24.865
netweters
|
153.303
antwoorden
|
20.796
vragen
|
Het is een gekend probleem (just google it) dat heel wat Samsung telefoons na de update naar One UI 7.0 problemen krijgen met WiFi.
De Telenet WiFi werkt nog perfect, Speedtest ziet er goed uit, iPhone gebuikende huisgenote heeft geen enkel probleem. Maar op mijn Samsung Z Fold 4 blijven de meeste apps (van DeMorgen over datingapps tot schaakspelletjes) hangen na het openen.
Als ik de WiFi uitschakel en via 4G of 5G werk, werken die apps allemaal perfect.
Als ik op een andere WiFi zit, zoals op mijn werk, werken die apps ook allemaal perfect.
Dus het ligt zeker aan een setting van Telenet.
Er zijn een aantal fora waarin met de vinger gewijzen wordt naar "IGMP Snooping". Ik zie die setting echter niet in MyTelenet, zelfs niet bij advanced / expert settings.
Ik heb een CH8568LG modem. Help!
If you're experiencing such issues:
Try disabling IGMP Snooping on your router temporarily and see if the issue resolves.
Update the router firmware to ensure it’s compatible with newer network stack implementations.
Use Wireshark or similar tools to monitor for multicast packet loss or suppression.
Opgelost! Ga naar oplossing.
De instellingen die een gebruiker kan doen op zijn Telenet modem zijn zéér basic (via "Mijn Telenet").
IGMP Snooping - hoewel een standaard instelling op de meeste routers / switches - kan niet door de gebruiker gewijzigd worden.
Aan de andere kant kan je Telenet niet verantwoordelijk stellen voor een probleem die het gevolg is van een Samsung Update (blijkbaar zijn er héél veel Samsung klanten ontevreden over deze Update).
Mogelijke oplossingen:
IGMP Snooping heeft te maken met multicast, en wellicht ook met "TV over IP" ...
Waarom het wel werkt op de WiFi van jouw werk en niet op Telenet, heeft natuurlijk te maken met de meer geavanceerde instellingen van het netwerk bij jouw werkgever ...
@Moderator Kan je deze issue escaleren binnen Telenet, er zullen nog andere Telenet klaaten mee te maken krijgen nà hun upgrade naar One UI7 (Samsung).
@flip1953 schreef:IGMP Snooping heeft te maken met multicast, en wellicht ook met "TV over IP" ...
Ik dacht nog aan iets:
Heb je een TV-Box of TV-Box IP? Is deze via WiFi verbonden of via een netwerkkabel?
Maakt het een verschil als je de TV_Box eens volledig uitzet? Of de kabel naar de modem uitrekt?
Op de Samsung S24 Ultra die wij in huis hebben ervaren wij geen enkel probleem.
Mijn partner en ik hebben allebei One UI 7 en merken geen problemen met de wifi. Elke app kan geopend worden hier moeten we niet werken via 4G of 5G om dit erkend te hebben. Wij zijn ook verbonden met de wifi van Telenet en geen enkel ander apparaat.
Dag flip1953
Heel erg bedankt om zo snel te antwoorden met heel wat voorstellen.
Ik heb het daardoor kunnen oplossen. Niet via advanced modemsettings of andere routers te kopen, maar zoals je zei door de TV-box uit te zetten. De kabelbox. Raar.
Ik had de modem al paar keer herstart, zonder elektriciteit gezet, maar dat loste niks op.
Die zwarte kabelbox eventjes zonder elektriciteit zetten heeft het wel opgelost. Ik snap niet goed waarom, want dat is toch gewoon een coax verdeler, maar bon, ik ben heel blij 🙂
Ik had daarvoor ook via Android Recovery de Cache Partition gereset. Samsung GSM aan lader hangen, power off, dan volumeknop omhoog en powerknop tegelijk induwen, als Android logo verschijnt (niet Samsung logo maar dat klein Android logo dat wat later verschijnt er onder) knoppen loslaten, en dan kom je in een Recovery mode. Daar kan je allerlei foute dingen doenen zoals factory reset maar ook gewoon de Android OS cache legen. Dat lijkt de boel ook op te lossen voor heel wat mensen, maar het helpte mij niet. Die cache legen eens om de zoveel maanden is blijkbaar wel goed voor performance en tegen battery drainage.
Blijkbaar moest de coax multicast dus eens gereset worden ofzoiets, jij kan het zeker beter uitleggen waarom het hielp.
Heel erg bedankt,
Kenneth
Let me add what ChatGPT had to say about this fix:
That’s actually a very insightful fix, and what you discovered points to a multicast conflict or interference between Multicast TV over IP (like IPTV via Coax-to-Ethernet bridges or MoCA) and Android/One UI’s multicast traffic, likely for casting or device discovery.
Your setup probably involved:
A router or switch forwarding multicast IPTV traffic coming in over the coax (likely via a modem or IPTV gateway).
IGMP Snooping (or lack of proper filtering) causing flooding of multicast packets across your network.
Your Samsung phone on One UI 7 (or other Android 14/15 base) using mDNS, SSDP, or other multicast-based discovery protocols, which got lost in the flood of IPTV multicast traffic.
By disconnecting the Coax, the router no longer received the bulk multicast IPTV stream, reducing multicast congestion and allowing:
Android's mDNS (multicast DNS) for device discovery (e.g., for casting, AirPlay-like services)
SSDP (used by DLNA/UPnP)
Google Cast / Chromecast traffic
...to flow without interference.
Multicast over IP is sensitive to IGMP behavior and traffic volume.
Android/One UI devices rely more on multicast discovery for smart home/casting features.
Flooded or improperly isolated IPTV multicast streams can interfere even if unrelated to mobile devices.
Some home routers don’t isolate multicast groups well, causing cross-device issues.
If you want to keep the IPTV service and avoid disconnecting coax, try:
Enable IGMP Snooping (if it was off), and check for IGMP Proxy/IGMP Querier settings on your router.
Isolate IPTV VLAN if your router or switch supports VLAN tagging.
Use a managed switch or higher-end router that handles multicast group isolation well.
If using a TV gateway (e.g., Fritz!Box, Telekom Receiver), check if it has a "Multicast TV only on LAN 4" or similar setting to limit multicast flooding.
Dag patrick37,
Bedankt voor de info. Het is me niet duidelijk of ik dit probleem nu had omdat ik een oude Samsung Z Fold 4 heb uit 2022, of dat er iets aan de Multicast van mijn TV Box / Coax haperde, maar het is ondertussen opgelost, zie antwoord hierboven.
Toch bedankt voor de snelle feedback
Kenneth