Beantwoorden
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

Ik heb in het weekend mijn oud systeem (zeer oude modem en base abonnement) geupgrade naar ONEup met nieuwe DOCSIS 3.1 WiFi6 modem. Dat ging vrij vlot en tot mijn verbazing wekte de oude modem nog steeds (telenet had me verteld dat die zijn signaal zou wegvallen), maar na de switch dadelijk alles terug up and running. De digicorder blijft nog even staan omdat men me aanradde niet te veel tegelijk te upgraden wegens gekende problemen.

De snelheden vallen wat tegen, nooit haal ik de beloofde gigabit, Enkel bedraad haal ik meer dan 800 Mbps, 1 keertje 926 Mbps, maar via wifi nooit meer dan 450 Mbps, of ik moet al op zolder gaan staan waar de modem zich bevind.

Mesh vertrouw ik niet helemaal, plus dat kost weer extra, dus dat blijft nog even gedisabled.

Echter mijn oude telenet AP, wat doe ik daarmee? Ik dacht dat dat niet meer zou werken, maar als ik die aanzet krijgt ie toch een witte LED.  Echter is er niets van te zien op het netwerkschema. Dus ik kan die gewoon niet instellen denk ik dan. Maar het werkt, want als ik verbind via wifi gaat ie naar wifi 5 via mijn AP en als ik het AP uit zet gaat ie via wifi6 naar mijn modem op zolder. Maar alhoewel de wifi signaal sterkte beter is bij mijn AP, kan ik nu nog niet zeggen of ik via daar sneller surf. Alle wifi telenet testen (beneden waar het AP staat) gaan tussen de 130 en 400 Mbps

Dus mijn conclusie is: acces point van telenet inleveren en vervangen door een eigen snellere accespoint OFWEL ONEup downgraden naar ONE

akoord?

 

akoord?

0 Likes
13 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

@gvg1 Ikzelf heb de nieuwe modem al mogen testen en moet zeggen, het gaat goed maar niet in combinatie met uw eigen wifi systeem. Ik heb daarom terug de E-router in combinatie met Mesh. @gvg1 waarom ben je tegen Mesh systemen ? Ik werk hier al jaren mee en heb overal perfect internet. 

Op ieder verdiep heb ik de sateliet (acces point) bedraad aangesloten om het maximaal aan snelheid te halen. Ikzelf haal snelheden van 980Mbps via wifi. 

Je moet er wel voor zorgen dat je een wifi 6 toestel hebt anders val je terug op die 450Mbps. Die AP zal op wifi 5 werken hetgeen dergelijke snelheden haalt. 

De modem in jou geval is Wifi 6 dus kan je normaal gezien wel hogere snelheden halen. 

De zwakste schakel is uw eigen AP dus.

Terug downgraden naar one zou een stom idee zijn, maar upgraden naar uw eigen wifi systeem in combinatie met een E-router zou top zijn 😀

De nieuwe wifi 6 modem is goed als je in een appartement of klein huisje woont, dan volstaat dit perfect. Voor de meeste mensen is dit ok. Als je bijvoorbeeld een groter huis hebt of een nieuwbouw die vol met metaal zit, zou je beter voor een andere optie kiezen. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

Je had beter gekozen voor de CV8560E en een eigen wifi6 router.

Veel sneller over WiFi.En zekers zo snel bedraad.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

@loti 

Op welke manier zou dat sneller zijn?  Je vervangt een Wifi 6 door een andere Wifi 6. 

@gvg1  Als je het huidige AP vervangt wordt door een Wifi 6 AP dan geniet elke toestel dat ook Wifi 6 ondersteunt van de hoge Wifi 6  snelheid.

0 Likes
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

De ene router wifi6 is de andere niet,op papier zegt niets.

Waarom gaat het signaal van de ene router beter door muren dan de andere.

 

0 Likes
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

Ik ben een beetje tegen Mesh om de volgende redenen: (in oplopende volgorde van belangrijkheid)

1) ken het niet, geen ervaring mee, ga ik dit bij problemen wel makkelijk kunnen debuggen? Klassiek kan je desnoods nog een SSID maken / toestel/golflengte

2) extra huurgelden stoort me principieel.

3) wil niet al mijn dat mijn stopcontacten bezet geraken

4) technisch vind ik dit een achteruitgang, ik heb vroeger veel moeite gedaan (moest zelfs een nieuwe tool kopen omdat mijn oude cat 5 knijptool niet meer compatibel was) om een cat8 kabel te leggen tussen mijn modem op zolder en de verdeel switch beneden). En verder naar oa mijn bureau. Gelukkig maar want enkel bedraad haal ik de goede snelheden nu.

 

Waarom downgraden naar ONE ipv ONEup. Tja die up heb eigenlijk enkel voor het werk nodig heel zelden (eergisteren een 80 GIG byte geupload naar onedrive) maar eigenlijk is 40 Gbps beachelijk weing voor het "snelste internet" dat ik kan bekomen (ik woon op de buiten, dus denk niet dat ik ooit glasvezel zal krijgen). En wat de Down betreft denk ik niet dat je dat in een klein gezin gaat merken (verschil tussen de 2 abonnementen).

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

Je vervangt een Docsis 3.1 met Wifi 6 door een Docsis 3.0 zonder wifi en voegt daar een tweede router bij met Wifi 6. Voor een maximale snelheid naar de toekomst de Docsis 3.1 behouden en een Wifi 6 AP plaatsen.

 

@gvg1vermits je een pod geduren een tijdje gratis kan gebruiken, zou ik eerder één pod plaatsen op een plaats die vrij centraal in je woning is (centraal ten opzicht van de plaatsen waar je Wifi gebruikt). Deze pod zou je wel moeten verbinden met een utp-kabel met je Docsis 3.1 modem/router. Je zal vlug merken dat het al dan niet voldoet.

Je zou ook kunnen overwegen om je router op een lager niveau dan de zolder te plaatsen.    

0 Likes
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

nu vertel je iets onverwacht en ik denk niet dat ik het helemaal geloof. Daarom vraag ik bevestiging

De POD van telenet heeft 2 RJ45 connectors, ik veronderstelde dat dit was om lokaal bedraad internet te voorzien. "internet uit" om het simpel uit te drukken. Zeg je nu dat als ik daar een UTP kabel insteek die van mijn modem komt (in mijn geval van mijn unmanaged router die viea een cat 8 UTP kabel naar de modem gaat), dus "internet in" als het ware, dat dan de POD niet het zwakke wifi signaal gaat versterken, maar echt het internet op zijn bedraade RJ45 ingang gaat gebruiken?

0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 233
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

bij mijn ( niet telenet) set is het uit, én in . wat je erinsteekt komt bij op de hele mesh, en je kan er ook bv een computer of dergelijke aanhangen om bekabeld te voorzien

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT


@gvg1  schreef:

nu vertel je iets onverwacht en ik denk niet dat ik het helemaal geloof. Daarom vraag ik bevestiging

De POD van telenet heeft 2 RJ45 connectors, ik veronderstelde dat dit was om lokaal bedraad internet te voorzien. "internet uit" om het simpel uit te drukken. Zeg je nu dat als ik daar een UTP kabel insteek die van mijn modem komt (in mijn geval van mijn unmanaged router die viea een cat 8 UTP kabel naar de modem gaat), dus "internet in" als het ware, dat dan de POD niet het zwakke wifi signaal gaat versterken, maar echt het internet op zijn bedraade RJ45 ingang gaat gebruiken?


Ja natuurlijk. Dat is de bedoeling ...

gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

Hoi,

je hebt bij een de thread "Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?" iets gelijkaardigs gezegd. OK, dat is mooi want 1 POD krijg je sowieso gratis bij telenet. Rest nu nog een belangrijke vraag voor mij: "Als je die ene POD gebruikt als AP, moet je dan MESH laten activeren bij telenet of niet?" En in 2de orde: "moet je die POD dan instellen dat ie weet dat ie zich als AP moet gedragen of is ie zelf slim genoeg om te zien dat het internet op zijn bedraade RJ45 connector beter is dan via de wifi?

alvast bedankt.

 

Geert

0 Likes
Ex-Netweter
 

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT


@gvg1  schreef:

OK, dat is mooi want 1 POD krijg je sowieso gratis bij telenet.


Fout, elke Telenet wifi-pod kost je 3 euro per maand, nadat de gratis proefperiode van 3 maanden is verstreken.
Alleen de Wifi-modem is inbegrepen in je abonnement.

Elk deftig Wifi 6 Mesh-systeem is slim genoeg om te weten dat een bekabelde verbinding (backhaul ethernet) voorkeur geniet op de draadloze mesh-technologie. In sommige systemen kan je die prioriteit ook manueel instellen.

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

Dat woord gratis ik hoor dit niet graag  er zouden veel problemen vlug opgelost zijn door ander materiaal te gebruiken

Als je in een bunker woont ben je met dit  materiaal niet veel 

Goed dat ze er van afstappen (gratis)

de technieker weet dat maar de klant wil gratis spullen die niet voor iedereen goed zijn

Nu zullen mensen vlug iets zelf kopen dat meer bij hun situatie past

Wel altijd gemakkelijk om te testen die spullen van telenet past het niet bij de situatie kan je gemakkelijk terug binnen brengen

zonder antwoord

0 Likes
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT

OK, inbegrepen in het abonnement zal ik dan zeggen. Volgens de website van telenet lijkt het inderdaad betalend te zijn. Ik dacht dat de dame aan de receptie van mijn locale winkel vertelde dat eentje inbegrepen was, maar ik zal me vergist hebben. Als het betalend is, koop ik principieel dan liever zelf een accespoint. eentje die wifi 6E aankan want dat kunnen de pods wellicht niet en dan kan ik misschien enkel de 6 GHz band gebruiken voor het "niet telenet" deel van mijn netwerk.

0 Likes