Beantwoorden
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Bij een hotel is men dit voorjaar overgestapt naar Business Fibernet en heeft Telenet er een nieuw modem geplaatst. Sindsdien zijn er vele klachten.

Aan de installatie in het hotel is niets veranderd.

 

In de oude situatie was er een losse modem (model is mij onbekend) en een losse router (HP-MSR2003_JG411A )

Het nieuwe modem is het type CH7465LG-TN  waarbij de router en het modem één apparaat is.

 

Sinds dat het nieuwe modem er is zijn er veel klachten gekomen. Door de gasten wordt gemeld dat de verbinding vaak kort onderbroken wordt.

 

Na veel zoekwerk zijn we er achter gekomen dat de nieuwe modem-router een IP-adress voor 30 min least en, dat dit (wel erg vaak voorkomende) proces zover we het nu zien de problemen veroorzaakt.

 

Volgens berichten op het netweters forum is de lease tijd op de CH7465LG-TN vast ingesteld op 30 min. en niet aan te passen is. Ook de Telenet medewerker meldde mij vanmorgen hetzelfde.

Het blijkt ook niet mogelijk een koppeling te maken van een MAC adress met een IP-adress. Daarmee kan je apparaten die altijd aangesloten zijn en 24h per dag werken een vast IP-adress geven. Voor dergelijke apparaten is het zowiezo zelden nodig dat het IP-adress vernieuwd moet worden.

 

De oude router (HP-MSR2003_JG411A ) is er nog en deze heb ik ook uitgelezen. Het is een router van Telenet ( Er staat op: “Property of Telenet”) Bij dit apparaat blijkt elke 4 uur het IP-adress vernieuwd te worden. Een IP-adress wordt bij de oude router dus maar hooguit 6 maal per dag vernieuwd; bij de nieuwe CH7465LG-TN  48 maal. Ofwel bij de nieuwe modemrouter gebeurd dit 8 keer vaker.

Je kan je voorstellen dat een korte onderbreking agv. Een IP-adress vernieuwing eenmaal per 4 uur door vele gasten niet eens opgemerkt gaat worden omdat ze toch korter online zijn dan deze 4 uur.

 

Anyway, een lease-time van een half uur is voor veel apparaten onwerkbaar.

Het probleem is volgens het forum te omzeilen door een CV8560E modem te gebruiken en er zelf een router op aan te sluiten via bridging.

Eind deze morgen heb ik de business klantenservice gebeld om het modem om te ruilen voor een CV8560E. Dit was mogelijk, meldde de medewerker.

Keurig netjes vertelde hij me naar welke Telenet shop ik het beste kon gaan.

Nadrukkelijk vroeg ik nog of het gewenste modem daar op voorraad was. Het werd mij bevestigd dat het gewenste modem er was.

 

Jammer genoeg bleek, toen ik daar aankwam, dat er  helemaal geen CV8560E modems in deze shop lagen. De medewerker gaf mij  het adres van een andere shop waar men ze wel zouden hebben.

Echter ook daar waren enkel vele modems van het type die ik juist niet nodig had; het gewenste modem was niet verkrijgbaar. Oorzaak zouden productie problemen in China zijn.

 

Eerste vraag is nu waarom Telenet medewerkers wel beloven dat een gewenst modem in een shop op voorraad is terwijl dat voor de 2 shops waar ik geweest ben al niet klopt.

 

Tweede vraag is waar het gewenste modem nu wel ECHT te verkrijgen is opdat de problemen daadwerkelijk opgelost kunnen worden.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Omruilen modem

0 Likes
44 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne  Om het op te lossen zou je het best de huidige modem omruilen met de e-modem. Daar dan achter een goede eigen router die via zijn mac adres een publiek IPadres krijgt zodat je zelf alles in handen hebt. Maar je zal zoals gezegd een klein beetje geduld moeten hebben om deze modem op de kop te tikken.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Wat toch wel een negatief punt vindt is dat de Telenet medewerker (nadat ik er nadrukkelijk om vroeg of het juiste type modem [ CV8560E ] echt in de winkel voorradig is) dit bevestigd maar  vervolgens in de winkel erachter moet komen dat er niks is.

Als vervolgens de persoon die mij hielp me doorverwijst naar een andere winkel (waar dan wel voorraad zou zijn) en bij deze tweede winkel wederom met lege handen moet vertrekken dan snap je wel dat je niet meer vrolijk kan zijn. Men weet het in die 2e winkel aan produktie-problemen in China.

Ja, so what ??

Een hotel met een Business Fiber abonnement is een professionele klant. Die mag ook een professionele behandeling van de klacht verwachten. En op dat punt faalt Telenet.

 

Als, net zoals op elke gewone router die in elke elektronica winkel te verkrijgen is, de lease tijd naar wens in te stellen zou zijn lost dat in deze situatie al een hoop ergernis op.  Maar nee, bij alle (nieuwere) Telenet modem-routers is de lease tijd gefixeerd op 30 minuten. Wat de reden voor deze keuze is is mij onduidelijk.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne  Het is inderdaad een grove fout om de klant me te delen dat er nog op voorraad zijn om dan te constateren als de klant er staat dat er geen meer zijn. Dat zegt veel over het verkooppunt en zijn medewerkers. De verkoper had duidelijk moeten afspreken wanneer hij die modem mocht afhalen en binnen welke tijd. Niets simpeler voor een verkoper om een Post-it op een modem te plakken met klantnaam, datum en uur van afhalen enz. Het kan natuurlijk ook niet voor meer dan een dag gereserveerd worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Maar nee, bij alle (nieuwere) Telenet modem-routers is de lease tijd gefixeerd op 30 minuten. Wat de reden voor deze keuze is is mij onduidelijk.


Bij de CV8560E en CH8568LG is de lease time ingesteld op 60 minuten. Ik begrijp best wel dat sommige die lease time zo goed als maximaal willen instellen maar dat kan ook weer nadelige effecten hebben. Ik weet niet hoeveel klanten je hotel ontvangt enzovoort. Maar je hebt graag voldoende IP's steeds ter beschikking voor hen want anders kunnen ze ook weer niet verbinden.

 

Aangezien de CH8568LG goed verkrijgbaar zijn bij Telenet kan je al eens proberen om hiermee te wisselen. De lease time hiervan is ingesteld op een aanvaardbare waarde is dan de andere 30 minuten. Deze modem heeft ook WiFi zodat je nog geen extra kosten in een eigen router moet realiseren.

 

Met een lease time van 60 minuten proberen apparaten hun IP adres al te verlengen na 30 minuten. Ze hebben dus nog een half uur de tijd om dit te realiseren wat voldoende moet zijn om een korte verbreking te voorkomen.

 

Als het probleem echter blijft bestaan is een omwisseling naar de CV8560E met daarachter een eigen router een laatste mogelijkheid.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Ik weet wel dat een langere lease-tijd ook nadelig kan zijn.

Maar in de oude situatie had Telenet zelf een aparte router geleverd waarop een lease tijd van 4 uur stond ingesteld. En dan, in een hotel verblijven gasten voor minimaal 1 nacht, dwz. vrijwel allemaal zullen ze er toch wel minimaal 4 uren zijn.

 

Bovendien, het WiFi systeem hier werkt met eigen IP-adressen, alléén de access-points zelf verkrijgen (naast de vast aangesloten apparatuur) hun IP adres van de Telenet router. Verder werkt dat wifi systeem via een cloud oplossing wat naar mijn gevoel de problemen in deze situatie alleen maar kan verergeren als er (vaak) korte onderbrekingen zijn.

 

Sinds midden maart door Telenet de nieuwe modem-router is geleverd bestaan de problemen.

In dit hotel verblijven veel werklui  die vanwege corona hier wekenlang achter elkaar moeten verblijven. Contact met thuis is daarom erg belangrijk. En dat gaat in 2021 dus vaak via een internet verbinding.

De manager is radeloos. Die ziet gasten weglopen vanwege de haperende internet verbindingen.

 

Ondanks dat ik mijn best doe en pogingen onderneem om het opgelost te krijgen komt van Telenet niet de daarvoor noodzakelijke medewerking. Enerzijds omdat Telenet maar 1 model modem heeft waarmee het op te lossen zou zijn, maar ook door een tekort aan geschikte modems.

Anderzijds wordt de EU regelgeving waarin bepaald is dat de abonnee een vrije keuze heeft welke randapparatuur hij wil hebben hier in België (nog) niet is doorgevoerd en/of die nog niet effectief wordt toegepast.

Als hier in België net al in bijv. Duitsland sprake was geweest van een wettelijk vastgelegd recht op vrij keuze van randapparatuur (zoals internet-modems) hadden we hier het probleem allang kunnen op lossen.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Enerzijds omdat Telenet maar 1 model modem heeft waarmee het op te lossen zou zijn, maar ook door een tekort aan geschikte modems.


Ik ben ook voorstander van een vrije modemkeuze maar dat is dan weer een ander onderwerp. Het feit is dat een lease time van 1 uur een praktisch goede waarde is dat voor iedereen behoorlijk goed zal werken. Een apparaat zal zijn verbinding niet verliezen bij een verlenging van de lease als er geen vernieuwing in het IP adres is.

 

Je kan het alleszins eens uitproberen met die modem. Het wisselen hiervan is zo gebeurd.  


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Tags (2)
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Ik zou toch ook niet te veel focussen op die DHCP lease time. Oppassen voor tunnelvisie 😉 

Zoals @BillyX aangeeft, zelfs een op het eerste zicht korte lease time geeft normaal geen onderbrekingen omdat de clients hun lease al hernieuwen als de leasetime voor de helft verstreken is, waarna de lease time weer gereset wordt.  Dus het einde van de leasetime wordt normaal nooit bereikt voor clients die online zijn.

 

Ik zou ook voor de CV8560E (proberen te) gaan.  Deze Telenet homegateway heeft geen WIFI aan boord.

Dus geen kans op storingen met je bestaande WIFI systeem (wat goed zou kunnen als de kanalen overlappen), en je kan (net als met je modem only vroeger) weer een publiek IPv4 adres op je eigen router ontvangen (mits instellen van MAC adres externe interface van eigen router op Mijn Telenet).

 

Wat je nog kan doen is je WIFI setup bekijken.  Zorg dat je geen overlappende kanalen hebt.

Op https://www.networkcomputing.com/wireless-infrastructure/channel-bonding-wifi-rules-and-regulations staat een handige tabel.  Gebruik geen brede kanalen (stabiliteit is dikwijls beter dan max throughput).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@BillyX 

@Steven-E 

Je loopt inderdaad nog wel eens in een valkuil.

Testen is meer dan eens de methode om er achter te komen. Maar als je de lease tijd niet langer kan instellen kan je ook niet testen of het dan beter werkt.

Graag zou ik de lease tijd eens op 4 uur instellen, want dat was ook de instelling van de oude HP router.

 

Hoe langer ik er mee bezig was (en naast de manager ook meerdere gasten sprak) werd er een trend zichtbaar.

Aan de (WiFi) / netwerk installatie is nooit iets veranderd. Wel meldt vrijwel iedere gast die hier vaker komt en/of al voor een lange tijd verblijft dat er voor midden maart hij/zij geen problemen had met internet.

 

Dan ga je op zoek naar de verschillen.

Hoe was het voor 15 maart, en hoe zit e.e.a. in elkaar na deze datum.

 

In de nieuwe situatie is er een gecombineerde modem-router , de CH7465LG-TN ; in de oude situatie een los modem ( CV7160E ) en een professionele router van HP (HP-MSR2003_JG411A ) .

Ik kan me voorstellen dat die router van HP toch wel van een héééle andere klasse is als het routertje wat voor "twee-grijp-stuiver , niks" in China in het modem gestopt wordt.

De ingebouwde router is  voor mij al een puntje van zorg: Kan deze router die werkelijk de taak aan om vele apparaten etc. correct te kunnen laten functioneren.

 

Het andere punt is wat ik al eerder aangaf: het verschil in lease-tijd.

Gasten klagen er over dat er elke +/-15 - - 30 min. er even geen internet is. 30 min. ?!? ja dat is ook precies de lease-tijd van de  CH7465LG-TN . Daar en boven krijgt elk access-point ook een eigen IP adress wat ook elke half uur vernieuwd wordt.  Dan wordt het toch wel een verdenking waar je even wat dieper op in moet gaan. Maar ja jammer dus; de lease tijd is bij Telent modem-routers niet aan te passen.

Door die bijv. op 2 uur te zetten zouden (als mijn redenering juist is) de problemen ook 4 keer minder vaak voor moeten komen. En, als mijn redenering niet klopt, dan blijft het aantal keren dat de problemen opduiken hetzelfde. Anyway dan weet je dus of je de verdenking verder moet uitzoeken of niet.

 

 

 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

 

Maar ja jammer dus; de lease tijd is bij Telent modem-routers niet aan te passen.

Door die bijv. op 2 uur te zetten zouden (als mijn redenering juist is) de problemen ook 4 keer minder vaak voor moeten komen. 


Ik zou niet te hard nadenken over die lease time. Denk je dat bij andere Telenet klanten hun verbinding telkens wordt onderbroken na 1 uur? Een film bekijken via één of andere streaming dienst zal dan bij velen tot grote ergernissen leiden. 

Alle apparaten hebben bij een lease time van 1 uur voldoende tijd om een verlenging hiervan te realiseren. 

Het enige dat je aan Telenet hun kant kan proberen is om een andere modem te gebruiken. Het type kies je best afhankelijk van hoe je het eigen netwerk wilt beheren.

 

Als de CV8560E niet beschikbaar is dan neem je de CH8568LG en plaats je je eigen netwerk in brugmodus. Op die manier kan je NU al verder en zijn de gasten geholpen. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Aan de (WiFi) / netwerk installatie is nooit iets veranderd. Wel meldt vrijwel iedere gast die hier vaker komt en/of al voor een lange tijd verblijft dat er voor midden maart hij/zij geen problemen had met internet.

 


Er is weldegelijk iets aan de WIFI veranderd: je hebt er een Telenet homegateway bij die zelf WIFI uitstraalt (=potentiële storingsbron). Veel mensen onderschatten hoe veel impact een slecht doordachte WIFI configuratie kan hebben op de stabiliteit en performantie van een netwerk.

Een extra access-point doet meer kwaad dan goed indien kanalen overlappen met bestaande access-points.

 

Ik zou het draadloos signaal va je Telenet modem eens helemaal uitschakelen: 

Mijn Telenet, Klik op Mijn Internet. Klik hierna op Instellingen onder Draadloze instellingen.

 

Ik zou proberen die DHCP lease denkpiste achterwege te laten. Zelfs een lease time van 5 minuten mag geen problemen geven. Tenzij je de DHCP renew/lease packages de mist ingaan door een slechte wifi setup 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Nou die Wifi in de CH7465LG-TN is al lang uitgeschakeld. Zowiezo hier niet nodig; het hotel heeft immers een wifi installatie met genoeg access-points.

Dat ze elkaar kunnen storen weet ik. Van oorsprong ben ik RF technieker dus snap je ook de technische achtergrond dat 2 apparaten die (deels) dezelfde frekwenties gebruiken een hoop ellende kan veroorzaken.

 

Door het toenemend aantal draadloos werkende apparaten ontstaat er zowiezo almaar een hoger niveau aan elektro-smog met als risico o.a. een slechter werkende wifi,  maar dit even terzijde.

 

Ook bij bekabeld aangesloten apparatuur zijn er problemen sinds de nieuwe modem er is. Ook daarvan valt zo nu en dan kortstondig de internetverbinding weg. Dat een wifi verstoring daar (ook de problemen zou veroorzaken lijkt me niet zo waarschijnlijk.

 

Een dingetje is in deze ook dat ik nergens een optie zie om een log te bekijken van de modem-router. Dan is het lastig te weten te komen wat de modem-router allemaal doet en/of constateert.

 

Eerder had ik al de IP-range aangepast om zo een mogelijk IP-conflict voor te zijn, maar dat hielp niet.

 

Vanmiddag heb ik tussen de modem-router en de installatie een extra router gezet. De Telenet modem-router hoeft nu dus maar 1 IP-adres uit te geven en steeds te vernieuwen.

Een ander voordeel is dat ik nu wel een log kan inzien van die extra router, dus ook een betere kans heb dingen te achterhalen die mogelijk in de installatie mis gaan.zien wat er gebeurd.

Het is nu even afwachten wat er gebeurd als alle gasten weer binnen komen en op internet gaan.

 

Natuurlijk kan ik niet uitsluiten dat de CH7465LG-TN zelf een mankementje heeft . . .

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne Ik dacht dat de business klanten een betere service kregen.

Een paar maanden niet,zo te lezen.Telenet heeft meerdere hotels waar ze leveren.

Ik begrijp ook niet waarom ze jullie de 24*8 CH7465LG HGW 3.0 nog hebben aangeboden.

Terwijl ze betere docsis3.1 hebben.

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Nou die Wifi in de CH7465LG-TN is al lang uitgeschakeld. Zowiezo hier niet nodig; het hotel heeft immers een wifi installatie met genoeg access-points.


Ok, dat is belangrijke info die ik nog niet had 😉

 


@Willem_Antenne  schreef:

Ook bij bekabeld aangesloten apparatuur zijn er problemen sinds de nieuwe modem er is. Ook daarvan valt zo nu en dan kortstondig de internetverbinding weg. Dat een wifi verstoring daar (ook de problemen zou veroorzaken lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Ok, ook dat is nieuwe info. Ik dacht dat enkel de gasten er last van hebben, en die hebben meestal wel een WIF device. Vergeet dan maar de WIFI piste.
Heb je op je nieuwe tussenliggende router, op de externe kant, ook een fixed IP adres geconfigureerd?  Ik zou dit doen om mogelijke DHCP issues uit te schakelen.
Je kan dit natuurlijk ook eens een PC, rechtstreeks achter de modem, configureren met een fixed IP.

 

De modem is nu mijn verdachte nummer 1 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Je zou als test eens de oude HP router achter de nieuwe HGW kunnen aansluiten, en zoals voorheen je eigen netwerk aan deze HP router aansluiten.

In plaats van een publiek IP adres zal deze een 192.168.0.x van de HGW ontvangen, en er zal sprake zijn van dubbel NAT. Dat hoeft op zich geen probleem te geven.

 

Als dat stabiel werkt, zou je het beste de Telenet HGW omwisselen voor de CV8560E, en de MAC passthrough (bridging) configureren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.