Beantwoorden
Jonas3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

Hallo,

 

Wij hebben thuis een telenet modem die het internet verspreidt binnenshuis. Nu wil ik 100 meter verder een 2e wifi-netwerk oprichten. Door middel van  een powerline adapter heb ik daar al een internetaansluiting. Sluit ik hier best een router, acces point of een combinatie van toestellen om een mesh te genereren (te dekken oppervlakte is 200 m²)?

 

Hartelijk dank!

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

@Jonas3  Wil je hetzelfde netwerk? Dan zet je gewoon wat Acces Points. Kan wel met aparte SSID en paswoord als je dat wenst.

Wil je een apart netwerk zet dan een router, eventueel een mesh systeem want dat is ook een router + satelieten.

200 m2 Is normaal gezien te dekken met 1 AP als die centraal staat. Want dat is maar een straal van een goede 8 meter rond je AP.  Oppervlakte cirkel is SxSx3.14 = 8 x 8 x 3.14 = 200.96 m2

Een beetje uitleg over Mesh? https://pavele.be/mesh/ 

Je blijft natuurlijk met de bottleneck zitten naar je modem/router toe. Uw verbinding is maar zo goed als de slechtste schakel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jonas3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

Hallo,

 

Is er een betere manier op internet 100 meter verder te krijgen zonder gebruik te maken van een powerline?

 

Mvg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

@Jonas3  Ja een UTP kabel al is 100m net op het randeke. Als je het kan opsplitsen door onderweg een switch te zetten zou het betere gaan. En natuurlijk een glasvezel kabel maar dan zit je wel met een zware kost. Dan moet je aan het begin een switch zetten met SFP aansluitingen en op het einde terug. De kabel en die connectoren zijn niet van de goedkoopste. Het verwondert mij al dat je via PWL internet hebt want 100m is niet niks.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

Als je een mesh wifi systeem koopt kan dit perfect die 100 meter overbruggen. 

Zie wel dat je een multiband systeem koopt zoals de Netgear Orbi.

Dit type van mesh router gebruikt een extra band tussen de router en de sateliet router. Zo heb je optimale snelheid.

Bekabeld is inderdaad het beste maar voor UTP kabel is 100m wel het maximum.

Er bestaan systemen waar je bijvoorbeeld glasvezel kan gebruiken en deze converteren naar utp: 

Glasvezel Converter, Singlemode SC,1000Mbps met max bereik 10km , maar hier betaal je enorm veel voor dergelijke afstanden. Mesh systemen zijn dus goedkoper 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

@kristofDW  Mesh 100 meter? Dat wil ik nog wel eens zien. Mesh spreekt altijd van een oppervlakte tussen de 150 en 220 m2. Dat is een cirkel met diameter tussen de 14 en 17m, dat wil zeggen dat elke sateliet, om optimaal te werken max. tussen de 7 en 8.5m van de andere mag staan. In openlucht zal het iets verder zijn. Als je een systeem gebruikt met 2 richtantennes die perfect op elkaar gericht zijn en met open zicht kan je ook die 100m overbruggen en meer. Maar mesh? No Way, tenzij je er ergens onderweg nog een paar kunt zetten. Als je in openlucht 30 meter kan overbruggen op een aanvaardbare, kwalitatieve manier ga je heel content mogen zijn. Mesh is tenslotte niks anders dan een veredelde repeater. Die zijn mogelijkheden haalt uit het feit dat hij als het te druk wordt op de ene sateliet, hij zijn data via een andere sateliet verzend.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

@igvfer  Ikzelf heb dergelijke opstelling en overbrug +/- 100m.

Ik heb de Netgear orbi pro. De sateliet Netgear Orbi staat op ongeveer 45m van mijn hoofdrouter en gebruikt de backhaul topology. Ik haal snelheden van boven de 350mbps zonder moeite.

Dat is de reden waarom ik gezegd had dat je een multi channel (triband) mesh systeem moet kopen en geen repeater, want dan halveer je de snelheid.

Als de opstelling in open lucht is kan je werken met een soort point to point opstelling, waar je een draadloze verbinding maakt tussen de 2 hotspots.Dit gebruiken sommige bedrijven om optimale verbinding te hebben tussen 2 gebouwen zonder heel de straat te laten openbreken. (moet wel in open lucht zijn natuurlijk 🙂

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe een 2e WiFi-netwerk oprichten 100m van de modem?

@kristofDW  Ik blijf erbij dat het een repeater systeem is maar door het gebruik van meerdere banden haal je inderdaad hogere snelheden. Jij gebruikt band1, een andere gebruiker band 2 enz. waardoor de verbinding inderdaad gelijktijdig verloopt in plaats van afwisselend. Je rijdt met zijn allen op 3 vakken in plaats van op 1 vak. En point to point is het best met richtantennes en vrij zicht en droog weer. Want als het regent is het ook niet vet. Luchtvochtigheid is een van de grotere hindernissen van WiFi



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes