Beantwoorden
Pedrito
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Leesclubje starten? Pionier It's your fifth party!

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

Ik vind maar geen oplossing voor mijn uitbreiding van de  thuisnetwerkopstelling. Ik ga deze beknopt omschrijven en daarna uitleggen wat ik wil. Misschien kan jij dan helpen wat ik precies nodig heb.

Ik heb een Telenet router in de garage en overal in huis LAN bedrading. Op de hobbyzolder is het WIFI bereik abominabel (maar er zijn twee LAN-stopcontacten, waarvan ik één gebruik voor de PC). Op de hobbyzolder staat ook een printer, maar die werkt alleen via WIFI (heeft geen LAN-poort). In de tuin is er geen WIFI bereik, maar in het tuinhuis is er wel een stopcontact.

Ik zou dus graag

(1) WIFI bereik hebben voor de printer en voor smartphones/tablets (dual-band !) /eventueel [met minimum één LAN poort voor TV ] op de hobbyzolder en

(2) ik zou graag WIFI hebben in het tuinhuis (achteraan het tuintje op ongeveer 10 meter van het huis).

Samengevat: ik zoek een apparaat (versterker of booster of accespoint) voor op de hobbyzolder én een apparaat voor in het tuinhuis (waar minstens één LAN-aansluiting op zit voor een eventuele bewakingscamera). M'n budget is maximaal 150 €, m'n voorkeur gaat uit naar degelijke merken, goede beveiligingsmogelijkheden en recente technologie.

Graag uw advies.
Met dank bij voorbaat,

Peter

0 Likes
8 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5903
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

@Pedrito  ja kan kiezen voor de powerline adapters van Telenet ( eerste setje is gratis huur als je die nog niet hebt ). Op die manier kan je er ook bij huren via Telenet en heb je hetzelfde merk als dezelfde adapters die uit te bereiden zijn. Deze zijn ook te zien en te regelen via ' mijn Telenet ' . Je kan ook gaan voor aan accespoint maar dan ga je er een paar meer nodig hebben vrees ik om overal je signaal goed te verdelen. Eventueel een wat duurdere oplossing is Mesh Wifi , die heb ik zelf persoonlijk ook. Het aantal nodes kan je zelf bepalen en werkt heel goed. Heb daar een app bij waarin ik alles kan regelen als ook de plaats bepaling waar ze het beste staan. Overal heb ik wifi zelfs in de tuin. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

@Pedrito  Voor jou is de simpelste oplossing, vermits je toch overal UTP hebt, op de strategische punten een AP te zetten. Begin niet met powerlines als je UTP hebt en al evenmin met een mesh router met extra AP's. Nutteloos geld. Dus op zolder een AP en in het tuinhuis een AP aangesloten op je UTP kabels.

Je haalt via UTP de volle snelheid tot aan je AP's.

Mesh router met extra satelieten is maar nuttig als je ze in elkaars bereik kunt zetten. Op een lijn heeft weinig of geen nut want dat is enkel een repeatfunctie. En voor een deftige werking moeten ze binnen de 10 meter van elkaar staan.

Zijn er op de AP's geen extra poortjes, geen nood je kan daar altijd eerst een kleine switch zetten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pedrito
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Leesclubje starten? Pionier It's your fifth party!

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

Dank je wel voor je vlot antwoord 😊

 

  1. ik heb echter niet correct vermeld dat er in het tuinhuis géén LAN kabel ligt, dáár zit een beetje de bottleneck... Ik vermoed dat, wanneer er op zolder een degelijk AP staat, er enigzins WIFI bereik (?) kan zijn in de tuin (tuinhuis op 25 meter van de zolder in vogelvlucht)? 
  2. ik heb vroeger eens een oude router gebruikt als AP, maar daar had ik steeds problemen met de configuratie.... Bestaan er toestellen of modems die eenvoudig te configureren zijn (goede prijs/kwaliteit) die ook als AP (2,4 én 5 Hz) gebruikt kunnen worden? Ik vind ondertussen 2 toestellen terug op de (online)markt: TP-Link EAP225 Outdoor en Netgear WAC104 (die laatste verdient mijn voorkeur omdat de prijs lager ligt en er meer mogelijkheden zijn).  

Tips zijn welkom, ik geraak er niet aan uit.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

@Pedrito 

 

Het AP van Telenet zelf is heel eenvoudig te configureren en is een prima keuze voor de hobbyzolder.

 

Voor het tuinhuisje zou je kunnen proberen of er verbinding is met een set WiFi powerlines, want dat is nooit gegarandeerd. Alles hangt af van waar en hoe die kabel naar het tuinhuisje aangesloten is in uw zekeringskast. Ook een set goede powerlines kan bij Telenet gehuurd worden.

 

Een eerste set is gratis te huur, vanaf dan is het € 2 per maand. Andere kosten ga je niet hebben.

 

Veel succes.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pedrito
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Leesclubje starten? Pionier It's your fifth party!

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

Leuk, dank je wel, maar ik krijg de melding dat de AP's van Telenet tijdelijk uitgeput zijn? Is de eerste AP gratis (gratis te huur), of gaat het hier om de eerste Powerline? Staat de term Wifi-booster voor de AP (Access Point) of voor de Powerline? Wanneer worden de AP's opnieuw beschikbaar? 

 

 

0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

De term WiFi booster slaat op beide. U kunt dus slechts één type gratis huren 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-toestellen-kunnen-je-wifi-bereik-verbeteren/

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/waar-netwerk-boosters-van-telenet-huren/

Wanneer APs terug in voorraad zijn kan enkel Telenet zelf u meedelen.

 

 

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2251
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

Inderdaad voor de Acces Points gaan (niet voor de powerlines @patrick37 ). Deze configureren zich zichzelf (die van Telenet zelf) dus dan heb je 1 groot wifinetwerk. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5903
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

uitbreiden LAN naar meer WIFI-bereik

@m-jan20  ja dat weet ik heb ze ook eens gehad. Vond dat zelf toen wel gemakkelijk eerlijk gezegd.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.