Beantwoorden
LarsDeVos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Beste netweters,

naar aanleiding van de nieuwe regels omtrent unlimited internet hier in België had ik een vraag over de regel van mijn Wigo abonnement.

De term unlimited wordt nog steeds gebruikt in de Telenet app maar op de site staat dat er nog steeds een FUP van 750GB wordt gehanteerd tijdens de piek-uren. 
Waarom is er nog steeds zo’n lage FUP ondanks de nieuwe regels? Gelden deze niet voor alle abonnementen?

alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: FUP verhoging voor Wigo

14 reacties
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Enkel voor abonnementen dat nu nog worden verkocht niet oude abonnementen daar blijven oude voorwaarden geldig

0 Likes
MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 210
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Hey Lars, ik denk dat je momenteel "WIGO Unlimited" klant bent?

Ik zou inderdaad verwachten dat dit abonnement de nieuwe 3TB FUP voor Internet en 300GB per mobiel nr zou moeten gekregen hebben.

 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Vroeger werd dit woord (onbeperkt) veel gebruikt bij veel aanbieders zou mooie zijn maar niet haalbaar

In april en mei werd er veel duidelijk dat over nu bestaande abo gaat dat nu nog worden verkocht

In die periode heeft scarlet het heel druk gehad ook na de weerkerend prijs stijging van veel aanbieders 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom lagere FUP bij WIGO?

 
@LarsDeVos  schreef:


Waarom is er nog steeds zo’n lage FUP ondanks de nieuwe regels? Gelden deze niet voor alle abonnementen?


Dat is een fout. De regels van het  BIPT gelden voor iedereen, nieuwe en bestaande klanten wanneer er in de overeenkomst sprake was van "onbeperkt" internet.
Ik heb het even nagekeken, Wigo Unlimited bevat voor vast internet "onbeperkt" datavolume: https://static.telenet.be/productfiches/Bundle_16415_NL_WIGO_UNLIMITED.pdf

Bijgevolg moet jouw abonnementsformule een FUP van minstens 3 TB aan datavolume bevatten.

0 Likes
LarsDeVos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Dus enkele tegengestelde antwoorden hier op het forum. Ik heb nooit iets gelezen over bepaalde abonnementen wel en andere niet dus ik veronderstel/hoop dat WIGO unlimited ook een verhoging gaat krijgen en dat het gewoon wachten is op Telenet om de info aan te passen.

indien het over een maand niet verandert is zal ik eens contact opnemen met de klantendienst.

bedankt iedereen

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Of test het eens uit. Verbruik eens 750 GB en zie wat er gebeurt.

Het antwoord van luc55 klopt ook niet, er staat duidelijk in de regels van het BIPT dat de voorwaarden desgevallend aangepast kunnen worden als de FUP niet voldoet:

Desgevallend kunnen contractuele voorwaarden aangepast worden aan deze Richtnoeren of kan
het volume aan verbruikte data vanaf wanneer het beleid van “redelijk gebruik” wordt toegepast
opgetrokken worden.


Iedereen kan de regels nalezen: https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/mededeling-inzake-richtsnoeren-betreffende-het-aanbieden-...

0 Likes
LarsDeVos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

De nieuwe periode is gisteren begonnen dus daar moet ik nog even geduld voor hebben. Sinds 11/8 werkt de telemeter wel niet meer waardoor we ons verbruik niet echt konden monitoren met als gevolg dat we meer dan 750GB in de piekuren hadden.

hiervoor werden we teruggeschroefd naar een lagere snelheid, dit is gebeurd op de dag dat de regels ingingen dus dat wil ik nog laten voor wat het is.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom lagere FUP bij WIGO?

@LarsDeVos 

Er is geen communicatie geweest dat de oude abonnementen ook aangepast gaan worden. 

Daarnaast heeft je Wigo een FUP van 750 GB in de piek uren en dat zal zo blijven dat is ook zichtbaar op de website. 

Schermafbeelding 2022-08-28 om 10.35.56.png

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Waarom lagere FUP bij WIGO?


@patrick37  schreef:

@LarsDeVos 

Er is geen communicatie geweest dat de oude abonnementen ook aangepast gaan worden. 

Daarnaast heeft je Wigo een FUP van 750 GB in de piek uren en dat zal zo blijven dat is ook zichtbaar op de website. 


En waarom zou er daar communicatie moeten over zijn?

De wet is de wet, en maakt geen onderscheid tussen oude en nieuwe formules. 

Van zodra iets verkocht wordt als onbeperkt gelden de nieuwe limieten.

Anders is het niet onbeperkt...

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom lagere FUP bij WIGO?

@flip1953 

Ben ik met je eens ze zouden dat eigenlijk ook moeten aanpassen. Maar jammer genoeg is dat niet gebeurd en ik geef enkel mee wat er op de site staat. En heb jij er communicatie over gezien ?  


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Alle aanbieders hebben alles aangepast er wordt niets meer verandert alles staat juist

iedereen heeft 6 maand tijd genoeg gehad om aan te passen

In de tekst van bipt staat duidelijk het woord aanbiedingen

https://www.bipt.be/index.php/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/100143221b6cedbbd9f104f2...

 

MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 210
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Waarom lagere FUP bij WIGO?

Als het niet opgaat voor oude abonnementen, waarom heeft Telenet Group dan de naam van het oude BASE tariefplan "Pro Unlimited" onlangs veranderd naar "Pro XL" ihkv deze wetswijziging?

Mij lijkt het duidelijk dat:

- ofwel moet de naam aangepast worden en mag er niet meer naar verwezen worden als Unlimited (=beetje flauw voor bestaande klanten)

- Of moeten de specs aangepast worden naar wat het BIPT verstaat onder Unlimited

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Waarom lagere FUP bij WIGO?


@MartijnS  schreef:

- ofwel moet de naam aangepast worden en mag er niet meer naar verwezen worden als Unlimited (=beetje flauw voor bestaande klanten)

- Of moeten de specs aangepast worden naar wat het BIPT verstaat onder Unlimited


Hoewel het misleidend kan overkomen, is de naam van een product onbelangrijk, dat is gewoon een naam. Telenet noemde zijn snelle coax ook FiberNet, hoewel het niets met fiber te maken had ...

Wat wel belangrijk is, zijn de product gepubliceerde product eigenschappen.

  • ofwel is het een abonnement met een beperkt volume. Hierbij moet de aanbieder transparant zijn, en de klant infomeren wat er gebeurt als dat volume bereikt wordt (verder surfen aan vetraagde snelheid, extra volumepacks bijkopen, enz ...). Het begrip "FUP" (fair user policy) of "redelijk gebruik" is hier niet van toepassing.
  • ofwel is het abonnement onbeperkt. Hierbij moet de aanbieder ook transparant zijn, en de klant infomeren als er een FUP toegepast wordt bij het bereiken van een bepaald volume. Volgens de regels van het BIPT mag deze FUP niet lager zijn dan 3TB (vast internet) of 300GB (mobiel internet). De ISP mag echter beslissen om die FUP hoger te zetten, of helemaal géén FUP toe te passen (vb EDPNet).

Met andere woorden: een "FUP" van 750GB bestaat wettelijk niet meer:

  • ofwel is het 750GB (beperkt volume)
  • ofwel is het FUP (min. 3TB).
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Waarom lagere FUP bij WIGO?

@flip1953 

Uw bewering dat een FUP van 750 GiB wettelijk niet bestaat is wat kort door de bocht.

Wat belet dat een leverancie 750 GiB aanbied aan een vaste prijs en daarboven ook meldt dat die 750 GiB enkel geteld wordt tijdens bepaalde uren en dat er daarbuiten niets geteld wordt. Als de grens van 750 GiB overschreden wordt kan de leverncier beslissen om je nog gratis te laten voortdoen aan een lagere snelheid.

Het enige wat niet mag is dat aanbieden als onbeperkt.

Het is best mogelijk dat het Engelse woord unlimitted van geen tel is. Bij mijn weten is het Engels geen officiële taal in België.

0 Likes