24748
netweters
|
152282
antwoorden
|
20688
vragen
|
Hallo,
Mijn moeder heeft een Telenet aansluiting sinds 2000 of zelfs ietsje ervoor, dus meer dan 25 jaar klant.
Recent maakte ze de opmerking dat haar internet soms traag was.
Groot was mijn verbazing om te zien dat ze nog een limiet heeft vanuit de jaren stillekes, ze heeft 25GB per maand volgens het controlepaneel: https://imgur.com/a/pgaEtKa
Is dit normaal of betreft dit een historisch foutje? Moet zij dan verplicht upgraden?
Ik vind het straf dat Telenet nog dergelijke limiet durft hanteren in 2025.
Alvast bedankt voor feedback.
Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: 25GB limiet (oud contract)
Als je moeder sneller internet en/of een hogere limiet wil dan zal ze inderdaad voor een ander abonnement moeten kiezen.
Abonnementen die niet meer gecommercialiseerd worden worden inderdaad niet automatisch geüpgraded, dat is dan aan de klant. Ik ga er wel vanuit dat je moeder 1x per jaar op haar afrekening een melding ziet staan dat er een ander abonnement is dat meer aan haar vereisten voldoet, nee?
Zal een oud abo zijn er zijn veel soorten abo met verschillen limieten en prijzen zijn
Het kan een Basisnet zijn
Oude formules worden nooit aangepast
Enkel deze die nu nog bestaan en nu verkocht worden aangepast de rest niet
Je moet zien of de overweging waard is en kijk ook eens naar de prijs
Telenet hanteert de policy dat ze verplicht moeten nagaan voor jou of je abonnement nog up to date is en je niet te veel betaalt. Tenzij mevrouw jarenlang geen contact heeft gehad met Telenet, kan ik het ergens nog wel begrijpen. Heeft mevrouw de afgelopen tijd wel met Telenet contact opgenomen, dan zou de klantendienstmedewerker mevrouw een aangepast abonnement moeten hebben voorgesteld. Hiervoor kan mevrouw weldegelijk een maandelijke korting van haar abonnementskosten afdwingen tussen nu en het telefoongesprek. Via Check & Smile op je Telenet app kan je bv kijken of je snelheid en abonnement nog op maat zijn maar ik kan me voorstellen dat een vrouw op leeftijd daar niet mee bezig is.
Mijn mening: Telenet bellen voor een fikse compensatie. Gaat de telefoniste niet akkoord, altijd terugbellen en tot drie keer toe blijven proberen. Daarna via een aangetekend schrijven verhaal maken. Mevrouw zal ook veel trager internet hebben en misschien te veel betalen voor haar gsm-abonnement of vast toestel. Navragen en geld terug.
Welke abonnementsformule heeft ze dan volgens MyTelenet en haar factuur?
of
Dat zijn de enige twee abbo's met een volume van 25GB geweest.
Eén keer per jaar vermeldt Telenet op de afrekening of haar huidig abonnement nog het goedkoopst is voor hetgeen ze heeft. Indien niet, staat er vermeldt welk alternatief er is.
Dus kijk eens de laatste twaalf afrekeningen na. Ik acht het zeer goed mogelijk, en zij zal helaas niet de enige zijn, die de afrekening nooit nakijkt. Het is immers maandelijks hetzelfde bedrag tenzij er een prijsverhoging was. Waarom dan elke maand die afrekening bekijken? Ze moet toch betaald worden en dat gaat zeer vlot met domiciliëring.
Dus eerst afrekening nakijken en pas als je zeker bent dat je op 12 opeenvolgende afrekeningen geen informatie gekregen hebt, en je meer of evenveel betaalt als de goedkoopste huidige internetformule, dan is er pas reden tot klagen.
Ben idd wel benieuwd wat ze per maand betaald, denk dat een nieuw abbo zelfs goedkoper is...
BasicNet aan 30.08€ per maand:
https://imgur.com/a/Ct9ImFV
Het is inderdaad BasicNet.
Bedankt iedereen voor het advies en de hulp. Zij is 70 jaar en niet zo technisch aangelegd 🙂
Ik heb Telenet via mail gecontacteerd maar geen antwoord gekregen.
Het zal idd upgraden worden qua abo of overstappen naar Orange, ben er nog niet helemaal uit.
@frennik schreef:BasicNet aan 30.08€ per maand:
https://imgur.com/a/Ct9ImFV
Gezien dit oude abonnement (nog altijd) goedkoper is dan de goedkoopste huidige internetformule, is Telenet dus niet verplicht om haar deze upgrade aan te bieden 😊.
Het eenvoudigste zou zijn om de oude formule te wijzigen naar "EASY INTERNET" (kost 34.45€ * per maand).
Voor 4€ extra per maand zal de snelheid verhogen van 30/1 Mbps naar 100/10 Mbps, en het volume van 25GB naar 150GB.
* PS - de prijs hierboven is de oude prijs, vanaf 28 april verhogen de prijzen met 2.9% 🙄.
Nieuwe prijslijst: https://www2.telenet.be/residential/nl/landingspaginas/nieuwe-prijzen-2025/
Een overstap naar Orange, Hey of BASE kan je ook overwegen, maar ik zou voorlopig nu al de "upgrade" naar Easy Internet voorstellen ...
Een upgrade is toch een nieuwe overeenkomst dus 6 maanden klant blijven of niet
Er is geen contractduur voor internet: Wat met contractduur van de Telenet-diensten?
@frennik heeft wel de prijs vermeldt dat zijn moeder betaalt voor het internet, maar zij heeft mogelijk meer in haar abonnement met Telenet. Er moet dan niet alleen gekeken worden naar het tarief van internet, maar naar het gehele pakket. De prijs die ze nu voor het geheel betaalt en alles wat daarin zit voor vaste kost, dus de opties die ze genomen heeft. Voor de variabele kost zoals verbruik op telefoon of dataverbruik buiten abonnement moet een gemiddeld bedrag geschat worden. Als dat vergeleken wordt met de huidige aanbiedingen zie al zeer vlug al vlug wat.