DOCSIS 3.1 WiFi6 en ACCES POINT
Ik heb in het weekend mijn oud systeem (zeer oude modem en base abonnement) geupgrade naar ONEup met nieuwe DOCSIS 3.1 WiFi6 modem. Dat ging vrij vlot en tot mijn verbazing wekte de oude modem nog steeds (telenet had me verteld dat die zijn signaal zou wegvallen), maar na de switch dadelijk alles terug up and running. De digicorder blijft nog even staan omdat men me aanradde niet te veel tegelijk te upgraden wegens gekende problemen.
De snelheden vallen wat tegen, nooit haal ik de beloofde gigabit, Enkel bedraad haal ik meer dan 800 Mbps, 1 keertje 926 Mbps, maar via wifi nooit meer dan 450 Mbps, of ik moet al op zolder gaan staan waar de modem zich bevind.
Mesh vertrouw ik niet helemaal, plus dat kost weer extra, dus dat blijft nog even gedisabled.
Echter mijn oude telenet AP, wat doe ik daarmee? Ik dacht dat dat niet meer zou werken, maar als ik die aanzet krijgt ie toch een witte LED. Echter is er niets van te zien op het netwerkschema. Dus ik kan die gewoon niet instellen denk ik dan. Maar het werkt, want als ik verbind via wifi gaat ie naar wifi 5 via mijn AP en als ik het AP uit zet gaat ie via wifi6 naar mijn modem op zolder. Maar alhoewel de wifi signaal sterkte beter is bij mijn AP, kan ik nu nog niet zeggen of ik via daar sneller surf. Alle wifi telenet testen (beneden waar het AP staat) gaan tussen de 130 en 400 Mbps
Dus mijn conclusie is: acces point van telenet inleveren en vervangen door een eigen snellere accespoint OFWEL ONEup downgraden naar ONE
akoord?
akoord?
- Labels:
-
access point
-
modem
-
snelheid