Beantwoorden
maarten72
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

Hallo,

Origineel probleem is dat ik mijn smartphone niet meer kan verbinden met de thermostaat (sinds enkele weken; daarvoor geen probleem).

Gek genoeg kan thermostaat wel aan de wifi verbinden en de telefoon ook, maar de telefoon vindt de thermostaat dus niet.

Na eliminatie van andere dingen, denk ik dat er iets aan de wifi mis moet zijn.  Connectie via mobiele hotspot werkt wel.

Het enige wat ik vind is dat de telenet-app zegt dat ie meerdere netwerknamen vindt.
Maar hij zegt daarbij niet welke.  Bij beschikbare wifi netwerken staan er altijd een hele reeks, zijn dat deze netwerken die hij bedoelt?  Ik woon op een appartement dus die lijst is gewoon van de buren.  Als hij netwerknamen gaat samenvoegen, gaat hij toch geen netwerk van de buren erbij nemen??

Het was handig geweest als ie gewoon zou zeggen welke netwerknamen hij vindt.

Mijn Wifi is ingesteld op 2.4GHz. Bij mijn weten heb ik geen 5GHz ingesteld.  Wat ok is voor de thermostaat want die werkt enkel op 2.4GHz.

 

Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: Meerdere netwerknamen gevonden: welke?

0 Likes
10 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

@maarten72  om te beginnen zouden we moeten weten welke router dat je hebt. Gebruik je deze van Telenet zelf of een eigen router.

Ik verderstel die van Telenet want anders zou je weten welke SSID je gegeven hebt aan je netwerk 😀

Herstart zeker eens je router en probeer nog eens. Als dat niet lukt moet je uw bewaarde connectie op uw telefoon verwijderen en terug toevoegen op je gsm. 

Als dat niet werkt zou ik het volgende proberen.

Je zou dan moeten beginnen met de tool NetAnalyzer te installeren op uw gsm. Daar kan je op zien welke netwerknaam overeenkomt met welke frequentieband. (2.4GHz of 5 GHz)

De meeste termostaten gebruiken de 2.4Ghz, dus als dat werkt geeft je netwerk al deze frequentieband weer. 

met de tool kan je ook zien dat 1 netwerknaam niet de beide frequenties geeft, want dit kan soms wel eens problemen geven. 

good luck !

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

Het enige wat ik vind is dat de telenet-app zegt dat ie meerdere netwerknamen vindt.
Maar hij zegt daarbij niet welke.  Bij beschikbare wifi netwerken staan er altijd een hele reeks, zijn dat deze netwerken die hij bedoelt?

Inderdaad, je hebt dus zelf het antwoord gegeven. Hetgeen jij dus moet doen is uitvissen welke de uwe zijn en welke die van de buren. Dat kun je terug vinden in "mijn telenet" - "je wifi paspoort". Het kan zijn dat bij u er dat anders uitziet, ik heb nog de oude lay-out met de groengrijze vierkantjes, maar het is in die aard dat je iets moet zoeken.

Wil je niet zoeken in uw settings kan het ook anders: zet uw HGW eens even zonder stroom en kijk dan welke wifi netwerken je nog kan zien. De "verdwenen" netwerken zijn dus de uwe, deze die je nog kan zien zijn die van uw buren. Daarna kan je uw HGW terug opstarten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
maarten72
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

Bedankt voor je antwoord.
In Mijn "Wifi paspoort" staat maar 1 SSID. En ja die ken ik, die naam heb ik zelf gegeven, paswoord ook. Dat is het ene netwerk dat ook staat bij de melding 'meerder netwerknamen gevonden. En hetwelk ik altijd gebruik met al mijn toestellen. Ik ben dus op zoek naar een tweede.  Een dat ikzelf alleszins nooit heb opgezet. Maar misschien een dat een van de netwerk toestellen automatisch opzet, met een naam die ik niet herken.
Mijn netwerk routers ed:

  1. Telenet DOCSIS 3.1 e-router  (volgens mij zonder wifi)
  2. TP-Link Wifi router
  3. Devolo powerline adapter Magic 2 (zou ook zonder wifi moeten zijn)

HGW? is dat die DOCSIS?  1. en 2. heb ik al ettelijke keren afgezet en opgestart.  Dat helpt niet.

 

0 Likes
maarten72
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

Bedankt voor je antwoord, KristofDW.
Ik ken wel mijn eigen SSID. Maar ik ken er maar 1.  Volgens telenet heb ik er meer dan 1 maar hij toont enkel die ene die ik al ken.

Kan het zijn dat telenet helemaal geen tweede netwerk detecteert, maar enkel die melding doet omdat de optie "één wifi-netwerk" is uitgeschakeld?

Ik heb

  1. DOCSIS 3.1 e-router, van telenet, zonder wifi
  2. TP-LINK wifi router
  3. powerline adapter van Devolo, ook zonder wifi

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

@maarten72 

Die optie "één netwerk", refereer je daarmee naar uw eigen router of naar de E-Router?

Ik weet dat de E-Router geen WiFi heeft, maar die kan wel de WIFi van bvb powerlines (van Telenet) beheren.

EDIT: ik veronderstel dat je uw eigen router in "MAC Passthrough" hebt staan op de E-Router?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

@maarten72 

Met HGW bedoel ik inderdaad het toestel dat je van Telenet in huis hebt, in uw geval de E-Router. Daar heb ik daarstraks over gekeken, anders had ik wel gerefereerd naar de "E-Router" ipv de HGW.

Een HGW staat voor HomeGateWay en daar bedoelen we dus het combo toestel modem-router-switch met WIFi mee dat bij de overgrote meerderheid van de Telenet klanten thuis staat. Uitzonderingen zijn klanten met een E-Router (zoals jij dus) en klanten met een echte modem-only of correcter een eMTA modem (zoals ikzelf bvb).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
maarten72
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

maarten72_0-1675702269550.png

Dat is op de E-router.

MAC passthrough, eh, sorry, dat zegt mij niks.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

@maarten72 

Ik kan uw afbeelding nog niet zien, maar ik kan u wel al het volgende zeggen:

De MAC Passthrough is een functie die de E-Router heeft. Door die te activeren (door middel van het WAN MAC adres van uw eigen router in te voeren) zal uw E-Router voor IPv4 het verkeer van uw eigen router rechtstreeks het internet opsturen. Je bypasst dus de Telenet router. Uw eigen router krijgt een publiek IP adres op het WWW.

Dit werd specifiek voorzien voor mensen die graag met hun eigen router werken en liever geen last hebben van dubbele NAT.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
maarten72
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

Ik was vergeten dat ik er nog een switch tussen heb staan.  D-Link, vroeger ook van Telenet gekregen. Met de nieuwe e-router heb ik dezelfde configuratie aangehouden.
Dus opstelling is

E-router -> T-link switch -> Wifi router

 

MAC Passthrough heb ik zelf niet geconfigureerd. Ik heb niet meer gedaan dan kabeltje tussen de twee steken.  In de config zie ik niets om dat te configureren.  Kan die dubbele natting problemen veroorzaken?  Anders maakt het mij niet uit.  Ik heb verder geen problemen met de wifi.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone maakt geen verbinding met de thermoestaat

@maarten72 

Volgens uw schema zal die dubbele NAT geen invloed hebben op uw WiFi vermits je maar één WiFi station hebt, en dat is dus uw eigen oude router.  Die WiFi kan je dan ook enkel beheren via uw eigen oude router, en dus niet via de E-Router en ook niet via uw "mijn telenet".

De meldingen betreffende WiFi in uw settings "mijn telenet" kan je allemaal negeren. Je hebt immers geen WiFi beheerd door Telenet.

Waarom je niet meer alles op alle toestellen kan zien zoals voorheen, daar heb ik zo geen antwoord op. Alles zit in hetzelfde netwerk, zou dus moeten werken ..


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes