Beantwoorden
GJ36
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
π-DAY! Goed gevonden! Primeur! Pageturner!

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Beste,

 

Ik heb een probleem met de downloadsnelheid als ik Wi-Fi gebruik.

Ik heb een WIGO Internet Fiber 40 GB abonnement en zou dus theoretisch tot 200 Mbps download en 20 Mbps upload moeten halen.

Via de kabel is dit geen probleem:

Knipsel.PNG

Via de Wi-Fi is er echter wel een probleem. De volgende speedtest is gedaan op een afstand van 10-20 cm van de wireless modem:

 

Knipsel1.PNG

De uploadsnelheid is nog altijd dezelfde, maar de downloadsnelheid is echt enorm slecht over de Wi-Fi.

De enige oorzaak die ik kon bedenken was dat er ergens een defect in de modem zou zitten (ik had nog een iets ouder zwart model), maar deze is intussen omgewisseld en het probleem is er nog steeds.

 

 

Tags (1)
0 Likes
9 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Geef eens verschillende namen (SSID) voor de AP in de 2.4GHz band en de 5 GHz band en test dan eens met de AP in de 5GHz Band

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

En heb je dit met alle apparaten of enkel met 1 apparaat?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

@GJ36 

 

En test eens met WiFi Analyzer (of gelijkaardig) welke kanalen er in uw buurt druk bezet zijn en kijk dan eens welke kanalen jij gebruikt. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Heb je de wifi van exact hetzelfde toestel als dat waarmee je met de kabel verbindt?

Was het toestel waarmee je de wifi test deed, voor de test op dezelfde plaats? Deze vraag in de veronderstelling dat je meer dan één wifi toegangspunt hebt hetzelfde SSID. In dat geval kan je nog altijd verbonden zijn met een veel zwakker signaal.

Weet dat het 5 GHz signaal merkelijk sneller is dan het 2,4 MHz signaal, zelfs als dat van 5 GHz zwakker is.

Hou ook rekening met al de voorgaande reacties.

0 Likes
GJ36
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
π-DAY! Goed gevonden! Primeur! Pageturner!

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Dank jullie allen voor de snelle antwoorden.

Ik heb een aantal dingen getest op jullie aangeven.

Ik heb het 2.4 en 5 GHz netwerk gescheiden van elkaar en bekom volgende resultaten:

 

Voor 2.4 GHz:

Capture.PNG

En voor 5 GHz: 

 

Capture1.PNG

 

Het probleem is dus voor beide frequenties.

Deze speedtests zijn gebeurd met een ander toestel dan die in mijn eerste post. Dus het probleem lijkt ook voor meerdere toestellen op te treden.

Ik heb ook eens gekeken naar de wifi kanalen bij ons in de buurt met een wifi analyzer.

Die vind enkel onze eigen wifi (en Wi-Free).

Ik heb geen idee wat het probleem zou kunnen zijn.

Het enige wat ik nog kan vermelden is dat er een vrij oude powerline (powerLAN 200, tot 85 Mbps, als ik me niet vergis) geconnecteerd is met de modem voor ons vaste netwerk, maar ik kan me niet voorstellen dat dit invloed heeft op de wifi.

 

 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Dat kan je makkelijk achterhalen: koppel die PWL eens los en test opnieuw. Al was het maar gewoon om het te kunnen uitsluiten.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Normaal staan de draadloze verstekinstellingen van de HGW correct.  Ik denk zelfs dat je op de 5 GHz niet veel kan veranderen. Je kan wel eens kijken op Mijn Telenet wat er als instellingen staat voor de 2,4 GHz. Wifi standaard zou op 802.11bgn moeten staan, je kan de kanaalbreedte op 40 MHz zetten en voor de 5GHz op 80 Mhz.

Ik verwacht hier niet veel van.  De HGW zal allicht moeten getest worden.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Ik heb whop, dus 100 Mb download en 10 Mb upload theoretisch.

Nu de praktijk:

UTP                         97.7  en 9.2  (desktop)

2.4GHz WiFi     22.6  en 8.8 ( W10 tablet)

5 GHz WiFi        96.1  en 8.8 (W10 tablet)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GJ36
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
π-DAY! Goed gevonden! Primeur! Pageturner!

Probleem met Wi-Fi downloadsnelheid

Dag allen, 

 

Ik heb dit weekend nog wat dingen geprobeerd en het lijkt nu opgelost.

Ik had nog een oud access point aan de modem gehangen om eens te kijken wat de snelheid zo was. Die was eerst ok, maar na 5 minuutjes zakte deze ook terug naar ongeveer 15 Mbps.

Dan 10 minuten daarna, gaven alle 3 de netwerken (2.4 en 5 van de modem en mijn access point) terug normale snelheden. Ik heb geen idee hoe dat komt, maar het lijkt nu toch al anderhalve dag terug in orde.

 

Bedankt voor de hulp!