Beantwoorden
Peter15
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! It's your third party! It's your second party!

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

Beste,

Ik heb aparte netwerknaam voor mijn 2,4G en 5G Telenet-Wifi.

Wat is voordeel/nadeel van deze samen te voegen?

 

Voordeel: bij samenvoegen onder 1 naam: toestellen beslissen zelf naar welk vd 2 ze switchen? Is dat zo? Bvb als ik met Smartphone dichtbij Modem kom, neemt hij dan 5G?

 

Of kan ik per toestel de 2 netwerken eenmalig ingeven en switcht het toestel dan ook?

 

zijn er nog + of - punten?

 

Thx

Tags (2)
0 Likes
9 reacties
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?


@Peter15  schreef:

Beste,

Ik heb aparte netwerknaam voor mijn 2,4G en 5G Telenet-Wifi.

Wat is voordeel/nadeel van deze samen te voegen?

 

Voordeel: bij samenvoegen onder 1 naam: toestellen beslissen zelf naar welk vd 2 ze switchen? Is dat zo? Bvb als ik met Smartphone dichtbij Modem kom, neemt hij dan 5G?

 

Of kan ik per toestel de 2 netwerken eenmalig ingeven en switcht het toestel dan ook?

 

zijn er nog + of - punten?

 

Thx


@Peter15 

Het voordeel van ze samen te voegen is dat je de toestellen slechts 1x moet verbinden met het netwerk. Zo ben je ook zeker dat alle toestellen kunnen verbinden naar uw netwerk.

Het toestel beslist welke netwerk het neemt.

 

Als je de netwerken splits kan je in de meeste toestellen een voorkeursnetwerk instellen. Zodat hij bijvoorbeeld altijd eerst de 5Ghz neemt en pas als tweede optie het 2,4Ghz netwerk. Met een iPhone doe je dit bijvoorbeeld door uw netwerken te rangschikken. Het netwerk die bovenaan de lijst staat gaat altijd als eerste gekozen worden indien beschikbaar.

 

Bij gesplitst netwerk moet je uiteraard op beiden inloggen.

 

Er zijn dus aan beide opties voor- een nadelen.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

Met sommige toestellen zijn er wifi-problemen als je beiden dezelfde SSID geeft. 

 

Je toestel onthoudt meerdere SSID's met hun respectievelijke wachtwoorden. 

Het voordeel van één SSID voor beide frequenties is dat als je in huis rondloopt, je toestel in theorie iedere keer het beste signaal gebruikt. Hoe dat met jouw toestellen zit, zal je best zelf proefondervindelijk moeten uitvissen. 

Het voordeel van twee verschillende SSID's is dat het beste signaal in de gekozen SSID nog altijd gebruikt wordt. Kom je echter op een plaats waar er totaal geen verbinding meer is met dat SSID, dan zal je toestel wel naar een ander SSID automatisch kunnen overschakelen, maar als je juist iets aan het binnenhalen bent, kan dat problemen geven. 

Vermits het signaal van de 5 GHz op afstand sneller zwakker wordt, gaat bij een automatische keuze de 2,4 GHz meestal automatisch gekozen worden. De verbinding met de 5 GHz is echter sneller (is die sneller al dan niet een meerwaarde hangt uiteraard af van hetgeen je doet en of je  het merkt). Met een afzonderlijk SSID kan je bewust voor het ene of het andere kiezen.

 

Telenet promoot het unieke SSID. Ik kies voor twee verschillende omdat met één SSID de 5 GHz quasi nooit gekozen werd, niettegenstaande dit merkelijk sneller is en omdat ik met bepaalde toestellen soms problemen had.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

Ik persoonlijk ben ook voorstander van twee verschillende SSID omdat je dan zelf kan ingrijpen om van netwerk te veranderen. Als je beide netwerken ingevoerd hebt en ze zijn gekend kan uw foon ook zelf veranderen indien daar behoefte aan is, net zoals dat het geval is bij één SSID.

 

Wanneer je op een bepaalde plaats / bepaald ogenblik wil checken met welk netwerk je nu eigenlijk verbonden bent kan dat niet wanneer je slechts één SSID hebt. 

 

Ik persoonlijk heb zelfs drie SSID, 2,4 en 5 GHz op de router en 2,4 GHz op het AP boven.

 

Ik zie eigenlijk geen voordeel in één SSID.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Peter15
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! It's your third party! It's your second party!

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

Beste,

 

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik hou het dus voorlopig op gesplitste Wifi netwerken

 

Thx

darkmantom
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Happy New Year!

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

Je kunt toch wel zien op welk netwerk je zit als je maar 1ssd hebt?

Ik kan op mijn iPhone of iPad,of macbook de wifi instellingen nemen , en dan zie ik perfect op welke GHZ ik zit, adhv het kanaalnummer waar het toestel op roamt...

Ik zelf gebruik 1 ssd hier bij mij en dat werkt perfect op alle toestellen.

Ik denk dat het vooral ligt aan het ap dat je gebruikt of hebt ingesteld. 

Mijn thuis netwerk is als volgt:

Modem only , in de woonkamer een unifi ap ac pro en boven unifi ap long range.

En alle toestellen roamen perfect op de voor hun beste kanalen.

mvg.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

@darkmantom

 

Je reageert op een oud onderwerp. De OP heeft zijn keuze intussen al gemaakt. De ervaring hier en ook bij mezelf is dat gesplitste netwerken toch de beste keuze zijn om problemen te vermijden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
darkmantom
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Happy New Year!

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

zag dit vanboven staan, daar mee dat ik hierop een antwoord gaf.

En om even op uw opmerking door te gaan, Daarmee dat ik zei dat het ook afhangt van welke apparatuur je gebruikt.

Bij Unifi zeggen ze dat 1 ssid perfect mogelijk is ( en raden het zelfs aan voor gebruiksgemak) als je de juiste instellingen van de ap gebruikt 😉

 Elke situatie is anders.. 

Heb bij mijn ouders en zus in hun woningen ook dezelfde setup gedaan , en nooit geen problemen.

En u oplossing of ervaring zou voor deze setup niet gemakkelijker of beter zijn.

Ik wou gewoon mijn ervaring delen met de OP.

mvg

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

In theorie kan dat kloppen dat één SSID beter is. 

In de praktijk zijn er verschillende toestellen die problemen geven als je dezelfde SSID gebruikt voor de 2,4 en de 5 GHz. In diezelfde praktijk lost dat probleem op door een verschillend SSID te geven.

Als de theorie niet werkt moet dan maar het meest praktische gedaan worden.

0 Likes
darkmantom
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Happy New Year!

Netwerknaam 5G en 2,4G samenvoegen?

Inderdaad, dus gewoon afhankelijk van je persoonlijke netwerksituatie even proberen welke de beste resultaten geeft😎.

mvg