Aan allen die mij schreven en het willen weten :
Vanochtend telenet technicus aan de deur. Zei dat de docsis 3.1 Wireless (witte vierkante modem) niet goed werkte.
Vervangen door het rechthoekige zwarte model docsis 3.1 Wifi 6.
Daarna gevraagd rondgang te maken, access points, switches etc. Trok hij alle kabels uit, starte alle toestellen terug op, stak kabels op goed geluk terug erin.
Kon/wilde niet meten op de UTP kabels welke snelheid ik had. Plots merkte ik dat ik op de PC Tower, de TV toestellen (3), de IPTV box, geen interactieve menu's op TV, totaal geen internet meer had.
Geen LAN verbinding, en geen Wifi. Moest mijnheer (naam bij mij bekend) dringend door naar de volgende afspraak, zijn "tijdslot" was voorbij en dus ook geen verdere interventie.
Draaide zich tout court om en gooide de voordeur achter zich dicht. Meteen met Mechelen kontakt opgenomen en klacht neergelegd. Gezien mijn bedrijf ook thuis is, lag alles plat en een firma die plat ligt, kost geld. Anyway, kreeg een beloofde nieuwe interventie van een andere technieker die binnen de 4 uur kwam. 2 uur later stond hij er. Zéér vakkundige man, problemen overal uitgelegd, alles netjes stap voor stap nagekeken, nagemeten, verbindingen terug ingesteld, PC lan & wifi geprogrammeerd, IPTV en de Internet TV's.
Problemen opgelost :
Nieuwe modem.
De switches bij de Accesspoints weggehaald (overbodig) zowel op gelijkvloers als eerste verdieping.
De UTP kabels van de nieuwe modem 4 ingangen (1 naar boven, 1 naar gelijkvloers) rechtstreeks op de Accespoints ingestoken (blauwe poort).
De overige kabels van de switches rechtstreeks op de Accespoints (4 gele poorten) ingestoken.
De digicorders (2) bovenverdieping TV's slaapkamers mee op die gele poorten gezet. Alleen in de slaapkamer waar naast de digicorder ook de IPTV Amiko A9 box staat, een switch tussengezet, omdat ik anders steeds de UTP kabel ofwel in de digicorder ofwel in de Amiko moet wisselen.
Enkele kabels die overbodig waren en technieker 1 willekeurig had verbonden, weggehaald.
Alle UTP kabels van de kelder naar gelijkvloers en verdieping waren goed, categorie 5E. Kunnen dus 1000mbps aan.
PC kaart ook geschikt hiervoor. De switch ook. De AP's zei iemand hier al eerder kunnen 5Gb aan.
Het enige raadsel, maar het stoort mij niet, omdat het werkt is dat :
De UTP kabel die via de switch digicorder en TV verbindt, WEL aangeeft dat er zowel een uitstekende LAN verbinding is als een goede WIFI. (dus op TV instellingen gecontroleerd)
De UTP kabel die via de switch de IPTV Amiko en TV verbindt, WEL aangeeft dat er een uitstekende WIFI verbinding is, maar OOK aangeeft "geen kabelverbinding". Zichtbaar via de instellingen van de IPTV box. Hij geeft wel een primair en secundair IP address, maar geen DNS en poort. Ook niet als ik de IPTV rechtstreeks op de UTP kabel hang zonder switch. Wat de reden is weten we niet. Hoe dan ook alles werkt prima nu.
Ter controle : ik haalde nu vandaagmiddag en rond 14.30 uur gemeten, gemiddeld 700-750 mbps op de PC Tower 1ste verdieping (UTP kabel max. 25 meter lang vanuit de kelder nieuwe modem). En Wifi circa 300-400 mbps. De Wifi op gelijkvloers aan het AP gemeten bij de TV, is circa 400-450 mbps download. Upload zelfs 38 gemeten aan de PC AP 1ste verdieping. Technicus gaf mee de WIFI in de kelder NIET uit te schakelen. Haal natuurlijk geen 900 of 800, maar met gemiddeld 500-550 mbps ook al super content hoor.
Zonet gemeten om 22.00 uur meette ik 535 mbps download (upload blijft 38,5 mbps) op de PC Tower 1ste verdieping.
Zal dus in de drukke avonduren normaal wel zakken. Was ook regio gebonden zei de technieker. En afhankelijk van aantal toestellen die op dat moment internet snelheid vragen.
En dan nog weten dat ik gisteren amper 80mbps download en 13mbps upload als maximum waarden had met de Docsis 3.1 Wireless.
En vanochtend na bezoek van technieker 1, helemaal geen internet meer.
Gelukkig veel dank aan ervaren technieker 2.
En aan iedereen die hier gepost heeft met tips en trics. Hopenlijk hebben jullie ook wat aan mijn uitleg hier. Gelukkig Nieuwjaar iedereen !