Beantwoorden
Cls22
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Ik heb enkele maanden geleden een acces point besteld omdat de router niet centraal gelegen was. Ik had wel een UTP kabel lopen van de router naar het midden van het appartement. Telenet klantendienst had voorgesteld om een Acces point te bestellen. Deze kwam aan, heb hem geïnstalleerd en werkte perfect.....Tot enkele weken geleden.....

Even ter verduidelijking, ik heb het enkel over de wifi-snelheden. Tot nu toe haalde ik makkelijk 150+ mbps in de slaapkamers (verbonden met AP) en 250+ mbps in de living (verbonden met router). Nu is dat 20-30 mbps in de slaapkamers en in de living is het zo wat een roulette. De ene dag staat hij op 250+ mbps (zoals het hoort) en de andere dag is het 40-50 mbps. Zelfde uren, zelfde applicaties, zelfde aantal gebruikers (en ik test meestal buiten de piekuren) maar dag en nacht verschil in snelheid.

Terug naar de Acces point; Deze werkt dus zeer slecht. Ik heb hem uitgezet en zo vanop de slaapkamers verbonden met de router. Het signaal was zwak (1 streepje) maar ik had meer download dan met een acces point met een signaal van 5 sterretjes.  Aan de kabels ligt het niet want ik haal dezelfde snelheden met zowel de AP als de router als ik met kabel verbind. Wanneer ik overschakel naar wifi beginnen de problemen zich te voordoen. Ik heb de acces point opnieuw opgestart, stekker eruit, gereset, noem maar op. Ik blijf een piek van 30 mbps krijgen.

Mijn vragen; Waarom zijn mijn snelheden op de router zelf zo inconsistent? En hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn acces point weer goed presteert?

PS. Of de snelheden nu genoeg zijn of niet is irrelevant dus maak daar geen opmerkingen over. Ik betaal voor 300, ik wil 300. Of toch daar in de geburen.

 

Titel gewijzigd door NV1 (mod) | Vorige titel: Acces Point

0 Likes
12 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Wellicht overlappen de gekozen wifi kanalen met die van AP's van je buren.

Dan heb je storing.

Ik zou aanraden om een aparte SSID te kiezen voor de 5Ghz band en daar naar te connecteren (dus niet kiezen voor 1 wifi netwerk).  Dan ben je zeker dat je altijd op de juiste band zit.

 

Zet kanaalselectie gerust automatisch op de 5Ghz band, daar is veel meer plaats (lees minder kans op overlap) dan op de 2,4Ghz band (waar ik ze statisch zou instellen (1, 6 of 11).

Doe deze instellingen zowel op je Telenet modem als op je access-point (voor de 2,4Ghz kies je bijv 6 voor de Telenet modem en 11 voor de AP, nooit hetzelfde kanaal)

 

Moest je IOT devices hebben die enkel op de 2,4Ghz band werken, dan hou je op deze manier de 5Ghz band vrij voor toestellen waar snelheid belangrijk is.

5Ghz reikt wel minder ver dan 2,4Ghz, maar als je de AP goed plaats is er geen issue.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cls22
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Dank voor de reactie.

Ik heb de instellingen gewijzigd zoals u het voorstelde; Opsplitsen in 2 netwerken, 2,4Ghz op Statisch(kanaal 11) en 5,0 Ghz op Auto. Dit zowel voor de AP als de modem. Helaas moet ik u melden dat ik na 5 dagen testen nog geen enkel verandering in snelheid heb gezien. Dus vanuit de slaapkamers nog steeds 20 mbps (signaal is altijd goed, 4 streepjes) en in de living momenteel 55 mbps (gisteren was dat dus 270 mbps). Dezelfde tijd, zelfde aantal gebruikers, zelfde applicaties, etc.

Nog andere suggesties?

mvg.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

@Cls22 

Heb je die test gedaan op 2,4 GHz of op 5 GHz?

0 Likes
Cls22
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Op beide;
Testresultaten 5Ghz: max 30 mbps met AP en 60 mbps met Telenet modem.
Testresultaten 2.4Ghz: Max 12 mbps met AP en 28 mbps met Telenet modem.

mvg.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Effe terug naar de basis. Laat ons ons concentreren op de 2,4Ghz band.

 

1) je AP's zijn toch bedraad aangesloten he? Welke snelheden krijg je als je op de UTP naar je AP een PC bedraad aansluit? (AP effe uitzetten en ook wifi afzetten op die PC)

2) 2,4Ghz kanalen statisch ingesteld. Als ik het goed lees heb je zowel

op de modem als op de AP hetzelfde kanaal ingesteld. Dat is nu net hoe het niet moet! Ze gaan elkaar nu volop storen.

Kies voor elk een apart signaal.

Dus bijv 6 en 11?  Nooit 2x hetzelfde configureren.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

je betaalt voor MAX 300

 

Maar eerlijk is eerlijk, je wisselvallende snelheden zijn niet oké

 

elke situatie is anders, moeilijk in te schatten... 

een optie: ene keer haal je 250, andere keer 30

> sticky client?? = toestel blikft verbonden met wifi punt voorbeeld modem terwijl er een beter punt dicht bij is (oké na wifi uit en terug in te schakelen)

 

tip: wifiman app downloaden (werkt best op Android) dan zie je of je met de modem of ap verbonden bent

 

gebruik thuis zelf de AP boosters van Telenet, max is ongeveer 290 mbit met 300/20 abo, meestal kom ik uit rond de 280

 

0 Likes
Cls22
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Dag Steven

Oei! Ik heb je bericht dan waarschijnlijk verkeerd begrepen. Excuses hiervoor.
Ik heb nu de kanalen aangepast naar kanaal 11 bij de Telenet modem en kanaal 6 bij de AP. En raak! Mijn probleem blijkt opgelost te zijn want ik haal nu 270 mbps op de slaapkamers! Ik ga niet te vroeg juichen en geef het enkele dagen tijd om te testen en kom dan terug om het als oplossing aan te duiden. U hoort nog van mij!

mvg.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden


@Cls22  schreef:

Dag Steven

Oei! Ik heb je bericht dan waarschijnlijk verkeerd begrepen. Excuses hiervoor.
Ik heb nu de kanalen aangepast naar kanaal 11 bij de Telenet modem en kanaal 6 bij de AP. En raak! Mijn probleem blijkt opgelost te zijn want ik haal nu 270 mbps op de slaapkamers! Ik ga niet te vroeg juichen en geef het enkele dagen tijd om te testen en kom dan terug om het als oplossing aan te duiden. U hoort nog van mij!

mvg.


dit heeft enkel invloed op de 2.4GHz, snelheid (270) die je meeg is 5GHz

 

deze 2 banden interfereren niet met elkaar, dus aanpassing aan 2.4 heeft geen invloed

voor 5GHz gebruik ik 48 & 64

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Acces point haalt niet de verwachte snelheden


@Cls22  schreef:

Dag Steven

Oei! Ik heb je bericht dan waarschijnlijk verkeerd begrepen. Excuses hiervoor.
Ik heb nu de kanalen aangepast naar kanaal 11 bij de Telenet modem en kanaal 6 bij de AP. En raak! Mijn probleem blijkt opgelost te zijn want ik haal nu 270 mbps op de slaapkamers! Ik ga niet te vroeg juichen en geef het enkele dagen tijd om te testen en kom dan terug om het als oplossing aan te duiden. U hoort nog van mij!

mvg.


Goed om horen!

De snelheden die je nu aanhaalt zijn eerder haalbaar in de 5ghz band.  Daar laat ik persoonlijk alles op automatisch staan.

 

Welke snelheden haal je nu op de 2.4ghz band? Je had hier toch een aparte SSID voor he?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cls22
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Enkele weken geen last gehad en nu terug wel. Ik begin mijn geduld te verliezen. Ik snap niet hoe mijn verbinding zo inconsistent kan zijn. 3 Weken lang gebruik ik mijn internet op volle snelheid (250+ mbps) en enkele dagen geleden is mijn snelheid op de 5Ghz band weer gedaald naar 50 mbps en nooit gestegen. Ik heb nochtans helemaal niets aangepast aan mijn modem. Ik heb zowel de modem als AP gereset, heeft niets gedaan. 

Ter info; Telenet modem opgesplitst in 2 wifi netwerken. 5Ghz op kanaal 'Automatisch', 2,4Ghz op kanaal '11'.
Acces point opgesplitst in 2 wifi netwerken; 5Ghz band op kanaal 'Automatisch', 2,4Ghz op kanaal '6'. 
Snelheden zijn allebei 50 Mbps op zowel 5Ghz als 2,4Ghz. Dit kan toch niet kloppen? Nog laatste suggesties? Ik sta op het punt om op te geven.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

En snelheid via UTP?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cls22
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Acces point haalt niet de verwachte snelheden

Snelheden met een bekabelde verbinding blijken in orde te zijn. Heb zowel op de AP als de Telenet modem 250+ Mbps. Het probleem zit dus echt bij de wifi...

0 Likes