermpje of display, dus zonder de mogelijkheid om nummers te programmeren.

Wij maken nooit gebruik van deze optie om nummers te programmeren. Ik wil gewoon een vast analoog telefoontoestel dat een luid belsignaal heeft van+- 85 db .En liefst met een witte kleur.

 

De Doro Phone Easy 312 CS -Single  Dect  Wit MediaMarkt 49,98 € zou hier moeten aan beantwoorden. Ik heb een e-mail gestuurd naar de MediaMarkt, maar nog geen antwoord ontvangen. De Profoon Telefoon TX -310 22,99 euro MediaMarkt  zou ook goed kunnen zijn. Dus de vaste analoge goedkope telefoontoestellen zonder een display met zwarte kleur zullen zeker werken zonder batterijen .De witte daarentegen weet ik niet zeker.

 

Wat je schrijft dat een Belgacom telefoontoestel ook werkt met een telenet verbinding is in mijn geval niet waar.

Wij zijn overgeschakeld van Belgacom naar Telenet met onze telefoonaansluiting sinds een paar jaren, omdat het goedkoper is voor dezelfde telefoonverbinding. Ik heb nog een vast telefoontoestel aangekocht in een Belgacom winkel. Maar als ik dat aansluit op de utp kabel die verbonden is met de telefooningang op de Telenetmodem,is er geen verbindingssignaal. Je ziet wel op de display de tijdsduur in sec lopen en als je de nummer induwt verschijnt die ook op het schermpje. Maar je kunt geen contact krijgen met een ander telefoontoestel.

 

Dank aan iedereen die heeft geantwoord.

Grtz,

gigi 

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi 

Normaal werkt dat wel. Ik heb zelf nog zo'n oud ding staan, afkomstig van Belgacom.

Heb je zulk toestel eens direct op je modem aangesloten op de tel 1 aansluiting.

Normaal heb je twee aansluitmogelijkheden op je modem, er werkt er slechts één van.

Je kan de aansluiting ook in een van de  vier rj45 aansluitingen steken. Daar lukt het ook niet.

Heb je meerdere toestellen, moeten deze allemaal op dezelfde tel1 aansluiting aangesloten worden.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi 

Op de modem zijn mogelijk twee telefoonaansluitingen, enkel de eerste werkt. De tweede wordt gebruikt bij een klant met twee verschillende nummers.

 

Heeft uw Belgacom toestel een schakelaar toon/pulse? Je kan dat ook horen als je een nummer vormt: bij toon hoor je voor elke toets een verschillende toon, bij pulse hoor je een aantal kliks waarvan het aantal overeenstemt met het gekozen cijfer. Enkel indien je een oude modem van Telent hebt, werkt de pulse nog. De tone werkt met met alle modems.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

Thanks voor de uitleg over tone en pulse geluidjes als je op de toetsen drukt. Maar ik hoor helemaal niets. Het is een Maestro 280 blue toestel en er klinkt geen signaalgeluid als ik de hoorn opneem, terwijl hij is aangesloten met de telefoonstekker op de telefooncontactdoos van de utp kabel die gekoppeld is aan de eerste telefooningang van de Telenetmodem. De Olympia model 4210 die nu aangesloten is op de Telenetmodem heeft geen problemen ,maar werkt wel met batterijen. Ik heb de nieuwste Telenetmodem met ingebouwde router . Wat me ook opgevallen is dat de meeste analoge vaste telefoontoestellen allemaal over een HAC beschikken. Kun je die gebruiken als je geen hoorapparaten draagt? Is daar een aparte schakelaar voor die je aan en uit kunt zetten? Ook zijn er vaste analoge telefoontoestellen zonder batterijen, met een adapter die aangesloten wordt op een stopcontact van het stroomnet, en terzelfder tijd met een kabel vanuit de RJ11 uitgang op de ingang van de Telenetmodem volgens een medewerker van de online shop Onedirect.be. Je moet ook opletten dat het telefoontoestel op een Belgisch netwerk kan worden aangesloten, vooral op Bol.com moet je daar opletten. Wat de telefoonverbinding betreft dan is het netvoeding,dan weer via telefoonlijn, stroomnet . Via telefoonlijn is het duidelijk. Stroomnet en netvoeding is verwarrend, is dat het stroomnet van 230 V ? Dan wordt bedoeld dat een adapter moet worden gebruikt die de juiste spanning levert. Of bedoelen ze met netvoeding hetzelfde als via telefoonlijn wegens de stroomvoeding die geleverd wordt met een telefoonverbinding?
Graag uw advies hierover.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
gigitelefoon 2 21 dec 2020.jpg

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

Hello beste netweter,

Mijn telefoontoestel is een Maestro model 280 blue van Belgacom. Ik neem de telefoonstekker van het huidige telefoontoestel Olympia 4210 uit de telefooncontactdoos, en steek de telefoonstekker van mijn oude Belgacom Maestro model 280 blue in deze telefooncontactdoos, die verbonden is met een utp kabel en geplugd op de eerste telefooningang op mijn Telenetmodem. Er zijn twee telefooningangen op mijn Telenetmodem.

 

[Je kan de aansluiting ook in een van de  vier rj45 aansluitingen steken. Daar lukt het ook niet.]

Op de RJ45 ingangen van de Telenetmodem zitten twee ethernetkabels aangesloten van twee  computers.

 

[Heb je meerdere toestellen, moeten deze allemaal op dezelfde tel1 aansluiting aangesloten worden[

Ik heb maar één vast analoog telefoontoestel Olympia model 4210 met batterijen dat prima werkt met de Telenetmodem.

grtz,

gigitelefoon 2 21 dec 2020.jpg

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi 

De verbinding van de rj11 stekker naar de gewone telefoonstekker kan een probleem geven.

Ik heb ook zulke oude sleur en af en toe moet ik die dingen eens uit elkaar trekken en terug insteken om contact te krijgen.

Haal die rj11 eens uit de stekker en steek die eens rechtstreeks in tel 1 van uw modem. Op die manier beperk je het aantal contacten.

De toestel op de foto is er een dat je gewoon rechtstreeks kunt aansluiten op het telefooncontact van de modem. Het is wel een oud toestel en er mankeert mogelijk wel iets aan. Dat dit toestel niet werkt en het andere wel vindt zijn oorzaak mogelijk in het feit dat het defect is. Dat zou in elk geval een goede reden zijn.

https://www.manualscat.com/fr/belgacom-maestro-280-manuel

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

Thanks voor het meedenken.

Ik heb zoals gevraagd door u de de RJ11 uit de telefoonstekker gehaald, en rechtstreeks op de eerste telefooningang van de Telenetmodem aangesloten.

 

Dit veranderde niets. Het zit zo: nadat ik de handleiding heb bekeken, heb ik het volgende gedaan:

Als ik de hoorn opneem verschijnen er op de display 3 kleine zwarte streepjes  en 2 zwarte muzieknoten. Er klinkt geen kiestoon.

 

Ik druk eerst op de programmeertoets en daarna op het cijfer 5 voor de toonkies instelling. Het oproepsignaal begint onmiddellijk te klinken. Cijfer 1 = impulskies instelling. Deze werkt niet. Op het schermpje staat het pictogram voor de programmeertoets en een klokje voor de belringtoon en een luidsprekertje. Ook het cijfer 7 voor de volume staat aangeduid op de display. 

 

Ik drukte de telefoonnummer in op de toetsen voor een oproep naar de gsm van mijn vrouw, en haar mobieltje ging rinkelen en ze kon mij antwoorden langs haar gsm. Daarna belde zij naar mijn vast Belgacom Maestro 280 telefoontoestel en het oproepsignaal weerklonk heel helder en luid .Ik kon ook spreken met haar.

 

Dus alles werkt normaal behalve het signaal bij het opnemen van de hoorn.

 

Wat wel raar is als ik de hoorn met de krulsnoer van mijn ander vast telefoontoestel Ranex model RX 2706 op mijn Belgacom Maestro 280 telefoontoestel aansluit, werkt het signaal wel als ik de hoorn opneem. Met de hoorn van de Olympia 4210 werkt het ook niet.

 

Spreken door de hoorn en luisteren langs de hoorn van de Belgacom Maestro 280 werkt dus normaal, alleen het signaal dat moet weerklinken bij het opnemen van de hoorn werkt niet.

 

De tijd wordt ook aangeduid op de display als ik de hoorn opneem. Het volume kan ingesteld worden van 1 tot 7. De melodie kan vertraagd of versneld worden. Alle overige opties kunnen ook worden ingesteld en het rood indicatielampje brandt tijdens de oproep.

 

Maar mijn probleem dus een vast analoog telefoontoestel zonder batterijen is nu opgelost. 

 

Als de batterijen niet voldoende meer waren geladen viel de telefoon uit en kon ik niet bellen.

Dus probeerde ik mijn Belgacom Maestro 280 analoog telefoontoestel zonder batterijen te telefoneren met de gekende gevolgen.

 

Nu blijkt nadat ik de batterijen uit de Olympia 4210 heb verwijderd, deze toch normaal verder kan werken zonder de plaatsing van de batterijen.

Grtz,

gigi     

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

Vriendelijk dank voor uw uitgebreide en nuttige antwoord.Het toeval wel nu zijn dat mijn huidig vast analoog telefoontoestel van het merk Olympia model 4210 wel goed werkt zonder batterijen. Natuurlijk kan ik geen nummers meer programmeren,maar dat hoeft niet voor ons. Dus uw redenering is misschien wel geldig voor veel telefoontoestellen,maar niet voor alle vaste analoge telefoontoestellen met een display.Ik dacht ook dat het toestel niet goed zou functioneren zonder de batterijen.Maar ik heb de batterijen eens verwijderd met veel twijfel  of het telefoontoestel nog zou kunnen bellen en oproepen ontvangen.Ik  belde dus naar de gsm van mijn vrouw die opnam en antwoordde dat ze me goed verstond.Daarna belde mijn vrouw naar ons  vast analoog telefoontoestel Olympia en ja de beltoon klonk luid en goed en ik hoorde haar duidelijk spreken langs de telefoonlijn.De cijfertoetsen zijn ook heel groot op dit toestel. Mijn Belgacom Maestro vast telefoon werkt ook goed, de beltoon klinkt luid en de ontvangst is heel duidelijk.Dit heb ik goed gekregen door de handleiding te downloaden en  door op de programmeertoets te drukken, en daarna op cijfer 5 voor de toon instelling.Programmeertoets en cijfer 1 is de impuls instelling.Alleen de kiestoon als je de hoorn opneemt werkt niet. Al de rest wel.Maar het is wel raar als ik de hoorn van de Olympia 4210 aansluit op de Belgacom Maestro 280 dat de kiestoon dan wel werkt als ik de hoorn opneem.  Ik snap dit niet. Ik probeerde ook de telefoonhoorn van mijn reserve telefoontoestel Ranex aan te sluiten,maar deze gaf geen kiestoon. Voilá de vraag is opgelost . gigi 
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Tips aankoop vaste telefoon bij Telenet

@gigi 

Als je telefoon ingesteld is op puls en je kan die gebruiken om zelf te bellen, betekent die dat je een oude modem hebt van Telenet. Als die vervangen wordt, zal je met dat toestel geen oproep meer kunnen doen. Ik raad je aan om het in te stellen op toon. Dat werkt altijd.

0 Likes