Telenet Access Point wifi valt elke week een keer weg
Enkele maanden geleden hadden we de Telenet modem in de living achter onze tv en een powerline in de slaapkamer, waardoor we door heel het huis wifi hadden. Nu we volgende zomer ook internet willen voorzien in onze tuin door een access point in het tuinhuis te plaatsen, zei onze elektricien dat het een goed idee was om de modem in een centrale ruimte te plaatsen, zodat alle ethernet kabels van daaruit kunnen vertrekken.
Dat leek me inderdaad wel logisch, dus is de modem naar onze garage verhuisd (naast de zekeringkast) en hebben we ethernet kabels naar de slaapkamer, living en het tuinhuis laten trekken. In de slaapkamer en aangrenzende ruimtes hebben we nu voldoende wifi-bereik van de modem in de garage en in de living en aangrenzende ruimtes hebben we nu goed wifi-bereik door het access point in de living achter de tv.
Het probleem is dat we eens in de week (gemiddeld) opeens geen wifi bereik meer hebben in de living. Het access point geeft dan geen wifi signaal meer en is ook offline als ik kijk op "Mijn Telenet". Als ik echter een ethernetkabel leg tussen het access point en mijn laptop, heb ik wel internet. Het internet valt dus niet weg, maar het access point is zogezegd wel offline op "Mijn Telenet" en het zendt ook geen wifi meer uit.
Eerst dacht ik dat het access point stuk was, maar ben deze gaan omruilen en ik heb nog steeds dezelfde problemen (het is wel iets verminderd heb ik het gevoel, maar eens om de week de tv-kast moeten verplaatsen om het access point te herstarten is me iets te veel van het goede). Hieruit kan ik dus besluiten dat het access point niet stuk is (tenzij ik weer een access point heb meegekregen dat stuk is).
Waaraan kan dit gedrag liggen? Ik begrijp er echt niets meer van.
Hebben anderen ook soortgelijke problemen? Is de firmware op de Telenet access points (AP7465CE-TN) instabiel?
Onze setup:
2 wifi netwerken = één 2.4GHz SSID en één 5.0GHz SSID
Zelf verschillende banden gekozen, zodat alle routers met zowel 2.4GHz als 5.0GHz een andere band hebben (en een band waarop ik een goede snelheid haal, want op sommige banden haalde ik maar 20Mbps download op 5GHz).
Ik heb "één netwerk" uitgeschakeld, omdat de Google Chromecast (en andere apparaten) anders dikwijls connectie verbrak met het access point achter de tv om te gaan connecteren met de modem in de garage. Als ik de Chromecast nu connecteer met 5GHz, doet hij dit niet meer, aangezien het 5GHz signaal uit de garage te zwak is om tot in de living te komen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Labels:
-
access point
-
WiFi valt weg