Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Mijn buurman die een geweldige kinesist is, is technisch niet zo sterk en doet dan al wel eens beroep op mij voor technische dingen.

Omdat hij overwoog naar Proximus te gaan wegens blijvend erg slecht internet sprak hij mij aan. Zijn overstap afgeraden en z'n installatie eens gaan bekijken.

Blijkbaar sukkelt hij al meer dan een jaar met erg instabiel internet. Haalt op sommige momenten geen 5MB/s, terwijl z'n abonnement 300MB voorziet. Herstart modem helpt tijdelijk, maar geraakt nooit boven de 90.

Telenet is al -tig keer geweest en schijnen het niet opgelost te krijgen.

Hun modem is momenteel de CV8560E met apart accespoint.
Ik heb alles losgekoppeld en de computer via vast lan aangesloten: precies hetzelfde. Hun digicorder laat op elk kanaal 100% signaalkwaliteit zien, dus dat is het ook niet.
De antenneversterker heeft twee modemuitgangen, beiden getest met 100% goede coaxkabel. Helpt niet.
Voor mij is dit een bewijs dat het aan de modem ligt of "ervoor". Telenet heeft die modem al eens vervangen voor dit issue, maar geen oplossing blijkt.

Wat kan dit veroorzaken?

0 Likes
17 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Heb je steeds met dezelfde PCV getest, of misschien ook een andere?

Ook een andere kabel gebruikt? Andere LAN poort op de CV8560E?

Indien het probleem blijft bestaan, zelfs op een andere poort, met een andere PC en kabel, lijkt me dit toch een telenet probleem te zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Je kan best eerst eens nagaan wat de normaal beschikbare snelheid is die Telenet belooft op zijn adres via https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

Als deze snelheid niet gehaald wordt op de modem is het 100% de verantwoordelijkheid van Telenet om dat probleem op te lossen.

De oorzaak kunnen storingen zijn op het coaxnetwerk in de straat, maar daar kan je als klant niets aan verhelpen.

Als Telenet onbekwaam blijkt om na talloze interventies gedurende meer dan een jaar deze problemen op te lossen, is het hoog tijd om je conclusies te trekken.

 

Een overstap naar VDSL2 of fiber kan een oplossing zijn. Naast Proximus kan je ook via EDPnet, Mobile Vikings of Scarlet een abonnement afsluiten.

De beschikbare snelheid op je adres kan je nagaan via https://proximus.be/internetsnelheid

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Hopelijk meer dan wat ik zou krijgen bij Proximus.

Maximumsnelheid beschikbaar voor 57% van de lijnen met jouw configuratie

27,3 Mbps download - 7,4 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

15,6 Mbps download - 1,9 Mbps upload

Aan de vraagsteller: Spreken we dan over verbindingen via WiFi of bedraad? Heb je al eens een speedtest gedaan rechtstreeks op de modem? Kan met een simpele laptop, goede UTP kabel en dan de speedtest doen.

Haal je daar dan maar die snelheden dan moet je zeker aandringe bij Telenet. Haal je daar het maximum van wat je abonnement voorschrijft dan moet je de binneninstallatie eens goed bekijken.

Hou het simpel en zorg zeker dat er bijvoorbeeld geen dubbele link is tussen switchen enzo.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

@raverke95 

Zoals hierboven word gezegd door @igvfer @, probeer eens eerst met utp kabel van modem naar laptop en dan speedtest

Vraag via fb/whatsapp aan telenet of ze de lijn willen nakijken bij hun (niet dat ze alles zien) en of ze eens reset willen doen op die lijn.

Als dit al 2de modem is, en je bent zeker dat niet aan nieuwe modem/kabel ligt, kan het ook nog steeds van een versleten kastje zijn (ken juiste benaming niet) waar de telenet lijn binnen komt en van dat kastje naar modem gaat.

Ook mogelijkheid, is zoals eerder hierboven werd aangegeven is dat het probleem bv aan de aansluitingsgendoos aan paal/paddestoel kan liggen. (Was bijmij geval, elke malen stak SWAT technieker nieuw aansluiting erop en bleef problemen geven, tot dat ie deze verstak op ander plek en verwisselde met 1 van buren lol)

(P.s: wat bedoel je met versterker? Bedoel je het kastje aan de muur waar telenet binnenkomt, of echt een rond wit versterkertje onderaan die aansluiting waar je kabel naar de modem gaat? Verleden heeft geleerd dat deze met tijd juist storingen geven met verslijten en meer kwaad san goed doen, en deze niet echt meer gebruikt worden of nodig zijn in woningen*Info van meerdere telenet techniekers*)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Ex-Netweter
 

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?


@DeLLiAnO  schreef:

@raverke95 

Zoals hierboven word gezegd door @igvfer @, probeer eens eerst met utp kabel van modem naar laptop en dan speedtest

Dat is dus al gebeurd:


@raverke95  schreef:

Ik heb alles losgekoppeld en de computer via vast lan aangesloten: precies hetzelfde.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Dan ga je moeten aandringen bij Telenet zelf. Als het direct aan de modem zo is. Dan leveren ze u niet waarvoor uw abonnement voorziet. Wat is trouwens het abonnement?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Heb je alle UTP verbindingen losgekoppeld , de modem herstart en dan de speedtest gedaan met een PC aangesloten op een UTP poort van de modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Toen mijn eigen router de geest gaf heb ik ook de wifi van de telenet modem gebruikt met een accespoint. Dat accespoint verloor altijd connectie. 

 

Zet een eigen router met wifi want die van telenet trekt op niks als je een ruim huis hebt. bij mij begon de miserie altijd als er meer dan 24 toestellen connecteerrden.

Ik heb een mx8400 geplaatst en al mijn problemen zijn opgelost, ik heb een volledig huis bediend via apple homekit met 5 tal cameras's

Telenet laat de laatste tjd enorm veel steken vallen

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Bedankt in de naam van mijn buur al voor de snelle tips. Maar inderdaad wat ik al schreef: ALLES hing van de modem afgekoppeld. Enkel vast LAN naar twee PC's geprobeerd die allen hetzelfde gedrag vertonen.

Met de versterker bedoel ik de antenneversterker in huis. Coax komt in de woning binnen naar die versterker. Gaat naar 4 kamers naar een televisietoestel en nog een 5de coax naar de Modem.

De splitter op straat, daar hang ik ook aan. Ik haal zonder problemen 970MB/s met mijn OneUp.

Ik weet niet precies welk abonnement hij heeft, maar hij zou naar eigen zeggen 300MB/s moeten halen.

Modem uitzetten, pc aansluiten via LAN en al de rest eraf, laat hem enkele uren iets boven de 100MB komen, wat lang nog niet de beloofde 300 is. Elk uur zie je het dan ook weer verzwakken tot vanmorgen uiteindelijk nog 2MB/s

 

De tip van @Ex-Netweter is hier geen oplossing. "We vinden geen informatie voor dit adres" komt er onderaan op. Ik geef m'n eigen huisnummer in, zelfde error.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?


@raverke95  schreef:

De tip van @Ex-Netweter is hier geen oplossing. "We vinden geen informatie voor dit adres" komt er onderaan op. Ik geef m'n eigen huisnummer in, zelfde error.


Dan typ je wellicht een fout in de straatnaam. Typ de eerste drie letters en wacht even, normaalgezien krijg je dan een keuzelijstje met de juiste straatnaam.
Dit zou voor elk adres dat aansluitbaar is op het Telenet-netwerk moeten werken.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

@raverke95 

Gelieve de juiste schrijfwijze te hanteren. Anders wordt het verwarrend.

De snelheid van je internet wordt uitgedrukt in Mega bit per seconde = Mbps. (kleine b).

MBps (hoofdletter B) is Mega Byte per seconde. 8 bit = 1 Byte. Dus 8 Mbps = 1 MBps.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Wat die adressen betreft: Soms moet je de deelgemeente ingeven, soms de hoofdgemeente en als je op de grens ligt met een deelgemeente moet je soms de naastliggende deelgemeente ingeven. Dat heeft te maken met hoe hun kabellussen liggen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

Ik antwoord altijd met hetzelfde. Telenet en bij uitbreiding alle providers geven internet tot aan de modem/router. Wifi is eigen verantwoordelijkheid en is voor elk huis anders. Maar mits de juiste plaatsing van AP's (bedraad) is de Telenetinstallatie best bruikbaar hoor. MESH Wifi werkt ook alleen maar perfect als dit oordeelkundig geplaatst is, maar kan een oplossing zijn en die zijn meestal ook gemaakt om meer toestellen aan te kunnen dan de standaard AP's omdat ze meer bandbreedte gebruiken en ook anders daarmee omgaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Buurman haalt geen 10MB/s, wat kan hier mis zijn?

@raverke95 

Vroeger werd bij nieuwe installaties in huis al eens zo een versterker gehangen (waar telenet binnenkomt) waar je meerdere coaxen kon op aansluiten. Tijdje later installeerden ze nog enkel (wat ik weet en meemaakte) die waar je een enkele coax op aansluit en naar je modem loopt. Hoe word daar eigenlijk 4x een coax afgetakt? 

Weet niet welke van de 2 je hebt, maar weet uit ervaring (en juist nog recent bij vrienden, die nieuwe modem en utp vervangen hadden, ik hen aanraden om dat versterker kastje te vernieuwen waarna alles weer werkte) dat als deze stuk is of versleten er ook amper signaal is en regelmatig wegvalt. Is deze ooit al vernieuwd?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes