Beantwoorden
Swakke
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Triestige internet snelheden

Ik ben sind kort overgeschakeld van 1Gbps naar 2.5Gbps omdat ik met mijn 1Gbps amper 400Mbps haalde, nu met de "upgrade" haal ik amper 450Mbps en een upload rond de 90Mbps, ook gemeten aan de Telenet modem met kabels Cat5e, Cat7 en Cat8 met een maximum lengte van 1.5m. Een half jaartje geleden haalde ik nog wel snelheden  van rond de 900Mbps!

Schermafdruk van 2026-05-26 13-40-04.pngSchermafdruk van 2026-05-26 13-41-33.pngSchermafdruk van 2026-05-26 13-43-24.png

Het enige wat hier omhoog is gegaan is dus de factuur maar geen snelheid!

Wat kan ik het beste doen, terug overschakelen naar 500Mbps (want de 1Gbps is nu dus weg) of overstappen naar een andere provider want bij Telenet krijg ik blijkbaar geen gehoor of oplossing.

Mvg, Swakke.

6 reacties
Robbe022
Moderator
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader!

Hey Swakke, 

Op de toegevoegde afbeeldingen stonden IP adressen op waardoor ik deze niet heb kunnen goedkeuren.

Kan je de IP adressen markeren zodat deze niet meer zichtbaar zijn? 

Bedankt! 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngRobbe
Moderator
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Swakke
Freshman Beetjesweter

Ok, opgelost 😉

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent een ware apostel. Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia!

Het verbaast mij eigenlijk niet dat je snelheid niet verhoogd is.
Dat je de snelheid niet haalde wijst op een probleem, dat probleem verdwijnt niet ineens door een abonnement met een nog hogere snelheid aan te gaan.

Dan gaan we even in troubleshooting modus:

@Swakke  schreef:

want bij Telenet krijg ik blijkbaar geen gehoor of oplossing.

Nergens uit je uitleg kan ik concluderen dat je Telenet al gecontacteerd hebt voor dit probleem.

Heb je hen al gevraagd om een signaaltest te doen en je modem uit te lezen?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Swakke
Freshman Beetjesweter

Alvast bedankt voor uw reactie, mijn modem is de CH8568LG dus volgens mij is dit 4x1Gbps en geen 2.5Gbps, dus Telenet heeft geen melding gemaakt om de modem te ruilen voor de of F@ST3896LG-TN of 5685LGB-TN, maar zou al blij zijn dat ik de 1Gbps behaalde.

Getest heb ik gedaan met 4 verschillende pc's met Windows11Pro en Linux, ook rechtstreeks aan de Telenet modem op poort 1 t.e.m. poort 4 zowel met Cat 5e, Cat 7 en Cat 8 kabels.

Ik heb contact gehad via chat op 27 maart en 20 mei waarbij de lijntest en modem-check zouden gedaan zijn. De melding die ik kreeg was dat er sinds vorige maand een storing op de internetlijn zit en de technieker er mee bezig is maar ik merk de storing hier al mmanden, en nog steeds geen oplossing geboden.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent een ware apostel. Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia!

Je hebt inderdaad een F@ST3896LG-TN nodig. Als deze niet automatisch je richting uitkomt, contacteer je de klantendienst of ga je langs in een winkelpunt om er een te bemachtigen.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

@Swakke maar als je met je huidige modem geen downloadsnelheden rond de 900Mbps a 1Gbps haalt, zal dit met de nieuwe ook niet veel anders zijn.
Dit ruikt naar een bottleneck ergens verderop in het netwerk, door oversubscription. Iets wat meer en meer aan het opduiken is.

Eerste uitdaging: dit laten bevestigen, laat dit zeker escaleren als je bij de reguliere helpdesk geen gehoor of begrip krijgt.
Maar wacht nu maar eerst af wat je nieuwe modem geeft. Stel alleen je verwachtingen niet te hoog, want mij lijkt het duidelijk.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins