Beantwoorden
vow
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Welke opstelling voor snellere wifi?

Beste,

 

Momenteel heb ik een docsis 3.1 modem, niet het allernieuwste "toren" model.

Ik heb tot voor enkele maanden gewoon de ingebouwde wifi gebruikt van de telenet modem/router.

De snelheid hiervan laat echter wat te wensen over, het bereik op zich is wel voldoende.

Ik heb dan ook een Ubiquiti Ac Ap Pro access point gekocht en deze aangesloten via een Poe switch.

De snelheid is sindsdien wel merkbaar beter doch sinds deze AP er hangt hebben alle Apple toestellen thuis problemen met de verbinding. Deze is onstabiel en valt regelmatig uit. Ik heb al vanalles geprobeerd doch krijg het niet goed werkend. Ik ben dit zo beu dat ik de Ubiquiti er terug tussen uit gehaald heb en terug de standaard wifi van de Telenet modem gebruik. Beter een wat tragere verbinding maar wel eentje die stabiel is.

Nu wil ik echter toch terug mijn wifi wat upgraden en ben dan ook aan het twijfelen om terug een AP te kopen of een mesh systeem zoals de Netgear Orbi's of dergelijke.

Wat zou aan te raden zijn? Ik heb wel redelijk wat utp kabels in huis naar verschillende kamers liggen doch dit zijn wel maar cat 5e kabels aangezien deze al bijna 20 jaar liggen.

Mijn netwerk is zeker niet ideaal opgebouwd want er zitten verscheidene switches tussen omdat het altijd maar wat uitgebreid is in de loop der jaren. Het is dus niet zo dat alle utp kabels mooi samen komen op 1 centrale plaats.

 

Iemand wat tips?

Als ik zou overstappen naar een eigen router wat het geval is bij een Netgear orbi zou ik wel de cv8560e modem plaatsen in bridge mode. Ik heb hiervoor contact genomen met het Telenet center in de buurt en deze hebben me reeds bevestigd dat ze deze modem nog hebben en dat ik mijne mag omruilen. 

 

Dus komt het hierop neer:

- Eigen router met wifi

- Telenet modem houden met andere AP's

 

mvg 

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Zorgen voor snellere wifi

0 Likes
7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke opstelling voor snellere wifi?

@vowDe eerste vraag dat men ook kan stellen is, welk internet abbo heb je, je kan zoveel routers zetten dat je wilt of AP’s, als je een oud Wigo abbo hebt met Max 300/20 bv ga je er niet meer uit krijgen.

ik zou gaan voor de E modem van Telenet in bridge mode en je eigen router, heb dit hier ook zo en heel erg tevreden van, daarachter hangt nog een 16 Ports switch en heb geen internet problemen, heb wel one up met 950 down en haal via wifi met mijn router op wifi 600 download op 5.0 wifi verbinding.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke opstelling voor snellere wifi?

@vow ik zou zeker gaan voor een Netgear Orbi Pro wifi 6. Dit is misschien redelijke duur in aankoop maar je hebt er zalige snelheden mee:-) ik gebruik deze opstelling nu en ben zeer tevreden. 

Ik haal snelheden van 930mbps op wifi 🙂 Natuurlijk met een wifi 6 toestel.

Ik heb voordien ook al andere merken getest maar voor mij is dit de beste opstelling.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
vow
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Welke opstelling voor snellere wifi?

Thx,

ik ga het dan ook zo doen. Mijn modem ruilen zodat ik in bridge modus kan werken en een eigen router plaatsen. 👍

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke opstelling voor snellere wifi?

Een Ubiquiti Ac Ap Pro is zelf eigenlijk al een top model en ondersteund mesh, en dat gewoon in AP mode. De slechte ervaring die je hebt ligt misschien aan de firmware, configuratie of opstelling.

 

Een Netgear Orbi Pro wifi 6 is zeker geen slechte keuze, maar aangezien dit ook gelijk een router is, wordt je opstelling wel wat complexer. Het beste sluit je dan al je apparatuur "achter " de Netgear aan, en niets meer aan de Telenet HGW (met uitzondering van eventueel een digibox, die moet namelijk direkt aan de HGW aangesloten worden, zonder router ertussen).

Apparatuur direkt aan de HGW  en apparatuur "achter" de netgear zullen namelijk niet met elkaar communiceren kunnen.

 

Overigens de bekabeling is in theorie misschien niet meer helemaal up-to-date, in de praktijk zou dit eigenlijk geen probleem mogen vormen.

Ik heb ook nog dezelfde oude bekabeling in huis, met centraal een POE managed switch met 1Gbps poortem, in de verschillende kamers soms een andere swtich, of direkt een PC of ander apparaat. Overal heb ik stabiele 1Gpbs verbindingen tussen de apparaten.

 

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke opstelling voor snellere wifi?

@Arnie een Netgear orbi pro kan je ook als Ap instellen. De dhcp is dan nog steeds je Telenet router. Je verliest in dat geval wel enkele functies die je in router mode wel hebt. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke opstelling voor snellere wifi?

Ik vind ook dat we soms verwarring scheppen door een aantal zaken door mekaar te halen.

Een WiFi probleem los je niet op door je modem te wisselen voor de E-router, en dan de Mac bridge in te stellen.

 

De volgorde is:

  • eerst het WiFi probleem oplossen. Hier zijn er verschillende mogelijke oplossingen, van goedkoop naar duur:  veranderen van kanaal, splisten/samenvoegen 2.4/5gHz, bijkomende AP's, tot en met de aanschaf van een compleet Mesh systeem ...
  • Een Netgear Orbi mesh systeem kan je dan - volgens persoonlijke voorkeur - als router gebruiken, of gewoon als bijkomende AP op je Telenet HGW
  • En last but not least, met een E-router heb je het bijkomend voordeel dat je de Netgear Orbi een publiek IP kan geven als je die als router gebruikt. Maar dit laatste is gewoon iets bijkomstig dat géén enkele bijdrage geeft tot het oplossen van je WiFi probleem 😊

@vow  schreef:

Ik heb wel redelijk wat utp kabels in huis naar verschillende kamers liggen doch dit zijn wel maar cat 5e kabels aangezien deze al bijna 20 jaar liggen.

Mijn netwerk is zeker niet ideaal opgebouwd want er zitten verscheidene switches tussen omdat het altijd maar wat uitgebreid is in de loop der jaren. Het is dus niet zo dat alle utp kabels mooi samen komen op 1 centrale plaats.


Geen probleem .... voor zover alle tussenliggende switches ook gigabit switches zijn ...

vow
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Welke opstelling voor snellere wifi?

Mijn switches zijn Idd allemaal gigabit switches waarvan sommige met poe. Dus hierop zou ik wel een ap kunnen hangen die poe ondersteund. Ik twijfel nu toch weer wat want na opzoekingen zie ik dat met de meeste losse ap’s wel wat meer mogelijkheden heb voor hetzelfde geld als een mesh systeem zoals de orbi. Echter lees ik ook weer dat veel mensen erg tevreden zijn van de orbi. Met losse ap’s kan ik dan wel mijn Telenet router behouden en daar gewoon het WiFi signaal van uitzetten.

0 Likes