Beantwoorden
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

Gisteren werd mijn zwarte docsis modem vervangen door een witte. Nu kan ik langs WiFi mijn Raspberry niet meer aanspreken. Dit werkte met de zwarte modem perfect. Ik krijg connection timeout. Iemand enig idee.

 

Thx

0 Likes
25 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

@Eddy444 

Country zou ik wel op BE zetten. Elk land heeft zo zijn eigen lichte variaties.

 

Je bent toch zeker dat de wifi van je RPI aan staat.

 

Bekijk ook eens deze stappen.

 

 

 

0 Likes
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

Ik heb de volledige procedure om headless te werken met de RPI nog eens herhaald (ssh bestand in root van boot + wpa_supplicant.conf in root van boot). Dit veranderd niets. Volgens mij kan het niet aan de RPI liggen daar voordien alles werkte.

 

Ik heb ook geprobeerd met proto=WPA2 daar mijntelenet aangeeft dat WPA2 gebruikt wordt.

Ik ben aan het einde van mijn latijn. 😣

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

@Eddy444  Ik begrijp eigenlijk de situatie niet helemaal. Mag ik eens samenvatten.

RP is verbonden met router bedraad en heeft IP adres 192.168.0.34 en is ook verbonden draadloos met IPadres 192.168.0.36. Zeg het mij als ik mis ben.

Uw Telenet modem router heeft als LAN 192.168.0.0 en als adres 192.168.0.1.

U wil verbinding maken met een PC of tablet die draadloos verbonden is met hetzelfde netwerk, die PC heeft een IP adres 192.168.0.X.

Dus je maakt je draadloze verbinding met je netwerk met de PC, tablet of wat dan ook. Tot zover heeft je RP hier nog niets mee te maken. Zolang je maar in dat netwerk zit.

Je kan blijkbaar wel verbinden via SSH want anders zou je aan die instellingen niet kunnen. Dus werkt de connectie want SSH werkt via IP adres.

Welke toepassing wil je dan bereiken op je RP via de webbrowser? Als er niets is op je RP die toegankelijk is via HTTP of HTTPS dan kan je uiteraard geen verbinding maken. Misschien wel naar een toepassing via een specifieke poort?

En ik weet het, Linux adepten willen tonen dat ze slimmer zijn dan de rest en werken via SSH en command line. Maar gemak dient de mens en installeer daarom eens VNC viewer. Leuk en makkelijk. Zo zit je direct op je RP.

Trouwens heb je al eens geprobeerd uw modem/router zonder stroom te zetten, een paar seconden te wachten en dan opnieuw op te starten?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

Ik heb een netwerk met range 192.168.0, hierin staan een PC die bekabeld is. Op de WiFi staan een PS4, 2 gsm's en een tablet. Deze werken allemaal.

 

Mijn RPI is niet bekabeld en werkt langs WiFi. Voor de vervanging van de modem werkte deze zonder probleem. De verbinding maakte ik met Putty of MobaXterm (hier ook grafisch met X11).

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

@Eddy444  Is het de verbinding via Putty (SSH) die niet lukt? Blijkbaar wel volgens een eerder bericht. Heb je vanaf je PC al eens een ping gedaan naar het IPadres van je RP? Lukt dat?

Volgens mij maar een manier om je RP op orde te krijgen is zoals eerder gezegd een scherm aankoppelen, een toetsenbord en muis en dan je komplete instelling nakijken zeker de WIFI instellingen in je RPI.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

De ping werkt ook niet langs de WiFi. Ik heb de RPI nu bedraad aangesloten en dan werkt alles.

0 Likes
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

Blijkbaar staat poort 22 niet open op de telenet modem. Indien ik deze met portforwarding open zet werkt het. Blijkbaar werkt het niet op poort 22 op de 2 verschillende ip adressen open te zetten (voor de 2 RPI's) namelijk .34 en .36 ik krijg dan error.soa.ConstraintViolationException.

Bestaat hiervoor een oplossing?

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

@Eddy444 

Als je uw rpi nu eens aanspreekt met inc zoal @igvfer aangeeft, doe dan het volgende:

Via het wifi icoontje rechts boven vergeet je huidig netwerk. Je zal het een paar tellen later terug zien. Je kiest dat en dan vul je uw type beveiliging en wachtwoord in. Het is helemaal niet nodig om zelf wat in te tikken in wpa_suppliant.conf. 

 

 Bij het schrijven van bovenstaand denk ik aan iets anders. Ga naar mijn Telenet, zet één netwerk uit en geef een ander ssid aan de 5 GHz wifi. Ik vermoed dat je daardoor geen verbinding kan maken. Als de verbinding lukt, ga met inc naar uw tip en kies eens de 5 GHz wifi. Doe eens een speedtest met beide frequenties.  

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

@Eddy444  Uiteraard werkt het niet om poort 22 naar 2 verschillende IP adressen  te sturen. Wat je wel kan doen, normaal gezien toch, maar ik weet dat er recent wat bugs waren daarmee, is portswitching.

Hackers spelen graag op poort 22 omdat dit gekend is als zeer onveilig.

Wat moet je doen?

Stel in bij portforwarding, de externe poorten kan je naar believen veranderen.

IPadres RP 01 - externe beginpoort 12100 - externe eindpoort 12100 - interne beginpoort 22 - protocol beide - Actief

IPadres RP 02 - externe beginpoort 12110 - externe eindpoort 12110 - interne beginpoort 22 - protocol beide - Actief

Dan kan je uw RP via publiekIP:12100 of DDNSnaam:12100 voor RP01

en RP02 via publiekIP:12110 of DDNSnaam:12110 voor RP02

Probleem opgelost. En een beetje veiliger want jij alleen weet dit. Hackers moeten al je 65000 poorten scannen om het te vinden.

En als het bekabeld gaat dan blijkt er iets mis met je Wifi instellingen op je RP. Nazien en corrigeren. In de betreffende file uw wlan0 met een fixed IP instellen en niet hetzelfde als uw eth0.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

Ok, bedankt dat werkt prima.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geen contact meer met Raspberry na vervanging modem

@Eddy444 super! Duid zeker nog even de antwoorden aan in de thread die jou het meest geholpen hebben of voor jou de oplossing waren. Dit helpt anderen met gelijkaardige problemen om de oplossing sneller te vinden. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes