42406
netweters
|
18795
gesprekken
|
20290
vragen
|
Allen
Ik heb een UTP kabel gelegd van aan mijn Telenet-modem naar mijn garage (ongeveer 20 meter)
Welk toestel kan ik best in mijn garage plaatsen om daar via die UTP een heel goed wifi-signaal te hebben?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Kris
Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Wifi in garage
ken uw full setup niet, maar een Wi-Fi 6 AP lijkt me meest efficient, qua kost/gebruik.
Je kan ook opteren voor de Plume pods van Telenet, of andere Mesh, alles hangt af van wat je wil doen en hoe de rest van je home install eruit ziet
Beste
Ik heb in mijn woning zelf nog 2 accesspoints, maar dit is gewoon met een kabel rechtstreeks in de Telenet-modem.
Heb je voorbeelden van een Wi-Fi 6 AP ?
die zelfde access points kan je nu natuurlijk ook gebruiken, die kabel die beetje verder gaat gaat geen verschil geven tov direct in de modem.
Voorbeelden van WiFi6 APs:
Er zijn vele mogelijkheden, maar er is ook wel wat prijsverschil tussen, bvb vanaf de coolblue website (is puur een vb he):
de Uniquity Unify U6+, de Netgear WAX610 of 615 of andere AX series, TP-Link Omada series (vb EAP610) enzenz, begint aan een 80 a 90 euro, kan flink oplopen, single pack, multi-pack enz
Die access point worden al gebruikt in de woning dus die kan ik in de garage niet gebruiken uiteraard 🙂
lol, uiteraard, maar ik bedoelde gelijkaardige 🙂
Die AP van telenet zend ook een goed wifi signaal uit dan?
ah, dat zijn APs van Telenet.
de APs van Telenet zijn mijn inziens erg degelijke toestellen, maar gezien dat ze al even bestaan zijn dat Wifi5 toestellen, oudere standaard en dus iets trager qua mogelijkheden. een + is wel dat die hun SSID/pwd automatisch sync'en met de modem wifi, wat je manueel zal moeten doen als je een non-Telenet gemanaged device aankoopt.
alles hangt af van wat je verwachtingen zijn, en welk type gebruiker je bent. wifi 5 is nog vaak aanwezig op toestellen, maar ondertussen is er toch al redelijk wat wifi6, zelfs al wifi7 in omloop, op bvb google pixel etc
je hoeft niet altijd de best of the best te hebben, maar is ook erg gelinked aan wat type gebruiker je bent en hoe belangrijk dingen als snelheid etc voor je zijn, dus wifi5 kan perfect ok zijn, dus beetje voor ieder wat wils, dat kunnen we hier vanuit netweters community ook niet inschatten denk ik. Dus een extra wifi5 accesspunt kan perfect ok zijn voor je, en dat gaat dan nog een stuk goedkoper zijn, en misschien niet meer nodig op die nieuwe locatie waar je kabel hebt getrokken.
Je kunt ervoor kiezen om zowel in huis als in de garage een mesh-systeem te installeren, maar dit zal waarschijnlijk een duurdere optie zijn.
Met een mesh-systeem kun je moeiteloos van de ene ruimte naar de andere bewegen zonder verlies van verbinding.
Als je liever een gewoon access point aanschaft, kies dan voor een outdoor versie, zoals de Netgear AX1800. Dit access point presteert zeer goed en kan later eventueel worden geïntegreerd in je mesh-systeem binnen je huis. Ik vermoed ook dat er geen verwarming in je garage is als dit 20 meter van je huis staat ?
Daarom de keuze van een outdoor versie. Deze is bestand tegen vochtigheid en koude. (kouder en vochtiger dan indoor)
Mesh of geen mesh zijn keuzes. En zoals alles is er steeds een voor- en nadeel.
Gezien deze gebruiker overal bekabeld een AP kan hangen, is AP efficienter dan een mesh systeem, want geen hidden networks, geen nodeloos verbranden van airtime voor de mesh backhaul. Mesh laat daarentegen wel toe om ergens waar geen eth is ook nog te gaan extenden, wat een voordeel is.
Ik lees ook investeer in Mesh systeem Netgear X voor later. In deze wereld iets gaan inplannen voor later is altijd een beetje tricky, kan zijn dat standaarden veranderen enzenz, dus zou niet te ver in de toekomst mikken persoonlijk, maar iedereen staat vrij dat zelf in te vullen.
Indoor / outdoor. Daar is iets voor te zeggen in een garage, anderzijds, hangt vd garage af, vast ah huis, dus zo een beetje gewoon een sort van koele ruimte waar het niet echt vochtig is, noch gaat vriezen over losstaande box die misschien wat minder geisoleerd is, soms staat er ook een verwarmingsketel in enz. Anyway, outdoor zeker niet fout, maar gaat de prijs wel redelijk pimpen vrees ik.
PS, ook AP doet seamless roaming, niet enkel mesh doet dat. Mesh gaat in C wel meer intelligent zorgen voor connectivity naar beste mesh point, AP laat het eerder over aan de host, dus de host met een AP gaat (mogelijks) pas later "hoppen" naar volgende AP. Uiteraard kan roaming bij APs enkel als ze allen zelfde SSID/PWD en sec mode hanteren.
Ik weet niet wat uw bedoeling is, hoeveel apparaten wil je verbinden in de garage? Een mesh systeem in de garage lijkt me niet veel zin te hebben. Als je nog ergens een Wifi powerline hebt, gebruikt die. Die hoeft helemaal niet gekoppeld te worden. In een stopcontact steken en de utp-kabel insteken en het is klaar. Die zal dan zijn maximale snelheid benaderen.
Die wifi powerline ga ik eerst proberen. In heb er nog eentje liggen. Moest dat een goede verbinding geven, is dat sowieso de goedkoopste oplossing.
Bedankt voor die tip.
Hey Janne_man
Ik heb ondertussen is geprobeerd om de utp-kabel in te pluggen in de Wifi-powerline die ik tot nu toe had gebruikt in de garage (verbinding van in mijn woning en de garage die ik tot op heden gebruik)
Wat er dan gebeurd is dat alles uitvalt. Ik geen wifi meer in de garage 🙂
Kan ik die utp niet inpluggen in een "bestaande" powerline?
Kris
@Kris1977 sommige powerlines hebben alleen een uitgaande poort dus waar je uw utp kabel kan inpluggen om internet te hebben. Dit is dus niet om je powerline als acces point te gebruiken.
Staat meestal in je gebruiksaanwijzing