24768
netweters
|
152540
antwoorden
|
20718
vragen
|
Ik heb al maanden mijn 5ghz en 2.4ghz netwerken gesplits en dit is altijd heel goed gegaan. Soms was er wel een drop in de connectie maar buiten een website die dan 3 seconden langer moest laten of een Zoom meeting die 5 seconden stilviel, was dit amper merktbaar.
Echter sinds het einde van 2019 zijn er regelmatig problemen met mijn netwerk.
Hoewel ik af en toe problemen ondervind met mijn 2.4ghz, erger ik mij het ergste aan de problemen met mijn 5ghz.
Bijna elke avond, vaak na 23u, valt mijn 5ghz volledig weg. Het begint vaak met "Connected, no internet" en een verbinding van 1-2 streepjes (ondanks dat mijn laptop op 2 meter van de modem staat en altijd 4 streepjes heeft) en kort daarna valt het volledig 5ghz weg. Weg als in hij is niet meer zichtbaar. Dit houdt vaak 15-20 minuten aan en daarna is het netwerk weer terug zoals het hoort.
Mijn 2.4ghz blijft wel zichtbaar tijdens deze periode en soms zegt deze dan ook "connected, no internet" maar niet altijd.
Het is precies alsof mijn 5ghz netwerk zichtzelf elke avond opnieuw opstart.
Heb je al eens getest of er geen ander 5ghz netwerk aanwezig is dat het uwe stoort?
Misschien eens kijken of er bepaalde toestellen aangaan of geactiveerd worden.
Er kunnen storingen zijn zodat de 5GHZ band onderdrukt is.
Het kan ook zijn dat er een 5GHZ wifi van de buren actief is op dat moment en uw signaal wegdrukt.
Het best is om dit na te gaan om een netwerk scan te doen voor 23u en na 23u . De wifi die na 23u erbijgekomen is zal misschien de stoorzender zijn.
groeten Kristof
@Liljur405 Vermoedelijk is er dagelijks een prioritaire dienst die gebruikt maakt van dezelfde frequentie als uw wifi 5 GHz. Zie op deze webpagina. Scroll naar beneden en lees zeker vanag de kop: "Vele mensen weten niet dat de 5 GHz. frequentie een gedeelde frequentie is."
Je kan manueel een andere frequentie instellen in mijn Telenet.
Ik heb gelijkaardige klachten, ook sinds enkele weken/maanden...
Hier is niets nieuw binnengekomen van "netwerk verspreidende" toestellen. Het laatste nieuwe toestel op de wifi was een nintendo switch en ik denk niet dat die een heel 5GHz netwerk kan verstoren 🙂
Zijn ze bij telenet zeker dat er niet ergens iets aan hun kant is veranderd? Ik lees wel meer klachten ivm gesplitste netwerken die vroeger wel perfect werkten...
Zijn er misschien de laatste tijd in de buurt radarinstallaties bijgekomen? Dat is geen grap, een reeks van de 5 GHz kanalen (kanaal 52 tot 140) ligt in hetzelfde bereik als de heel krachtige luchtvaart en weer radars. Google maar eens op de term "DFS".
En daar kun je niets tegen doen, die radars hebben voorrang.
zaventem is in vogelvlucht 20km weg, maar ik hoop niet dat iedereen in die straal zonder 5GHz zit 😄
Het goede nieuws: de dag nadat ik hier iets postte, werken mijn 5GHz netwerken weer... raar maar waar...
Ik heb niets veranderd of toestellen verwijderd
Ik begrijp er niks van... 🙂