|
25.924
netweters
|
160.856
antwoorden
|
|
21.657
vragen
|
Hallo, wij hebben problemen met het internet sinds de nieuwe Telenet modem bij ons werd geplaatst. Telkens werkt dit een weekje goed en daarna werkt er een reeks websites enz niet (bvba problemen met bancontact app enz). Bij het verder uitzoeken kan ik dit 1 op 1 linken met IPv6 verkeer welk uitvalt. Op dat ogenblik is bvb de IPv6 test website enkel met fouten. Bij het plaatsen van een router achter de modem van Telenet met enkel ipv4 nat, is er geen probleem (mede doordat het IPv6 dan sowieso niet werkt naar buiten toe en dus enkel ipv4 websites bereikbaar zijn). Het probleem stelt zich ook zonder intern extra zaken verbonden te zijn. Het resetten van de modem verhelpt soms het probleem, maar dit elke week opnieuw doen is niet echt wenselijk. De Telenet techniekers verwijzen nogal snel naar interne apparaten, terwijl het toestel dit ook heeft als er bijna niets op hangt. Zijn er nog mensen die zulke problemen hebben? Wat deden jullie om dit op te lossen?
Het gebruiken van de router is geen optie voor jou? Met de juiste modem (CV8569E, F@ST) kan je die in bridge mode instellen en kan je de mogelijkheden van je router ten volle benutten.
Ik heb zelf een router in bridge mode, maar heb IPv6 uitgeschakeld, omdat ik met Pi-Hole werk en ik kan geen IPv6 DNS instellen op mijn router.
Hallo, probleem met de bridging is dat ook hier je enkel ipv4 verkeer bridged, toch naargelang ik overal lees. Daardoor is de verbinding niet echt Future proof te noemen. Mijn huidige workaround werkt eigenlijk net zo, maar dan met dubbele nat (niet ideaal). Maar zo heb ik effectief geen IPv6 verkeer meer naar buiten.
Is met deze (CV8569E, F@ST) al de rest van mijn one abonnement nog in orde (vaste telefoon, tv gaat tegenwoordig wel gewoon met de nieuwe boxen)?
Naar mijn gevoel scheelt in mijn geval effectief iets aan de modem, ik kan me toch moeilijk voorstellen dat elke Telenet klant ditzelfde probleem heeft.
Ik ben geen expert wat betreft IPv6, maar mijn router TP-Link Archer AX55 staat ik bridge mode met de Telenet modem (CV8560E) en als ik IPv6 inschakel op mijn router, dan ontvangen mijn toestellen 3 IPv6 adressen. Dus ik ga er vanuit dat het werkt.
Voor mij is het probleem dat ik mijn Pi-Holes op lokale adressen heb ingesteld als DNS op IPv4, maar dat ik dat niet kan op IPv6. Dit zorgt ervoor dat DNS soms gebeurt via de IPv6 DNS van Telenet en zo worden mijn Pi-Holes omzeild wat niet de bedoeling is.
Daar is wellicht een oplossing voor, maar dat heeft niet veel met jouw probleem te maken. Maar zo ver ik kan zien werkt IPv6 wel degelijk in bridge mode.
Ik heb zelf ook met dubbele NAT gewerkt en dat ging goed totdat ik Unbound installeerde naast Pi-Hole. Sommige sites kon ik niet meer gebruiken en dat probleem werd opgelost door bridge mode.
@Jordyke schreef:Hallo, probleem met de bridging is dat ook hier je enkel ipv4 verkeer bridged, toch naargelang ik overal lees.
Bridging is inderdaad voor IPv4. Dat wil echter niet zeggen dat je router IPv6 kan krijgen en uitdelen (de modem ondersteunt IPv6 prefix delegation). Je loopt dan mogelijk wel nogsteeds tegen hetzelfde probleem aan.
Al overwogen de modem te resetten of vervangen?