Beantwoorden
KaDeHa
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

Beste,

 

Mijn vraag gaat over de beveiliging van het internet/wifi in een vakantiewoning die wordt verhuurd.

In die woning hangt een alarm dat eigenlijk via wifi kan werken maar momenteel is dat met een simkaart.  In die woning komt nu ook internet en digitale tv van telenet.  Maar wij zouden als eigenaar graag de wifi onder controle houden.  Daarom dachten we van telkens een nieuw wifiwachtwoord in te stellen wanneer een huurder de woning verlaat.  Maar, dan kan dit niet met ons alarm.  Want dan zouden we dat ook elke keer opnieuw moeten gaan instellen.  Ziet iemand hier een oplossing voor.  Of is de enige oplossing, met een aparte router te werken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

0 Likes
9 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

@KaDeHa  

Je zou eventueel kunnen kiezen voor een oplossing door eventueel het wachtwoord telkens te wijzigen. Je maakt een eigen wifi naam aan ( SSID ) met een paswoord wat je erna eventueel kan veranderen. 

 

Je kan er ook voor kiezen dat je een E-router van Telenet laat installeren waar je achter die router een eigen router installeert. Daar ook je eigen SSID in vormen met een eigen wachtwoord. 

 

Je wil eigenlijk niet elke keer het wachtwoord aanpassen dus als je 1ste huurders weg zouden zijn dan blijft het principe hetzelfde voor een wachtwoord wijziging met een eigen router. Dus uiteindelijk kan je er dan toch voor kiezen dat je de router / modem van Telenet kiest. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

@KaDeHa 

Als je uw alarm met een utp-kabel kan verbinden dan is het probleem opgelost.

Een ander mogelijkheid is een AP bijplaatsen met een vast wachtwoord. Je zorgt ervoor dat de WPS van dat AP uitstaat en dat ja alle standaard wachtwoorden veranderd hebt.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

@KaDeHa  Er is ook de vraag of je telkens naar daar moet als je het paswoord wilt veranderen. Ik zou mijn alarm connecteren rechtstreeks met UTP op de modem router van Telenet of gewoon zoals het nu is met de simkaart. Want dit heeft het voordeel dat je alarm hoogstwaarschijnlijk ook nog een tijdje functioneert als de stroom uitvalt en als je op Wifi werkt heeft dat niet veel nut als de stroom uitvalt.

En het paswoord van de Wifi van de Telenet modem-router kan je telkens via "Mijn telenet" veranderen en als je de extra AP van Telenet gebruikt wordt die meteen ook veranderd.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning


@KaDeHa  schreef:

Daarom dachten we van telkens een nieuw wifiwachtwoord in te stellen wanneer een huurder de woning verlaat.  Maar, dan kan dit niet met ons alarm.  Want dan zouden we dat ook elke keer opnieuw moeten gaan instellen.  Ziet iemand hier een oplossing voor.  Of is de enige oplossing, met een aparte router te werken?


Een aparte router is waarschijnlijk niet de enige oplossing, maar wel de beste oplossing. Een router die ook een gast netwerk ondersteunt.

  • Op de privé Wifi kan je dan je alarm instellen. Dit paswoord blijft geheim.
  • Het gast netwerk is alleen voor de gasten.
  • Via remote access kan je dan van thuis uit het paswoord wijzigen.

Misschien moet je je ook de vraag stellen welke toegevoegde waarde het heeft om telkens het gasten paswoord te wijzigen? In de meeste vakantiewoningen hangt het WiFi paswoord zichtbaar uit, of staat het in de infomap voor de gasten.

Dan moet je ook telkens de documentatie aanpassen?

 

Een apart AP, zoals @janne_man voorstelt is ook een oplossing.

Maar dan zitten jouw gasten wel op hetzelfde netwerk als jouw alarm of jouw privé netwerk ...

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

@KaDeHa Het antwoord is vrij simpel. Je kan werken met een Guest account voor de mensen in uw vakantiewoning.Op de meeste routers kan je dit instellen. Het alarm kan je dan instellen op het gewone wifi gedeelte, zodat daar het password steeds hetzelfde blijft en het guest gedeelte, daar kan je dan het password steeds veranderen.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KaDeHa
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

igvfr, je zegt daar inderdaad iets heel nuttigs.  Dat hebben we nu ook al voor gehad, de electriciteit was weg maar ons alarm werkte wel verder op de back-up batterij.

0 Likes
KaDeHa
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

Kristof DW, maar dat kan dan niet met de router van Telenet zelf.  Of begrijp ik dat verkeerd?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning


@KaDeHa  schreef:

igvfr, je zegt daar inderdaad iets heel nuttigs.  Dat hebben we nu ook al voor gehad, de electriciteit was weg maar ons alarm werkte wel verder op de back-up batterij.


Ja en die backup batterij zorgt ervoor dat je simkaart werkt. Met Wifi heb je dat niet. Ik zou dit dus zo laten want het verbruik van je sim zal niet zo hoog liggen denk ik.

Dus kan je gewoon telkens de Wifi code zelfs van thuis uit veranderen via "mijn Telenet" van dat account. Simpel opgelost zonder extra kosten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KaDeHa
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Internet aanbieden in (verhuur)vakantiewoning

Iedereen bedankt voor jullie input, tips en informatie.  Ik weet voorlopig genoeg en we kunnen ermee aan de slag.

 

vriendelijke groeten,

Karlien