Beantwoorden
SamDT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

Hallo,

 

Ik heb het volgende probleem, telkens mijn zoontje Youtube kijkt gaat de wifi voor iedereen behalve hij super traag.

Net een speedtest gedaan en ik haal op mijn laptop 1.2mbps met gigabit internet terwijl hij naast me zit en gewoon Youtube kan kijken in 1080p.

 

Het valt op dat dit telkens voorvalt wanneer hij Youtube kijkt.

Telenet is al langsgeweest, nieuwe versterker, nieuwe modem, nieuwe access points, alles vernieuwd.

 

Iemand suggesties? Ik kan op de modem geen voorrang geven aan bepaalde apparaten en weet niet of het mogelijk is om eventueel de bandbreedte op zijn android toestel te limiteren?

 

Alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: Wifi super traag als iemand Youtube kijkt

0 Likes
9 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

@SamDT heb je dit getest de speedtest met kabel utp aansluiting of via wifi????

Wifi is altijd veel trager dan utp kabel, dus als je beide op wifi zit dan zakt de snelheid, 

probeer die snelheidstest anders eens via een utp kabel verbinding moest je dit via wifi getest hebben.

de acces points zijn ook gelimiteerd in snelheid doorgeven.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SamDT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

Hallo,

 

Gaat inderdaad over de wifi, maar kan toch niet dat één device alle bandbreedte opslokt?

Is er geen mogelijkheid om dit te verdelen ofzo?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

@SamDT  

Bandbreedte op zich zelf kan je niet verdelen. Tenzij je er een eigen router neerzet die je kan instellen om te zeggen dan kan dat apparaat op internet en daarna niet meer. 

 

Wat je wel kan proberen is om de Youtube op een wat lagere kwaliteit te zetten en zien of die nog zoveel bandbreedte opneemt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

hoe ver ben je van uw AP?

Welk AP gebruikt ge? Van de modem, AP via powerline, ander...

Welke band gebruikt uw zoon en welke gebruikt gij?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

@SamDT Heb je toevallig een eigen router ? zo ja kijk eens naar de instellingen QOS. Video en voip staan standaard als primair netwerkverkeer ingesteld bij de meeste routers.

Dat wil dus zeggen dat Youtube in dit geval alle bandbreedte kan opslorpen. Alles hangt natuurlijk ook af van de snelheid dat je op dat moment hebt. 

En dat het nu via wifi is of via kabel gaat maakt op dat moment niet veel uit.

Ik heb thuis wifi 6 en haal gemakkelijk snelheden tot 920 mbps dus bijna zo goed als bekabeld. 

Maar kort samengevat QOS kan je netwerk serieus in de war brengen als dit niet goed afgesteld is.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SamDT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

Bedankt voor de reacties!

 

@patrick37 

Ik heb Youtube op 480p gezet nu, ik bekijk vanavond eens hoe het gaat.

 

@Janneke_Dust 

Ik zit op een 4 tal meter van de AP, het betreft een AP van Telenet (geen powerline of repeater) die rechstreeks op de modem is aangesloten.

5ghz staat uit op de AP aangezien die tot boven wifi moet voorzien, als 5ghz aanstaat blijft mijn gsm boven constant switchen tussen 2.4 en 5ghz.

 

@kristofDW 

Het is een Telenet modem, ik weet dat Video en VOIP voorang hebben, ik had gehoopt dat iemand me zou zeggen dat er ergens een verborgen instelling in de webinterface was om dit aan te passen :).

Kan je me nog even vertellen hoe jij Wifi 6 hebt? Is dat met je eigen apparatuur dan en ondersteunt Telenet dit al? Online vind ik niet zo veel terug.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

ipv de 5 GHz uit te schakelen kan je beter een een verschillende naam geven aan de AP in de 2.4 en 5 GHz band. Op die manier wordt er niet geschakelt tussen de 2 AP's.

Om een duidelijk zicht te hebben op uw verbindingen kan je SSID's in de modem en uw bijkomens AP 4 verschillende namen geven.

Als je later een duidelijk zicht heb op de verbindingsmogelijkheden kan je de namen nog terug verandereren.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

@SamDT  

Hier is ook Wifi 6 thuis maar met eigen Mesh wifi systeem. Telenet bied dit nog niet aan op zijn eigen apparaten. 

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internetsnelheid (wifi) zakt bij streamen van Youtube

@SamDT  Op de Telenet router kan je dit niet zomaar aanpassen maar als je een eigen router hebt kan je dit wel. Wifi 6 is aparaat gebonden. Telenet kan dit nog niet aanbieden. Je kan dus als je een e-router hebt een wifi 6 router erachter zetten in bridge. Zo zal je dan wifi 6 kunnen gebruiken als je aparaten dit ondersteunen.De meeste zijn nog wifi 5 of zelfs wifi4.Wifi 6 is wel gunstig als je de speedboost optie hebt of oneUp. Dat is gigabit en daar kan je wel snelheden halen die aanleunen tegen 1gbps via wifi. Nogmaals als uw aparaat dit ondersteund, anders val je terug op wifi 5.

De meeste wifi 6 aparaten ondersteunen ook mu-mimo. Je moet maar eens googelen om te zien wat de verschillen zijn 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.