Beantwoorden
JosHuybrighs
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet WiFi en multicast

Ik besef dat wat nu volgt een heel technische vraag is, maar ik weet niet waar ik ze anders zou moeten stellen.
Dus (met hoop op zege):
Ik ben software ontwerper en ontwikkel een app voor smartphones en Windows 10 computers waarbij de smartphone app via multicast probeert de Windows 10 computers in een thuisnetwerk te vinden (zero config). Dit werkt zonder problemen in een telenet WiFi omgeving als de computers via ethernet met de telenet router verbonden zijn. Als er meerdere computers via WiFi verbinden lukt de discovery niet.
Ik heb één en ander bekeken en vermoed dat het WiFi AccesPoint in de router/modem de multicast pakketten blokkeert (ook al doen alle computers een zogenaamde 'multicast join').
Ik weet dat technisch gezien multicast niet eenvoudig is op APs (o.a. omdat multicast pakketten naar alle toestellen moeten gestuurd worden zonder ontvangstbevestiging), maar toch de vraag: zou dit moeten werken bij een Telenet modem?. Of moet ik een andere methode bekijken (vb. broadcast, ook al is dat eigenlijk voor WiFi in principe nog nadeliger en voorbijgestreefd).
Ik heb geprobeerd met multicast op  IP adres 239.255.255.250, poort 1900 (SSDP, UPnP) en op poort 3702 (WSD). Zelfde fout. De smartphone stuurt multicast pakketten maar de computers krijgen dat niet binnen.
0 Likes
9 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2248
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Telenet WiFi en multicast

Er zitten er hier een paar die heel technisch zijn en je zeker gaan kunnen helpen 😉 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5241
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet WiFi en multicast

Puur uit interesse: is dit zoiets als Fing?

 

https://www.fing.io/


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JosHuybrighs
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet WiFi en multicast

Neen.

De app op de smartphone/tablet moet het mogelijk maken om op een eenvoudige manier foto's en video's van je toestel te exporteren naar de computer via WiFi. Doelpubliek zijn mensen die OneDrive, DropBox-achtige oplossingen voor 'backup' niet kunnen/willen gebruiken en nu USB gebruiken.

De app op de computer bestaat al (SyncFolder, enkel op Windows 10 te installeren via de Windows Store) en dient primordiaal om eenvoudig backups in te stellen. Foto en video import vanuit smartphones/tablets is een bijkomend feature. De app op mobiele toestellen is pas gepubliceerd (SyncFolder Foto's, voorlopig enkel voor Android) maar heeft momenteel een probleem met de Telenet WiFi bridge wanneer er méér dan 1 computer een WiFi connectie heeft. Zoals hoger beschreven worden de multicast pakketten in dat geval niet 'geforward'.

Intussen heb ik de indruk dat mijn Telenet WiFi bridge enkel forward naar de eerste computer die een IGMP uitstuurt voor de multicast registratie.

 

De multicast functie dient (zoals bij SSDP/UPnP) om de computers te ontdekken die actief zijn en de SyncFolder app hebben gestart. Op die manier moet er niks ingesteld worden op de mobiele toestellen.

 

Een alternatieve manier zou kunnen door via de camera van het toestel een barcode te scannen op de computer en daaruit het IP adres te weten te komen, maar dat is iets omslachtiger. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet WiFi en multicast

@JosHuybrighs

 

Bestaat zoiets niet al langer? Ik doel daarmee op "SideSync" van Samsung. Maar jij ontwikkelt misschien iets universeel, niet merkgebonden. Heb trouwens nog nooit geprobeerd om SideSync met een ander merk foon te gebruiken ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JosHuybrighs
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet WiFi en multicast

Met SideSync kan je ook bestanden kopiëren maar niet op dezelfde manier. Mijn bedoeling met SyncFolder is eigenlijk in de eerste plaatst een gratis backup app. SyncFolder Foto's op het mobiel toestel biedt dan eenvoudig 1 extra gratis mogelijkheid aan, namelijk vanop het toestel je foto's kiezen en uploaden via WiFi.

Maar, voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in periodieke backups (fout natuurlijk), vermoed ik dat mijn app weinig zin heeft. Vanuit de Windows 10 Foto's app kan je ook importeren via USB. Met de "Photos Compagnion" app van Microsoft (experimentele app) gaat dat trouwens ook via WiFi.

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Telenet WiFi en multicast

@JosHuybrighs

 

Ik denk dat dat normaal is, ik kan het zelf niet testen want ik heb geen HGW en als je de optie niet ziet staan in Mijn Telenet kan je het ook niet uitzetten.

Best vraag je het even aan de klantendienst op Facebook/Twitter of ze het kunnen navragen of mogelijk kan @Suzy je helpen. 🙂

 

Je kan naar alle ip in het subnet ICMP echo requests sturen. Of doe zoiets als nmap https://nmap.org/book/man-host-discovery.html

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JosHuybrighs
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet WiFi en multicast

Bedankt voor het antwoord. Volgens wat ik nog weet over ICMP (of een nmap tool) kan je hiermee te weten komen welke toestellen er actief zijn in een netwerk, maar je kan niet achterhalen welke van die toestellen een computer is, laat staan welke computer een bepaalde service (zoals mijn SyncFolder app) draait.

Ik vrees dat je daarvoor een echt Device Discovery protocol moet draaien (zoals SSDP, of Web Services Discovery, of Bonjour, of Netbios, ..).

 

Intussen heb ik achterhaald dat op mijn Telenet modem/router (witte box) "SSDP search" naar een broadcast address (255.255.255.255) wel werkt. In tegenstelling met multicast (239.255.255.250) krijgen alle WiFi-clients de broadcast wel binnen.

 

Desalniettemin denk ik dat zowel multicast als broadcast over WiFi nooit echt overal gegarandeerd zal werken. Ik zal dus nog een extra methode voorzien waarbij het mobiel toestel een QR code (met daarin het IP adres) moet scannen op de computer.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Telenet WiFi en multicast

@JosHuybrighs

 

Ik ken er zelf  niet genoeg van maar ik dacht bijvoorbeeld via ICMP echo requests te kijken welke apparaten er allemaal actief zijn en daarna op een andere manier controleren welk apparaat het precies is.

 

QR code is ook wel een handig alternatief.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JosHuybrighs
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet WiFi en multicast

@Arthur2

 

Juist, met ICMP kan je alle toestellen (en hun IP adres) in je thuisomgeving tonen op een mobiel toestel, maar dat zijn er gemiddeld genomen heel wat: computers, de router, je tv(s), al je mobiele toestellen, IP camera's (als je die hebt), enz. Om de lijst te beperken tot enkel het apparaat dat de SyncFolder app draait (en ook niks in te stellen op je mobiel toestel) moet je dus wat men noemt een 'service discovery' doen. Dat wordt typisch gedaan door een UDP multicast of broadcast pakket te sturen naar een voor service discovery gestandaardiseerd IP adres en poort. Elk apparaat dat zich aangesproken voelt stuurt dan een unicast UDP pakket terug met alle info omtrent het apparaat daarin.

 

Door je antwoord betreffende ICMP ben ik me wel beginnen afvragen of het niet mogelijk zou zijn om een unicast UDP 'discovery' pakket te sturen naar alle met ICMP ontdekte toestellen. Ik moet dan wel bekijken of het toegestaan is in Windows om op de UDP poort te luisteren die eigenlijk gereserveerd is voor multicast/broadcast.

 

Ik zoek verder uit.

 

 

0 Likes