Beantwoorden
Bramdb
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Opsplitsing WIFI om Sonos af te schermen

Hallo,

 

Ik heb vandaag een opsplitsing gedaan van mijn wifi netwerk.

Al mijn sonos apparaten staan nu op de 2.4GHZ en het gasten netwerk staat op 5GGHZ netwerk.

 

Het probleem dat ik heb is dat elke gebruiker die op mijn gasten netwerk komt, toch nog de sonos kan bedienen die op de 2.4GHZ staat.. 

 

Weet iemand hoe ik dit kan afschermen? 

Ik dacht ze allemaal apart toe te voegen met het mac adres maar dit kan je blijkbaar enkel op niveau van het apparaat en niet op niveau van wifi-netwerk.

 

Iemand een idee?

 

Liefst zonder de betalende optie.

 

Bedankt alvast,

Bram

Tags (1)
0 Likes
5 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Opsplitsing WIFI om Sonos af te schermen

[mogelijk minder relevant antwoord verwijderd, waarvoor mijn gemeende verontschuldigingen]

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Opsplitsing WIFI om Sonos af te schermen

@Bramdb je zet gewoon alle gasten op de guest wifi. Dit netwerk is dan afgeschermd van je lokaal netwerk, zodat de gasten de Sonos niet kunnen bedienen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opsplitsing WIFI om Sonos af te schermen

@Bramdb 

Om spraakverwarring te voorkomen is het aangeraden om je installatie beter te omschrijven. Ik heb namelijk het vermoeden dat het 'gasten netwerk' een benaming is dat je zelf geeft omdat je dat voorzie voor je gasten.

 

Met enkel de toestellen van Telenet, HGW (kabel modem/router) en boosters (powerlines en access points), kan je geen gasten netwerk opstellen waarbij de gasten geen toegang kunnen hebben tot andere Wifi toestellen.

Telenet gebruikt de term 'Eén netwerk' voor iets dat reeds één netwerk is.  Je bekomt nooit twee netwerken door enkel de SSID een andere naam te geven. Vergelijk het met een woning met een voordeur en een achterdeur. Als je dezelfde sleutel hebt voor beide deuren is dat een zelfde SSID voor beide wifi frequenties. Heb je echter beide deuren een verschillende sleutel dan komt dit overeen met één SSID voor de 2,4 GHz wifi en een andere SSID voor de 5 GHz wifi. Met om het even welk van beide sleutels ben je in het huis en kan je in alle vertrekken.

 

Biedt uw sonos ook niet de mogelijkheid om af te schermen met een id en wachtwoord?

Bramdb
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Opsplitsing WIFI om Sonos af te schermen

Dag Janneman,

 

Je hebt 100% gelijk dat ik het gewoon de naam "gasten netwerk" heb gegeven, de omschrijving had inderdaad beter kunnen zijn 🙂 eigenlijk is dit inderdaad hellemaal geen echt guest-network, ik heb nu vandaag een TP Link aangesloten voor de gasten, en zo lukt het om de Sonos af te schermen.

 

Alleen is het wel een beetje stom, aangezien dit over een heel groot oppervlakte gaat.. momenteel heb ik heel deze oppervlakte voorzien van wifi aan de hand van een modem, een extra acces point en een wifi powerline... dit zou willen zeggen dat ik dit ook terug zal moeten voorzien voor mijn 2de netwerk en dus met allemaal dubbele apparaten zit.

 

Ik heb er al veel over gelezen maar sonos heeft dus geen mogelijkheden om users af te schermen spijtig genoeg 😞

 

Bedankt alvast voort de feedback, moesten jullie nog andere ideeën hebben, laat maar weten!

Groetjes,

Bram

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opsplitsing WIFI om Sonos af te schermen

@Bramdb 

Als je TP Link Vlan ondersteunt dan kan dat eenvoudiger. Je maakt een virtueel lokaal netwerk. Hier zijn andere Kraks die je hierin beter zullen kunnen helpen dan ik.

0 Likes