Beantwoorden
Konijn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wi-Free, internet valt vaak uit

Hey iedereen!

In een appartementsgebouw valt geregeld de internetverbinding weg als ik verbonden ben met TelenetWiFree. Is het normaal dat dit niet kan dienen als betrouwbare verbinding? (Nogal lastig om op afstand te werken)

De verbinding zelf blijft actief, maar het lijkt alsof Telenet telkens even de internetverbinding volledig uitzet, om ze daarna (soms een paar minuten, soms een half uur) terug aan te zetten.

Ik heb het op verschillende toestellen. Ik had eerst een laptop met 2.4Ghz verbinding. Nu heb ik een router (met nanostation M5 loco) ervoor gezet voor op 5Ghz te proberen, met exact hetzelfde probleem. De verbinding is in het begin oké, ik haal tegen de 20/2 snelheid. Maar op random tijdstippen, ongeacht of ik veel of weinig doe, valt de verbinding met internet weg, terwijl het signaal even sterk blijft en ik wel "verbonden" blijf (vaak 4-5 keer per dag) maar gewoon geen pakketten meer ontvang. Ik kan hier op 3 verschillende Telenet modems verbinding maken (op verschillende channels) met steeds hetzelfde probleem.

Heeft Telenet misschien een limiet hier in de straat van actieve Wi-Free connecties en wordt daar soms het maximum behaald en zet die mijn verbinding dan even uit? Is dit misschien by design om het gebruik te ontmoedigen of ligt dit misschien nog aan iets anders?

Alvast bedankt!

0 Likes
13 reacties
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wi-Free, internet valt vaak uit

is bij mij ook. bij gebruik wifree reconnecteer ik om de zoveel tijd dan nooit een probleem (tenzij accespoint vol zou zijn) , maar idd na een tijd geen pakketjes meer, wel wat jammer inderdaad

Ex-Netweter
 

Wi-Free, internet valt vaak uit

@Konijn 

Wifree is bedoeld om zomaar sporadisch verbinding te maken met het internet.

Het is niet de bedoeling dat je dit gebruikt als je vaste verbinding.

Daarvoor is deze zoals je gemerkt hebt niet stabiel genoeg.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wi-Free, internet valt vaak uit

Ge hebt blijkbaar een Telenet abo, waarom wil je dan via WiFree van een vreemde modem op het internet gaan.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wi-Free, internet valt vaak uit


@Ex-Netweter  schreef:

Wifree is bedoeld om zomaar sporadisch verbinding te maken met het internet.

Het is niet de bedoeling dat je dit gebruikt als je vaste verbinding.

Daarvoor is deze zoals je gemerkt hebt niet stabiel genoeg.


Jij beweert dus dat WiFree "by design" onstabiel is "omdat het niet bedoeld is als vaste verbinding". Wel een raar argument 🤔...

 

Definitie van WiFree volgens Telenet:

Wi-Free

Wat is Wi-Free?

Met Wi-Free surf je overal via wifi, ook onderweg. Zonder extra kosten! Je verbindt je toestel eenvoudig met Wi-Free op publieke plaatsen, bij vrienden en familie thuis of gewoon onderweg.
 
Ik zie nergens staan dat er hier een beperking op is ...
Volgens jou kan je dus WiFree niet vertrouwen om bv een videomeeting bij te wonen onderweg?

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wi-Free, internet valt vaak uit

Daar kan ik wel een reden voor bedenken / of van eerdere conversaties herinneren. Je woont ergens in het land waar je je kabel aansluiting hebt. Je hebt daarnaast een apartement aan de kust, waar je geen eigen abonnement hebt, maar wel toegang kan hebben via wi-free.

Inderdaad thuis toegang proberen te krijgen is niet zinvol. Ik dacht zelfs dat het via je eigen wi-free ook niet kan. Ik kan het niet testen - ik heb een CV8560E en dus geen wi-free hier thuis.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Free, internet valt vaak uit

@Konijn 

Op WiFree zit enkel een limiet op het aantal te verbinden toestellen. Wat wil ik daarmee zeggen , elke modem die er voor zorgt dat jij op WiFree kan geraken kan dacht ik 4 gebruikers tegelijk aan. Ben jij de 5e gebruiker heb je dus op die modem geen connectie en zal je moeten wachten tot je weer vrij baan hebt om erop te geraken. Er zijn er misschien ook bij die hun modem uit trekken en dan is je verbinding ook weg maar dat klinkt wel logisch. 

 

Hier kan je er ook nog eens alles over nalezen als het aanmelden niet lukt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wi-Free, internet valt vaak uit

Vroeger ging ik ook op WiFree op de camping maar had ook last van onderbrekingen en modems die volzet waren. Ik vermoed dat er een tijdlimit op een verbinding bestaat of ergens een algoritme dat bepaalt wanneer de verbinding niet efficent gebruikt wordt.

Ik heb nu een ONE abonement en heb een betere, snellere en stabilere oplossing gevonden. Ik schakel de mobile hotspot op mijn GSM in en maak dan met mijn tablet een internet verbinding via deze hotspot.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Wi-Free, internet valt vaak uit

@flip1953 

Wat jij citeert is de theorie (en verkooppraat).

Wat ik aanhaal is de praktijk.

Ik kan daar ook niets aan doen hé.

Wifree is internet via (secundaire) Wifi van iemand anders.

Dat moet dan nog minstens 1 muur passeren voor het bij jou is (tenzij je gebuur in een tent woont) en misschien nog delen met anderen.

Daar moet ge toch niet voor gestudeerd hebben om te weten welke gevolgen dat heeft voor het signaal....

Als ik kan kiezen tussen 4G en Wifree dan heb ik toch snel gekozen hoor.

Voordat ik One had, had ik ook geen data en gebruikte ik soms ook wifree en dat was 9 keer van de 10 om te janken.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Wi-Free, internet valt vaak uit

WiFree gebruik ik overal kijk wel voor de ontvangst moet goed zijn

geraak je er niet in probeer opnieuw na een tijd lukt het wel

als verbreekt is het een  ontvangst  probleem

met mijn motorola had ik meer problemen tegen  nokia toestel

het toestel zal moeite hebben op 1 modem te fixeren

 

thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wi-Free, internet valt vaak uit

@ janneke _ dust 15.54 -

wegens limiet op, en familie nog limiet teveel. verbreken verbinding, =  niet leuk - om de zoveel tijd nieuw ip, muziekstream die ermee hakt, enz. al is het maar omdat 4g ook kilometer(s) in het rond zendt en wifi niet

@ luc het blijft verbonden er komt gewoon geen pakketjes troughput langs generzijde na bepaalde tijd (relatief tekorte tijd  ) op wifree

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wi-Free, internet valt vaak uit


@Ex-Netweter  schreef:

Wifree is internet via (secundaire) Wifi van iemand anders.

Dat moet dan nog minstens 1 muur passeren voor het bij jou is (tenzij je gebuur in een tent woont) en misschien nog delen met anderen.

Daar moet ge toch niet voor gestudeerd hebben om te weten welke gevolgen dat heeft voor het signaal....


Akkoord, maar hier heb je het nu over de technische beperkingen van het Wifree signaal, en die zijn er inderdaad ...

  • als het signaal van de buren komt, dan heb je inderdaad de fysische hindernissen (afstand, muren, ...).
  • bandbreedte limieten voor Wifree (ik dacht 20/4?).
  • maximaal aantal Wifree gebruikers op één HGW (4?)
  • maximaal aantal gelijktijdige Wifree sessies met één login (?).
  • gebrekkige roaming: als er verschillende Wifree spots uitzenden (voorbeeld appartementsblok) en je toestel probeert te switchen (gezien zelfde SSID), dan valt de verbinding hoogstwaarschijnlijk weg, je krijgt een ander IP, en moet er opnieuw aangemeld worden (EAP).

Maar buiten de begrijpbare reden (waarvoor je niet gestudeerd moet hebben 😊), wordt er ook blijkbaar ook geïnsinueerd dat Telenet - per design - het WiFree signaal onstabiel maakt (voorbeeld regelmatig beëindigen van de sessies, waardoor toestel terug moet inloggen met de TN credentiels) ??

Dit als een soort afradingseffect om Wifree niet te gebruiken als vervanging van een vaste verbinding?

Zijn hiervoor aanwijzingen?

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Wi-Free, internet valt vaak uit

een richtantenne kan helpen vroeger zag je ze op de camping

nu zie je schoteltje en witte bakjes in stad regelmatig opduiken op terras of op gevel

 

0 Likes
Konijn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Wi-Free, internet valt vaak uit

Bedankt allemaal voor jullie reacties!


@Janneke_Dust
Mijn usecase om WiFree te gebruiken is zoals Arnie zegt, een appartement waar ik een paar dagen in de maand verblijf, en dan wel wil kunnen werken op afstand. Ik wil niet gebonden zijn aan een datalimiet, maar kom toe met lage snelheid zolang ze maar stabiel is, dus ik dacht dat WiFree hier ideaal voor was (zeker met het aantal Telenetmodems hier rond mij).

 

Aan de hand van jullie ervaringen (behalve die van Luc) lijkt het er inderdaad meer op dat Telenet de verbinding bewust minder stabiel maakt, waardoor ik er niet op kan rekenen en deze voor mij momenteel zinloos is (VPN en remote desktop die wegvallen, videomeetings onmogelijk, gsm die een half uur geen berichten ontvangt omdat die denkt nog verbonden te zijn met wifi zonder throughput, streaming van muziek dat wegvalt, ...).
Met de nanostation router kan ik op een bepaald access point (via MAC adres) locken, en ik richt het tot ik het beste signaal heb bij het access point waar ik op verbind.

De andere mogelijkheid lijkt mij dat het hier toch verzadigd zou zijn met 12 andere WiFree gebruikers (4 gebruikers per 3 modems). Dit lijkt me heel onwaarschijnlijk omdat het maar een klein gebouw is en ik ook veel Orange routers zie. Ook valt de verbinding niet weg, ik hoef niet opnieuw verbinding te maken, ik kan ook gewoon wachten en na een tijdje ontvang ik terug pakketten. Het lijkt wel sneller terug te werken als ik zelf de verbinding verbreek en terug connecteer (bedankt voor de tip thomas_18_10_85 en Janneke_Dust).
Als ik wat meer tijd heb kan ik nog wat meer testen om te zien of het waarschijnlijker is dat het door verzadiging komt. Zo kan ik bewust een access point proberen te verzadigen om te zien of het effect hetzelfde is, of bij mijn internetverbinding thuis met iemand anders z'n account testen of die WiFree verbinding even onstabiel is (daar zijn andere WiFree gebruikers heel onwaarschijnlijk).

0 Likes