Beantwoorden
MatteoMenu
Freshman Meerweter
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Goed bezig!

vragen over FTTH (fiber)

Ik zit nu nog altijd op coax kabel, met snelheden tot maximaal 800mbps. Ik heb Telenet Turbo, en toch nog nooit 1gbps gehaald...
Daarom zit ik te denken, om naar fiber te gaan, maar maakt dit een groot verschil? Misschien dat dit een verschil maakt in de latency (ping)? 
Of is het gwn een nieuwe modem met fiber aansluiting?

Ik heb met chatGPT al dingen gezocht, en het blijkt je snelheid te verbeteren (maar toch vraag ik het eens aan de Netweters).
Zou dit een mooie upgrade zijn, ook al heb ik nu rond de 800mbps? 

Of kan ik beter wachten, en alles nog behouden totdat coax bijna uitgestorven is?

8 reacties
MatteoMenu
Freshman Meerweter

vragen over FTTH (fiber)

Ik heb snel eens gekeken bij mijn dekking in mijn straat. Nu blijkt het dat mijn straat nog GEEN fiber ondersteund....
Ik had het niet door dat er een adress check is hiervoor...

Schermafbeelding 2026-08-02 154925.png

patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

vragen over FTTH (fiber)

@MatteoMenu 

Heb zelf Fiber gehad van Proximus , ligt in huis en ben aansluitbaar. Ja loopt stabiel das ook alles want technisch was er kwa tv en andere zaken bij Proximus niet in orde vandaar weg gegaan. 

Maar de snelheden die haalde over de 2 Gbps download en upload waar is dat goed voor ? Heb die snelheden gehad maar voor ons gebruik is het niet nodig. Dus stel je ook de vraag heb je die snelheden wel echt nodig. Moest je elke dag veel bestanden uploaden en verzetten dan heb ik niks gezegd. 

Maar voor 4K tv en streaming is de 1Gbps , en zelfs 500 Mbps , ook genoeg. 

De 2,5 Gbps heb ik ook beschikbaar van Telenet maar dat is omdat de node is aangepast. Dus moest je die snelheden willen hebben dan zou je eens moeten kijken of die snelheden haalbaar zijn. Hier  kan je eens kijken of de 2,5 Gbps haalbaar is , als je dit echt wil hebben. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

vragen over FTTH (fiber)

Met Fiber heb je hogere snelheden Downloadsnelheid tot 8,5 gbps en Uploadsnelheid tot 8 gbps

Maar hij ligt er niet dan zal je op de coax moeten blijven 

Kijk wel alles eens na of je installatie in orde is 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Hoe-multi-gigabit-internetsnelheden-teste... 

MatteoMenu
Freshman Meerweter

vragen over FTTH (fiber)

@patrick37 

Ik heb nu 20-30centimeter van de modem verwijderd, ~800mbps. 
ChatGPT zei zelf dat dit al enorm snel is voor coax enz…

Hij zei ook dat m’n iPhone (14 pro) ook maar rond de 1-1,2gbps aankan…

Dus daarom wacht ik nog eventjes met FTTH.
Maar wordt coax niet langzaam trager, en verouderd? 

patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

vragen over FTTH (fiber)

@MatteoMenu 

Coax is wel een verouderd iets natuurlijk maar het werkt en kan hogere snelheden aan. Kijk naar de 2,5Gbps die Telenet bied ik haal die snelheden perfect hoor. 

Meting met de Iphone is net iets over de 2 Gbps maar kan wel iets meer aan denk ik , nooit getest eigenlijk. 

Als je fiber in huis kan leggen als Telenet het aanbied zeker doen.

Enkel stel ik mij de vraag welke fiber legt Telenet aan....? 

Shared Fiber (GPON): Dit type zie je het vaakst bij huizen. Je deelt de capaciteit van de glasvezelkabel met andere mensen in je buurt. Het is goedkoop in aanleg, maar je kunt op drukke momenten merken dat de snelheid iets inzakt. 

Dedicated Fiber (Point-to-Point): Dit is een exclusieve lijn die helemaal voor jou is. Je deelt de verbinding met niemand en krijgt een gegarandeerde, symmetrische snelheid (even snel uploaden als downloaden). 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MatteoMenu
Freshman Meerweter

vragen over FTTH (fiber)

@patrick37 

Je vermelde dat jij de internet snelheden van het Telenet Turbo abonnement haalt (2,5gbps).

Mag ik dan eens vragen als je Ethernet gebruikt, of Wifi? 
Maar ik heb de iPhone 14 Pro, die heeft wifi 6 ondersteuning (normaal).

Waarom zou ik dan toch die snelheden niet halen (tijdens rustige momenten)? 

Ik moet wel zeggen, 800mbps is niet slecht om 20-30centimeter van model verwijderd te hebben. Het is nog steeds snel genoeg, maar ja; je betaalt wel voor iets veel sneller…

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

vragen over FTTH (fiber)

@MatteoMenu  schreef:

Waarom zou ik dan toch die snelheden niet halen (tijdens rustige momenten)? 

Deze vraag kan alleen Telenet beantwoorden. Ook al betaal je voor Turbo (geadverteerde snelheid 2.5 Gbps download / 100 mbps upload), is deze snelheid nog niet overal beschikbaar. In afwachting krijg je dan 1 Gbps / 50 Mbps

Aan jou de beslissing of hiervoor 20€ extra per maand wilt betalen.

schreef:

Maar wordt coax niet langzaam trager, en verouderd? 

Coax zelf is niet trager geworden, in tegendeel: coax is de laatse jaren sneller geworden . Probleem met coax is:

• de technologie is inderdaad verouderd en heeft zijn grenzen  ...
  • het netwerk is verouderd en moet hier en daar hersteld worden of een upgrade krijgen.
  • coax is een shared medium. de huidige capaciteit (ca 3.5 Gbpx downlad, 250 Mbps upload) wordt gedeeld met alle modems die aangesloten zijn op dezelfde nodes (dat kunnen er >500 zijn), met een zéér hoge graad van overboeking.

FTTH is de toekomst

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

vragen over FTTH (fiber)

@patrick37  schreef:

Enkel stel ik mij de vraag welke fiber legt Telenet aan....? 

Telenet legt geen fiber aan, maar Wyre 🤔

De modem (Fiberbox) die Telenet levert bij een FTTH aansluiting is de F(a)ST5685LGB-TN. Dit is een XGS-PON ONT, en dat beantwoordt direct je vraag: Het Wyre FTTH netwerk is dus XGS-PON: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/alles-over... 

Dat is inderdaad "shared", maar bij XGS-PON wordt in België (zowel door Wyre/Telenet en Proximus) in de regel gewerkt met een split ratio van 1:32 tot maximaal 1:64. Dit is dus helemaal niet vergelijkbaar met coax waarbij een kleinere capaciteit (3.5 Gbps download / 250 Mbps upload) gedeeld wordt met honderden klanten.

Bij Fiberklaar (dat in de toekomst ook door Telenet zal gebruikt worden) is er wel een dedicated vezel (pont-to-point) tussen de woning en de wijkkast. Daar worden de vezels samengevegd en wordt ook de XGS-PON technogie gebruikt.

Voordeel van XGS-PON is ook de toekomstbestendigheid. Als het datagebruik verder groeit kunnen de providers de splitratio in de wijkkast verlagen, maar ook het netwerk upgraden naar 25G-PON of 50G-PON zonder opnieuw de straten te moeten opengooien voor nieuwe kabels