Beantwoorden
Dirk1880
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

Mijn abonnement was nog een fiber 200 mbps, dat ik vorige maand heb omgezet naar een One Up.
Nieuwe modem gehaald de Docsis 3.1 (die volgens specificaties op de 4 poorten 1Gbps download haalt).
Ik haal nu nog amper snelheden van 80 à 90 mbps download and 18 mpbs upload.
Nog minder dan met mijn fibernet 200 vorige abo.

Heb diverse keren met telenet gebeld, er is niets aan de hand. Alles herstarten, stekker uittrekken, resetten, etc. etc.
Het blijft steeds hetzelfde, in de ochtend, op de middag of in de avond.  Heb 2 Wifi Accesspoints, 1 op bovenverdieping vlak naast de PC. Andere gelijkvloers vlak naast de Internet TV.        Snelheden daar gemeten, zie hierboven. 

Dan zou het aan de bekabeling liggen.  De Modem staat in de kelder. Het Wifi signaal geraakt niet door de muren (normale dikte zoals in elk huis). Of de kabels zijn te lang UTP van gemiddeld 20-25 meter.     

Met een nog duurder abo nu (90 euro/maand + BTW), nog slechtere resultaten dan met mijn oude Fiber200 of daarvoor Whoppa.  Toen ging het beter met de oude modems !
Wie weet nog een oplossing ?
Telenet technieker wist het vorige keer ook niet (smeerde mij die 2 Access Points aan).  En hem nu laten langskomen om te "kijken" kost 85 euro !

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: One Up

0 Likes
27 reacties
Dirk1880
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

Geen idee.
Ik weet alleen dat het een rechthoekig zwart model is Docsis 3.1 Wifi 6.  Achterkant en de aansluitingen ziet er hetzelfde uit als de witte vierkante docsis 3.1 Wireless.

Blijkbaar was er toch heel wat fout bij mij, met die combinaties AP, switches, UTP kabels, Modem...

Vanochtend speedtest gedaan om 07.20 uur :   719 mbps download en 38,5 mbps upload.

Viel me wel op dat de emails in mijn Thunderbird email programma enkele minuten nodig hebben om nu "binnen" te geraken.
Als ik ze binnenhaal op Telenet webmail heb ik ze meteen zichtbaar.
Misschien email instellingen veranderen ?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@Dirk1880 

Dan heb je de laatste nieuwe die is pas uitgebracht hebben we gemerkt. 

Betreft je email binnen te halen denk ik niet dat het sneller gaat hoor maar ik werk met outlook en geen Thunderbird en de webmail is mijn 'backup' als de outlook niet zou werken.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@Ex-Netweter 

Je hebt geen keuze als je kabel maar op een bepaalde plaats binnenkomt. Daar waar je coax binnenkomt wordt je HGW of E-router geplaatst. Je kan zelf de coax verleggen om op die manier alles op je gelijkvloers te krijgen of waar dan ook. Als je dit door een technieker laat doen kost het geld zo simpel is het. En na de verplaatsing is het nog maar de vraag of je die hoge snelheden haalt op wifi want je weet zelf ook dat wifi verschillende factoren heeft waarom het wel of niet goed kan werken. 

Betreft die 1Gbps , zelf haal ik 940 tot 950 Mbps aan download dus heb goede snelheden. Maar ik werk dan ook met alles bekabeld , uitgezonderd de gsm toestellen. Downloadspeed op gsm is 600 Mbps maar gemeten via mijn eigen wifi systeem , gebruik geen wifi van Telenet zelf.

Maar dit is even terzijde. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@Ex-Netweter Die 1 Gbps is toch vooral leugenachtige marketing om klanten naar het duurste ONEup-abonnement te lokken.
In principe moest Telenet je ook meedelen dat 1 Gbps bijna nooit haalbaar is,

 

Antwoord.

Je weet er niets van (scarlet)koper loper

Deelt proximus je mede,dat je 100Mbps over koper NOOIT  haalt,niet eens 90Mbps

Zelfs met FTTH haal je geen 1Gbps.

Ik haal net zoveel downspeed met OneUp als proximus FTTH 

Ga nooit te werk op die link van Telenet,wat is mijn snelheid,ik zou 523Mbps downspeed halen en 36Mbps upspeed.

Telenetters geef je adres in Je internetsnelheid (telenet.be)en doe de test.Speedtest door Ookla - De wereldwijde breedbandsnelheidstest

https://www.speedtest.net/my-result/d/58ea7746-21d5-4897-80a9-ee123f8e390d

Bij proximus haal je  NOOIT de beloofde snelheden,dikwijls maar de helft,of minder, Hoe verder je van de proximus rop kast woont,hoe verder je snelheid naar beneden tuimelt,nog maar te zwijgen als je K4 streamt, aan 25Mbps.Dan valt er nog weinig snelheid over om te downloaden.Wel betalen voor 100Mbps,dat is pas bedriegerij.

Droevend gesteld anno 2023 bij jou provider.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200


@Dirk1880  schreef:

Geen idee.
Ik weet alleen dat het een rechthoekig zwart model is Docsis 3.1 Wifi 6.  Achterkant en de aansluitingen ziet er hetzelfde uit als de witte vierkante docsis 3.1 Wireless.


Je hebt de nieuwe F@ST3896LG-TN modem gekregen, zie:  Nieuwe F@ST3896LG-TN wifi modem - De Netweters


@Dirk1880  schreef:

Blijkbaar was er toch heel wat fout bij mij, met die combinaties AP, switches, UTP kabels, Modem...


Ja, inderdaad. Vandaar mijn vraag in een vorige post over de switches en de AP's, en het advies om alle overbodige apparaten te verwijderen 🤔

 


@Dirk1880  schreef:

De UTP kabel die via de switch digicorder en TV verbindt, WEL aangeeft dat er zowel een uitstekende LAN verbinding is als een goede WIFI.  (dus op TV instellingen gecontroleerd)
De UTP kabel die via de switch de IPTV Amiko en TV verbindt, WEL aangeeft dat er een uitstekende WIFI verbinding is, maar OOK aangeeft "geen kabelverbinding".  Zichtbaar via de instellingen van de IPTV box.  Hij geeft wel een primair en secundair IP address, maar geen DNS en poort.  Ook niet als ik de IPTV rechtstreeks op de UTP kabel hang zonder switch.  Wat de reden is weten we niet.  Hoe dan ook alles werkt prima nu.


Waarschijnlijk heb je in de  IPTV box ingegeven dat deze per WiFi moet verbinden. Je moet een keuze maken: ofwel verbind je via WiFi, ofwel via de kabel.

  • Kabel heeft altijd de voorkeur, maar als je tevreden bent met de kwaliteit van de WiFi, en je kan hierdoor een switch uitsparen, dan kan je overwegen om de UTP kabel niet aan te sluiten.
  • Ofwel moet je de WiFi in de IPTV box uitschakelen, en alleen bedraad werken.

 

0 Likes
Dirk1880
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

De IPTV box staat nu op WIFI inderdaad. Signaalkwaliteit de eerste dag "uitstekend". Signaalkwaliteit gisteren "goed".
Maar hij streamt en voorlopig geen bevroren of stilstaande beelden meer.
Als ik hem rechtstreeks met UTP kabel verbindt (die vanuit de AP boven vertrekt, kabel amper 7 meter lang), geet hij wel een primair en secundair IPadres op de instellingen van de IPTV box, maar geen poort en geen DNS.  Die laatste 2 zouden ook ingevuld moeten zijn.  Echter ik kan wel streamen.  En geeft hij aan "geen LAN verbinding gevonden".

Om te vermijden dat ik steeds de UTP kabel ofwel rechtstreeks in de Digicorder of Smart TV of IPTV box moet switchen elke dag, heeft de technieker een switch met 4 poortjes er tussen gezet. Daardoor is de UTP hoofdkabel (1 heb ik er maar in die slaapkamer) via de switch verbonden met alle 3 toestellen.
Smart TV geeft netjes aan : kabel LAN verbinding "uitstekend" met alle korrekte instellingen op het scherm.   De IPTV box geeft dan ook "geen LAN gevonden". Zet ik die dan op WIFI herkend hij wel het WIFI net met kwaliteit goed.  Ik meet dan wel maar amper 70 mbps, maar ik las op google dat je minimaal 40mbps moet hebben voor SD en minimaal 67 moet hebben voor HD te kunnen kijken.  En 100mbs voor 4K.  Dus HD lukt nog wel.

Het is een raadsel waarom de IPTV box geen LAN verbinding herkend of deels  (alleen primair & secondair adres wel, geen poort of DNS).
Een techneut zei mij gisteren dat het kon te maken hebben met de IP camerabewaking die ik beneden in de kelder heb staan en die rechtstreeks op de modem is aangesloten.

Hij zei iets van "poort forwarding instellingen van dat toestel" kan invloed hebben op de IPTV.  Zou met instellingen van die camerabewaking te maken hebben. Als die beide interfereren.    Hij adviseerde een klein switch 4  poortjes achter de modem te zetten, dat werkt ook goed, maar het probleem op de IPTV box blijft. Kan dus alleen daar via WIFI kijken, zei het dat het amper 70 mbps is.   Het is duidelijk dat ik OF wifi OF kabel moet kiezen.  Maar in mijn geval KAN ik alleen maar WIFI kiezen omdat hij die herkend, zei het dat de snelheid zeer laag is daar.    Vraag, kan je eigenlijk daar een derde AP zetten ?  Probleem hoor ik wel dat Telenet geen AP meer verkoopt of verhuurt. 1ste is gratis, 2de is in huur en nu zijn er geen meer. Ze verkopen enkel nog Wifi Boosters en Wifi Repeaters en daar lees ik overal slechte ervaringen.  Ik las ook over Mesh Wifi, maar ken daar niks van.

Vanochtend meting gedaan via de Ookla speedtest (Mechelen als server): resultaten zijn merkelijk lager geworden dan de eerste en tweede dag van de technieker zijn bezoek :

https://www.speedtest.net/result/14169099830     (512,99 en 38,39) 
Doe ik dezelfde test via Telenet Speedtest, krijg ik dit   (624,2 en 38,3) :

https://telenet-prd.speedtestcustom.com/result/c8026c50-8d9c-11ed-a54a-1b0b2970cce6
Beide testen uitgevoerd nu in Hasselt om 09.35 uur.

Zitten inderdaad veel verschillen op.  En dan staan de 3 TV's en de camerabewaking nog uit nu.

 

 

0 Likes
Dirk1880
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@Ex-Netweter 

Dat zijn inderdaad fantastische snelheiden die jij haalt, via je eigen Wifi systeem.
Daar zit Telenet nog ver uit de buurt.   Upload is maximaal 40mbs.    Download beloven ze 1000mbs, maar zoals ik zei, eerste dag meette ik 750-800, tweede dag 700, nu derde dag 600, soms zelfs 500 in de ochtend.   Meet wel aan eerste AP 1ste verdieping, rechtstreeks UTPkabel 5E erin, verbonden met de laatste nieuwe modem Wifi 6 in de kelder.
Maar eerlijk, jouw snelheden zal denk ik geen enkele Telenet klant halen in Vlaanderen...?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

 

Daar waar coax de woning binnenkomt zit de NIU en de modem,test daar je snelheid rechtstreeks aan de modem

Gegarandeerd +940Mbps.

Wat je daar achter zelf aansluit van WiFi en andere apparaten,daar sta je zelf voor in.Niet Telenet.

https://www.speedtest.net/result/d/16b8e1e5-31c5-4ca9-9947-b505b63195d4

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@patrick37 je zou meer halen moest uw router en gsm wifi 6 aankunnen. Waarschijnlijk is één van beide wifi 5.Hieronder een screenshot via wifi op mijn gsm 🙂

Router en gsm is wifi 6.

kristofDW_0-1673008709496.jpeg

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@kristofDW 

Dat zou ik ook denken maar toch niet. De Iphone ( iphone 13 ) , de Samsung allebei wifi 6 verbonden , heb ik gecheckt. 

Verbindingen op de Mesh ook nagezien ook wifi 6 en alles correct. 

Maar jij haalt idd meer dan ik amai. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

Ik haal een 570 mbps met wifi van de hgw, heb wifi 6E op gsm. Maarja kan niet hoger door de hgw en hier lopen 10 tallen verbindingen van iedereen door het huis (2 buren links, 2 buren rechts, bovenbuur, eigen netwerken dat ze extra draaien, en nog is hun apparaten dat ook via wifi uitzenden. Dus kan er alleen maar meer van maken als ik hgw vervang en eigen router koop. Wat ik te zot vind "voor mezelf" voor maar op gsm

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

Dat wil niets zeggen,zolang jou buren een eigen internet verbinding hebben.

Ruil jou CH8568LG  gratis om voor de CV8560E en schaf jezelf een router aan met 6E wifi.

Hier in de buurt al Telenet wat de klok slaat,dichtbevolkte wijk,allen op de zelfde Node.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Snelheid met ONEup is minder goed dan Fiber 200

@robatoras 

Zijn allemaal bij telenet en iedereen zit op zelfste kanalen

Ik zeg net dat ik men hgw kan veranderen, en dan nog is de kost van een degelijke router... Dan zal het idd hoger zijn op mobiel. Maar zoals ik al zei. Voor mezelf, de max snelheid op een mobieltje is te gek om dat nu al aan te schaffen/passen

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.