Beantwoorden
Voorjans
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Alles op zijn plek! Netjes! En we zijn vertrokken! Hi there!

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Wij verhuizen binnenkort vanuit Nederland naar België en willen graag alvast internet en tv aanvragen bij Telenet zodat bij de betrekking van het huis, alles reeds werkende is. Heeft er iemand een idee hoe we dit het beste kunnen regelen en wat er bij komt kijken? Ik kan zo ver ik zie, geen diensten aanvragen zolang ik nog niet in België woon. Alvast bedankt! 

0 Likes
14 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

@Voorjans 

Ten eerste dien je hier over een Belgisch ID kaart te beschikken want die heb je nodig. 

Deze ga je meestal pas krijgen nadat je hier ook werk hebt tegenwoordig anders krijg je die kaart niet. 

Je hebt ook een domiciliering nodig maar goed dat gaat je nieuwe adres worden. Daarnaast dien je ook een Belgische bankrekening te hebben om daar je rekening mee te betalen eventueel een domiciliering aan te vragen. 

Ten zij je al een Belgische partner hebt dan is er geen natuurlijk geen probleem dan kan die de aanvraag wel doen en alles op zijn of haar naam zetten. 

Voldoe je aan al geen van bovenstaande kun je nog geen aanvraag in gang zetten. 

Ik weet dit aangezien ik ook jaren geleden uit Nederland ben verhuisd naar Belgie. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Gewoon eens bellen naar de klantendienst +32 15 66 66 66. Je zal de nodige gegevens moeten doorgeven van Naam, IDkaartnummer, wanneer je verhuist en welk abonnement je wenst. Zij zullen dan een afspraak regelen op de dag die jij wenst. De vorige bewoner moet NIU en modem/router laten hangen en zelf zijn verhuis of opzeg moeten doorgeven aan Telenet. Woon je nu niet ver van de grens kan je eventueel ook een Center binnenspringen, dan kunnen ze gelijk een kopie van je ID-kaart en dergelijke nemen.

Neem geen produkten over van een vorige klant want dan neem je ook zijn eventuele schulden over.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

@igvfer 

Met een gewone nederlandse ID kun je geen diensten aanvragen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Ik heb het ooit voor mekaar gekregen maar dat is ondertussen meer dan 6 jaar geleden. Met behulp van de backoffice. Het was zelfs voor een Nederlands bedrijf met een werknemer die in Vlaanderen woonde voor zijn job als vetegenwoordiger voor dat bedrijf. Maar hoe het nu zit dat weet ik niet meer. Maar toen hadden we als Center een aparte helpdesk waar een paar straffe medewerkers (gepokt en gemazeld in het systeem) zaten maar je moest ze te pakken krijgen, want je kon zelf niet kiezen. Ik denk dat er daar zelf ook al een paar van op pensioen zijn. Laurette was er een van.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

1) Je zorgt dat de woning voor jou toegankelijk is, de elektriciteit werkt, een huisnummer en een brievenbus heeft.

2) Je kijkt na of de aftakkabel aanwezig is in de woning volgens de normen die Telenet vooropstelt: https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-touch/nl/landingspaginas/verhuizen/pdf/werfbrochure....

3) Je bestelt je Telenet-diensten op jouw naam met installatie en facturatie op het Belgisch adres:

  • aftakkabel aanwezig, minstens 4 weken voor je verhuis
  • aftakkabel ontbreekt, minstens 6 weken voor je verhuis

Je hebt natuurlijk geen 100% garantie dat Telenet deze termijnen respecteert. (Telenet heeft reeds maandenlang ernstige IT-problemen.) Je houdt best een plan B via een ander telecomnetwerk achter de hand als je 100% zeker internet wil hebben op de dag van de verhuis. Op het moment dat je voelt dat het niet zo echt vlot met Telenet, voer je plan B onmiddellijk uit.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

@Ex-Netweter  

Voor jou duidelijkheid je hebt bij elke provider die je hier aanvraagt een geldige Belgische ID nodig. Dus er is ook geen plan B en als die er wel was zouden ze de vraag hier niet stellen. 
Einde van de discussie want het gaat Off topic worden. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Klopt niet. Je kan Scarlet, Proximus, Mobile Vikings, EDPnet bestellen zonder rijksregisternummer. Je naam, adres en geboortedatum zijn voldoende identificatie.
Het verwerken van het rijksregisternummer is in principe verboden voor commerciële bedrijven. Ik hoop voor Telenet dat ze een uitzondering bekomen hebben bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit. Anders is dit een onnodige schending van de privacy.

EDIT: Ik stel vast dat het online bestelplatform van Telenet niet correct functioneert: "Er is iets misgegaan met de ontvangen klantgegevens."
Belgen die 99 jaar of ouder zijn kunnen ook geen online bestelling plaatsen. Discriminatie op basis van leeftijd!
Kortom, ook daar IT-problemen.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Minstens voor vaste en mobiele telefoon is de identificatie verplicht. In tegenstelling tot Nederland kan de identificatie hier enkel met de identiteitskaart. Voor buitenlanders van de EU is het ofwel hun nationale identiteitskaart ofwel hun paspoort. Voor mensen van buiten de EU is het hun paspoort.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Zeg mij niks. Mijn probleem met Proximus gaat dan wel niet over internet maar over een vaste tekefoonlijn. Dit is misschien off topic ? 

Masr als je bv vrsagt kan er geen oplossing gevonden worden ? Krijg je bot te horen NEE

Bij Telenet kan het wel. Ik heb daar al goeie ervaringen mee. Het probleem is dat ik men oud tel nr niet kan overdragen. Omdat ik door prive omstandigheden men lijn verplicht 1 j heb moeten laten afsuiten. Ik kon met attest aantonen wat er aan de hand was.

De ombudsdienst telecommicatie kon niet helpen en test aankoop ook niet. Omdat Proximus naar mijn bescheiden mening dwars ligt en voor geen opeming open staat.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Ter verduidelijking. Telenet vraagt niet het Rijksregisternummer (achteraan op de ID kaart) maar wel het IDkaartnummer (vooraan op de ID kaart) Veel mensen kennen blijkbaar nog altijd het verschil niet. En dat IDnummers staat ook op de verblijfskaart of hoe het ook noemt.

En veel zullen er niet zijn van 99 jaar of ouder die nog een bestelling willen plaatsen. 🤣



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7393
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

Ik geef graag even de volledig juiste informatie om verwarring te vermijden.

Je kan zeker en vast klant worden met een buitenlands identiteitsbewijs. Men zal ook gewoon dezelfde gegevens vragen als bij een Belgische ID-kaart:

  • Voornaam en achternaam
  • Adres
  • Aanspreektitel
  • Telefoonnummer
  • Taal
  • Geboortedatum
  • E-mailadres
  • Kaartnummer buitenlands identiteitsbewijs

Telenet heeft deze gegevens nodig omdat ze wettelijk verplicht zijn om elke klant te kunnen identificeren (artikel 127 Wet betreffende de Elektronische Communicatie), de gegevens worden verwerkt volgens het privacybeleid van Telenet.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland


@igvfer  schreef:

Telenet vraagt niet het Rijksregisternummer (achteraan op de ID kaart) maar wel het IDkaartnummer (vooraan op de ID kaart)


Telenet vraagt uitdrukkelijk beide, het identiteitskaartnummer en het rijksregisternummer, wanneer je als nieuwe klant via de online shop je moet registreren om telecomdiensten te kunnen bestellen: https://www2.telenet.be/residential/nl/shop/

Buitenlandse identiteiten worden niet aanvaard want het rijksregisternummer wordt gecheckt aan de hand van de Belgische formule (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksregisternummer)
Als die Belgische check mislukt, krijg je de melding "ongeldig rijksregisternummer" en kan je niet verdergaan met de bestelling.
Dus als Europees burger kan je dus niet online bestellen bij Telenet?
Rijksregisternummers van personen geboren in 1923 of vroeger worden ook niet aanvaard. Dat is leeftijdsdiscriminatie.

Hoe je personen precies identificeert in een digitaal systeem schrijft de wet niet voor. Maar het moet steeds met een minimum aan persoonsgegevens. Het kan onder andere via het inlezen van de strikt noodzakelijke persoonsgegevens via de elektronische identiteitskaart maar ook via een online betaalverrichting of een identificatiedienst, zoals Itsme, die reeds je identiteit heeft geverifieerd.

Maar het rijksregisternummer zelf mag in principe niet door commerciële bedrijven verwerkt worden: https://www.misterfranklin.be/post/rijksregisternummer-en-privacy

Ik concludeer dat het online bestelsysteem van Telenet in die zin niet correct functioneert.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7393
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland


@Suzy  schreef:

Ik geef graag even de volledig juiste informatie om verwarring te vermijden.

Je kan zeker en vast klant worden met een buitenlands identiteitsbewijs. Men zal ook gewoon dezelfde gegevens vragen als bij een Belgische ID-kaart:

...


Ik vul graag nog even ter volledigheid aan dat je met een buitenlands identiteitsbewijs wel klant dient te worden telefonisch of via een Telenet winkelpunt. Online zal je de flow om te bestellen inderdaad niet kunnen vervolledigen. Maar laat het duidelijk zijn: klant worden is geen enkel probleem.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aanvragen internet tv bij verhuizing vanuit Nederland

@Suzy 

Dat is dus heel duidelijke info die je hebt gegeven. 

Kort samen genomen , telefonisch of in een winkelpunt kun je klant worden en je buitenlandse ID kaart voorleggen. Enkel online via de website zal dit dus niet kunnen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes