Beantwoorden
Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Dag iedereen, ik heb een 24*8 DOC 3 modem en drie AP7465CE-TN accespoints in mijn huis staan.

Desondanks heb ik nog steeds barslechte WIFI en geeft de verbinding meermaals per dag "geen internetverbinding" aan. Bedraad werkt het allemaal wel. Heb net ook alles gereset met de verborgen knop achteraan op de toestellen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat heel dat internetgebeuren hier nu eens EINDELIJK werkt zoals het zou moeten. Kan iemand mij daarmee helpen aub? Me laten weten welke instellingen ik moet instellen enz. Alvast een heel dikke, dikke merci !

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Moeten accespoints dezelfde instellingen als modem?

0 Likes
19 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke 

 

Ik zou in uw geval twee dingen doen:

  1. De netwerken 2,4 GHz en  5 GHz scheiden; dat betekent dat ze elk een ander SSID hebben. Het paswoord kan overal hetzelfde zijn
  2. Ook elk AP zijn eigen SSID geven (dus ook tweemaal, eentje per golflengte).

Op die manier kun je steeds zelf beslissen waar je aanlogt en het sterkste kanaal uitzoeken. Met drie AP's en de router zelf ga je dan uitkomen op 8 verschillende SSID. Klinkt misschien ondoenbaar, maar ik heb er hier thuis toch ook al 5. En dat is geen enkel probleem.

 

Vooral positief wanneer je een toestel hebt dat niet echt goed vanzelf het beste signaal uitpikt, zoals mijn foon. En met allemaal verschillende SSID kan ik dat beïnvloeden. Met overal hetzelfde SSID ben je overgeleverd aan de willekeur van de machine.

 

Wel even goed plannen op welke kanalen je de verschillende AP's laat uitzenden zodat er minimale storing gaat zijn. Vooral de 2,4 GHz dan, op de 5 GHz is er keuze genoeg.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke  Uitgaande van een Telenet modem/router, en geen eigen routers ergens daarachter. Accespoints moeten met deftige UTP bekabeling verbonden zij met de Telenet modem/router. Dus eerst proberen of je op die aansluitingen wel deftig internet hebt door er een PC of laptop bedraad op aan te sluiten en de wifi uit te schakelen. Je moet ze ook niet op te korte afstand van elkaar plaatsen. Eerst proberen om via "Mijn Telenet" 1 netwerk maken in te stellen. Als dit lukt en het werkt naar behoren moet je verder niets doen. Werkt dit niet naar behoren dan probeer je om als basis 2 netwerken te maken met elk een eigen SSID voor enerzijds het2.4 GHz netwerk anderzijds het 5 Ghz netwerk. Ook op de AP's.

Voor het 2.4 Ghz netwerk zet je dan elk AP op een verschillend kanaal indien nodig.

Succes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Het is enkel hardware van Telenet. UTP kabel is cat 6 en getest.

Ik ga nu een 2,4 op zetten met elke AP op een ander kanaal.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke 

Installeer op je smartphone een app zoals Wifi Analyzer. Daarmee zie je welke wifi signalen er zijn op een bepaalde plaats en hoe sterk die zijn. Dit kan je helpen om keuzes te maken.

Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Heb alles aangepast.
Modem op 2,4 ghz op kanaal 11.

AP 1 op kanaal 1
AP 2 op kanaal 6

AP 3 op kanaal 11.

Resultaat wifi op Iphone : geen internetverbinding

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke  Even wifi op de Iphone uitzetten en terug aanzetten, helpt dat?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Neen, helpt niet. Vergeet netwerk al gedaan, terug wachtwoord ingegeven. Iphone al uitgezet en terug opgestart. Steeds bij WIFI "geen internetverbinding"

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke  En uw Wifi paswoord, voldoende lang met hoofd- en kleine letters, cijfers en leestekens? Want Iphone en Ipad doen daar blijkbaar nogal moeilijk over.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Gewoon het originele wachtwoord dat bij de modem zit.
Heeft ook gewoon altijd gewerkt.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke  Wijze raad van tante Kaat. Ga er nooit vanuit dat, omdat het altijd heeft gewerkt dat ook zo zal blijven. 🙄



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Heb gewoon alles gereset op fabrieksinstellingen en de WIFI gescheiden.
Met m'n Apple Airport een apart netwerk aangemaakt voor het "zwakke punt" in mijn keuken en nu is het weer even redelijk stabiel.
Maar het is gewoon wachten op de volgende "WIFI-dip". 
Ik zal voor in de veranda nog een WIFI powerline zetten en dan hebben we hopelijk geen probleem meer.
Eigenlijk niet normaal dat je zoveel dingen moet plaatsen om deftig werkend internet te hebben.
Je betaald er elke maand een smak geld voor en hebt 4 extra toestellen nodig om het in uw huis op een aanvaardbare manier te laten werken. Mijn living, veranda en keuken zijn één plaats van ongeveer 60 vierkante meter, daar staat een Airport, een AP en een powerline in. Niet normaal.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hulp nodig met optimaal instellen van access point


@Polleke  schreef:

Je betaald er elke maand een smak geld voor en hebt 4 extra toestellen nodig om het in uw huis op een aanvaardbare manier te laten werken. Mijn living, veranda en keuken zijn één plaats van ongeveer 60 vierkante meter, daar staat een Airport, een AP en een powerline in. Niet normaal.


Als dat een fictieve ruimte is van 60 m lang en 1 m breed kan dat een goede opstelling zijn.

Is het echter één ruimte van 8 m op 8 m (64 m²) dan is dat mogelijk overdaad en zoals het spreekwoord zegt overdaad schaadt.

Ik heb geen idee welke muren en andere hindernissen zijn tussen uw verschillende ruimtes, het is dus niet mogelijk om te zeggen of het erover is of niet. Zoals een andere Netweter in elke bericht vermeldt: meten is weten, raad ik je nogmaals aan gebruik een app waarmee je de sterkte kan zien op een bepaalde plaats van elk wifi signaal.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

@Polleke  Internet is net zoals water en electriciteit iets dat geleverd wordt tot het aansluitpunt (meter, modem). Alles er achter is jou verantwoordelijkheid. Bekabeling, leidingen, aansluitingen enz.. Een wifi aces point heeft meestal een goede werking voor een oppervlakte van +- 150 m2, verder zal ook wel lukken maar wordt al problematischer. Dus dat wil zeggen een cirkel met straal van +- 7m. Maar als di in een hoek van je huis staat dan is bijna 2/3 voor de buren en de straat. Als je een AP in het midden van een ruimte van 10 op 10 zet zou dit moeten volstaan. Maar.... andere factoren beïnvloeden ook de werking. Minderwaardige transfo's van (LED) verlichting, TL verlichting, microgolf ovens, Aquaria, Dect telefoons, andere AP's enz..

En ik ken ook die verkopertrucs, al weten ze soms zelf niet beter, om een zwaarder abonnement aan te bieden, een extra router te verkopen of powerlines. Allemaal gezien en ooit nog voor 100-den euro's materiaal verwijderd om een goed functionerend netwerk te bekomen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Polleke
Professional Beetjesweter
Berichten: 20
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hulp nodig met optimaal instellen van access point

Daar ben ik het niet mee eens, ook de installatie binnenshuis moet gewoon werken zoals je het kan verwachten. Zeker als iemand van Telenet de "iedereen mee toer" heeft komen doen. Het is hij dat me de apparaten heeft aangeraden en ook geplaatst. Met de kabel werkt alles zoals het hoort, enkel de WIFI vertoont kuren. Ik heb het nu zo aangepast dat ik het AP bij mijn TV het WIFI signaal in het salon oppakt en daar de internetradio, digicorder, TV en printer zijn op aangesloten. Aan mijn computer de Airport (met ingebouwde 2TB HD) van Apple in een apart netwerk de keuken en veranda van WIFI voorziet. Boven heb ik ook nog een AP staan en de WIFI is daar goed.

Airport en beide AP's zijn rechtstreeks aangesloten op de modem via een cat 6 kabel.
Hopelijk dat het nu een beetje standhoudt.

 

0 Likes