Beantwoorden
Blackware
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

Hallo allemaal,

 

Ik heb nu al zo een 2 weken geleden de nieuwe modem die 1gb doorlaat geinstalleerd en via Ethernet werkt alles perfect. Ik heb bovenop dit nog een accesspoint boven in het huis staan anders is er geen wifi boven. De snelheid van de wifi boven bedraagt rond de 60Mbps, hetzelfde wifi-netwerk beneden bedraagt rond de 600Mbps. Ik heb al meerdere keren gebeld met de helpdesk die mij niet verder kunnen helpen omdat 60Mbps meer dan genoeg is volgens hun. Ik betaal natuurlijk wel de volle pot voor 1gb. Verdubbeling van de prijs voor dezelfde service bijna. Als ik een porsche koop, verwacht ik ook een porsche en niet een fiat (die ook kan rijden) 🙂 Er is blijkbaar ook geen mogelijkheid voor een extra modem/andere accesspoint of wifibooster is me verteld. Ik vraag me af of iemand me hier kan helpen...

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Marko

0 Likes
9 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

Welk Access Point?

Hoe is het Access Point met de modem verbonden?

Kan je boven eens een PC of laptop aansluiten (met ethernet kabel) op het Access Point en daar een speedtest doen?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

@Blackware  Slechte vergelijking met een Porsche. U huurt een internetaansluiting met een max. download van 1 Gbps. Dat is tot aan de modem. Intern ligt het aan u om die maximum snelheid te behouden en dat kan door ethernetkabels. Wifi heeft door allerlei factoren altijd een weinig tot veel snelheidsverlies, dat is nu eenmaal eigen aan het medium dat nog altijd ondergeschikt is aan een bekabelde verbinding. Je zal nu ook eenmaal met je Porsche op een veldweg ook de snelheid niet halen die je op een snelweg kunt halen.

Wifi AP is goede bekabeling van je modem tot het AP. Alle storende factoren zoals buren, aquaria, metalen wanden, muren, isoloatie, LED transformatoren en noem maar op proberen te vermijden. En ook zorgen dat er in je apparaten, PC, laptop, smartphone goede WiFi ontvangers zitten want dat is iets waar meestal in alle talen over gezwegen wordt over de kwaliteit daarvan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

Laat ons niet blind staren over de vergelijking met de Porsche, al begrijp ik de frustratie van de topic starter. En ook over alle nadelen van WiFi ...

 

Feit is:

  1. hij haalt draadloos 600 mbps via zijn Telenet modem beneden (ik veronderstel getest met zijn smartphone of ander mobiel toestel). maw zijn "WiFi ontvanger" is al OK ...
  2. hij haalt draadloos 60 mbps via zijn access point boven (ik veronderstel getest met dezelfde smartphone of mobiel toestel)

Laat ons dus helpen om zijn probleem op te lossen en te achterhalen vanwaar dit verschil komt 🙂.

Vandaar mijn eerste tip:

Bedraad testen vanaf een UTP poort op het access point boven. Daar zou hij de "volle" gigabit moeten halen (dezelfde snelheid als bedraad op de modem).

Hiermee kan je dan al de verbinding tussen modem-AP uitsluiten als reden ...

Misschien zit er nog ergens een 100mbit switch tussen 😊??

Blackware
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

De nieuwste van telenet vertelde de klantendienst me.

Direct verbonden met modem, met een cat5e netwerkkabel.

Laptop of PC aangesloten met ethernetkabel geven rond de 900Mbps.

0 Likes
Blackware
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

Een laptop van € 3000 die pas nieuw dit jaar is uitgebracht kan dit makkelijk aan hoor 🙂 Geen zorgen over maken, het ligt trouwens echt niet aan mij verzekerde de klantendienst me aangezien ze zeiden  dat de AP 'cappt' op 100Mbps? Maar dit is wel hun nieuwste??

0 Likes
Blackware
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

Ja er zit dus nergens een switch tussen. Heb ik niet eens thuis, alles werkt puur met nieuwe netwerkkabels, allemaal cat5e. Modem <--> AP that's it.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

Is het access-point boven met een kabel verbonden aan het Telenet modem, of is deze draadloos verbonden en werkt als repeater?

Indien via kabel; neem die kabel er eens uit en steek die dan rechtstreeks in de laptop.

Ik heb al verschillende keren gezien dat een bekabelde verbinding soms op 100 Mbps synced, ipv 1Gbps. Dat zou dan een wifi verbinding van ongeveer 60Mbps kunnen verklaren.

Probeer eventueel eens de kabel in een andere poort van het Telenet modem te steken.

 

Best even stap voor stap uit testen:

- welke snelheid haal je met een latop, en bekabelde verbinding rechtstreeks op het modem - op de poort die normaal voor het access-point gebruikt wordt?

- welke snelheid haal je op de verdieping als je de kabel afkomstig van het modem in je laptop steekt?

- welke snelheid krijgt je met een bekabelde verbinding op een eth poort van het access-point?

- vervolgens via wifi

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Access Point blokkeert werkelijke snelheid


@Blackware  schreef:

Een laptop van € 3000 die pas nieuw dit jaar is uitgebracht kan dit makkelijk aan hoor 🙂 Geen zorgen over maken, het ligt trouwens echt niet aan mij verzekerde de klantendienst me aangezien ze zeiden  dat de AP 'cappt' op 100Mbps? Maar dit is wel hun nieuwste??


@Blackware 

Kan je misschien bij je antwoorden vermelden op welke post je antwoordt, dan is het voor de lezer duidelijker 🙂.

 

Wat betreft het AP heb ik al in mijn vorige post gevraagd: welke AP heb je?

Een recent AP capt zeker niet op 100 mbps....

 

Op het AP zitten er ook nog vrije ethernetpoorten.

Kan je hier eens jouw prachtige laptop van 3000 EUR op aansluiten en daar een speedtest doen?

 

Dan pas kunnen we je verder helpen

Als het het  AP is van Telenet

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access Point blokkeert werkelijke snelheid

@Blackware Hetgeen ik denk is het volgende:

Vermits je een redelijke snelheid haalt direct op je Telenet device ligt daar geen probleem. Bekabeld zou je tussen de 900mbps en 1000mbps moeten halen.

Die AP is bekabeld veronderstel ik? Die kabel moet minstens een CAT5E zijn anders haal je deze snelheden niet.

De AP, welk type is dit ? Een oud toestel kan max 100mbps dus zou het kunnen dat het daarom is dat je maar 60mbps via wifi hebt. 

Dus na te kijken ;

1. is je kabel minstens CAT5E ?

2. Kan je AP 1gbps aan ?

3. Heb je aan de Telenet router een snelheid van tussen 900mbps en 1000mbps op de kabel?


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.