24771
netweters
|
152583
antwoorden
|
20720
vragen
|
Beste Netweters,
Sinds een tijdje (enkele maanden) heb ik regelmatig het probleem, dat mijn iPhone X en iPhone 6s (beiden werken iOS12), wel verbinding maken met het wifi netwerk, maar geen internetconnectie hebben.
Wanneer ik op mijn telefoon in vliegtuigmodes inschakel en weer uitschakel, werkt de internetverbinding in sommige gevallen weer en kan ik gewoon surfen. Na een paar minuten valt de internetverbinding op mijn iPhone weer weg. Op dat moment kan ik wel gewoon via mijn pc (middels UTP verbonden) en Windows Tablet (verbonden met zelfde wifi netwerk) surfen. Deze lijken nergens last van te hebben.
Ook wanneer ik een aparte AccessPoint ( Ubiquiti UniFi AC Pro AP) aansluit op witte Telenet modem en de iPhones verbinding laat maken met dit Wifi netwerk, heb ik hetzelfde probleem.
Ik heb van Telenet al een nieuw modem gehad en er is een installateur van Telenet geweest, echter kon deze geen problemen constateren in de verbinding en/of het wifi signaal. Ook hij heeft gezien dat mijn iPhone niet konden browsen, maar wist de oplossing niet. Zou probleem van Apple zijn.
Nu geloof ik gelijk dat Apple/iOS12 niet foutloos is :-), maar ik heb geen problemen met internet wanneer ik op andere (niet-Telenet) wifi netwerken zit. Mensen die bij mij thuis op bezoek komen en ook gebruik willen maken van mijn wifi netwerk ervaren (als ze een iPhone hebben), dezelfde problemen als ik.
Vandaag sprak ik iemand op het werk en toevallig kwam het onderwerp wifi ter sprake en hij heeft sinds een tijdje exact hetzelfde probleem als ik. Ook hij heeft een wit telenet modem staan en ook bij hem valt de internetverbinding (niet het wifi signaal) regelmatig weg op zijn iPhone 7 met iOS12. Keer wifi op iPhone uit aanzetten en dan lijkt hij het weer even te doen.
Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, maar begin nu stilaan "out-of-options" te geraken:
Wat heb ik gedaan:
- SSID veranderd
- 2.4 uit, enkel 5ghz aan
- 5ghz uit, enkel 2.4 aan
- 2 lossen netwerken voor 2,4 en 5 ghz
- wifi kanalen gecheckt op overlappen (zitten geen andere wifi netwerken in de buurt)
- 2 wifi boosters aangesloten
- nieuw AccessPoint aangesloten en wifi op telenet moden uitgeschakeld
- google DNS servers handmatig ingevoerd in iPhones
- op iPhone wifi netwerk verwijderen en opnieuw ingeven
- op iPhone de netwerk instellingen gereset
- de iPhone volledig gereset
- Tevens Google afgestruind en aantal tips uitgevoerd
-- locatie voorziening wifi netwerken uitgeschakeld op iPhone
-- Bluetooth uitschakelen op iPhone (zou interferentie kunnen geven op wifi signaal)
-- Datum/tijd automatisch instellen op iPhone uitgeschakeld
Wie of wie heeft de oplossing? (nee niet overstappen op Android ;-))
Alvast bedankt!
Gr. Ruud
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bedankt @Ex-Netweter : ik ga erover nadenken ( afhankelijk wat de modem techie me dinsdag weet te zegen naar aanleiding van mijn tests van dit weekend ).
NU een modem only werkt blijkbaar ook niet samen met de nieuwe tv boxen ( https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/Nieuwe-TV-box-plaatsen-modem-only-weg/td-p/49707 ) , die mogelijks eind Q1, begin Q2 zouden worden gereleased. Dus dat ook even aanzien.
grtjs
Er is bekend gemaakt dat een van de volgende weken de laatste update van de TV-box software verdeeld wordt.
Zo komt hij dan, inclusief zijn resterende zwakke punten, naar de rest van de gebruikers.
@RuudVis: heb jij al verdere feedback ikv je thuis setup en testen ? Werkt alles nog steeds naar wens?
Beste,
Gisteren heeft Telenet nieuwe firmware in het modem geplaatst, waarin een aantal aanpassingen zitten die mogelijk ook het issue met WiFi in combinatie met Apple verhelpen. De komende dagen zal ik dus verbinden met Telenet Wifi in plaats van Wifi via mijn eigen router/AP, om te kijken of het nu stabiel(er) is.
Ik laat jullie weten wat de uitkomst is.
Gr. Ruud
nog even ter aanvulling op vorige post:
Tijdens het bezoek van de Telenet technieker is het probleem niet naar voren gekomen. De beste man (zeer behulpzaam en vakkundig overigens), is meerdere uren bij mij op locatie geweest en heeft diverse testen uitgevoerd. Ook ik zelf ben gedurende zijn bezoek met verschillende iPads / iPhones aan de gang geweest, maar ook ik kreeg het niet voor elkaar om het probleem te reproduceren. Zal je altijd zien, als de dokter er is, is de klacht ineens weg...
Na zijn vertrek heeft het eerlijk gezegd nog een poosje zonder problemen gewerkt, echter die avond en ochtend daarop had ik dezelfde problemen als voorheen: Wel wifi, geen internet. Heb hiervan een schermopname gemaakt en doorgestuurd naar de Telenet Technieker, zodat hij kon zien wat er gebeurde. De dagen er na geprobeerd via Telenet Wifi te blijven werken, maar door de aanhoudende problemen met wegvallen van internet, toch maar weer overgeschakeld naar WiFi via eigen router/AP.
Wanneer de nieuwe firmware geen oplossing biedt, wordt er een analyse apparaat bij mij thuis geplaatst, om data/signaal etc. te monitoren, in de hoop uiteindelijk wat te vinden.
Gr. Ruud
Hey @RuudVis dank je voor de update
waarsch hebben ze bij jou de firmware erop gezet die ik reeds al had ikv de geplande rollout die nu bezis is op node mechelen. En helaas is dat idd geen oplossing.
ik ben ook wat verder met de modem specialist v telenet. Probleem
ligt wel degelijk met ios 12.x en icm de nieuwere iphones die een ander type modem hebben , nl intel ipv de vroegere iphone die qualcomm hadden....
firmware telenet modem werd teruggedraait en lijkt nu dat mijn iphone steevast ( bij 1 internet setting ) altijd de 2.4 band neemt en niet de 5 band. Maw bij 1 ssid krijg ik de speeds van de 2.4 band. Men ging kijken of er ng een aanpassing mogelijk was in de firmware de telenet modem.
ios 12.2 beta 3 biedt ook geen oplossing, net ng diagostics doorgestuurd naar apple
ook ik heb soms ook ng de probs dat ik volledige wifi reception heb maar geen internet zelf. Afzetten bluetooth ( niet toggle maar echt af ) helpt soms om terug onmiddelijk te kunnen surfen
ik hou jullie op de hoogte
Ondertussen heb ik zelf ook een weekje getest met slechts 1 bandbreedte , oftewel 2,4 oftewel 5 GHz.
De problemen zijn en blijven weg. Oef! Totdat er een definitieve oplossing in de maak is van Telenet of Apple, is dat dus een effectieve tijdelijke oplossing ( voor ons). Vreemd is wel dat de problemen voordien eigenlijk niet bij alle toestellen tegelijk opdoken maar wel bij elk toestel is voorgekomen...( 1 Ipad pro en 2 IPhone SE’s) Soms had slechts 1 toestel er last van en soms meerdere...
Status Update : draai momenteel ook een dikke week met enkel de Telenet HGW op 5Ghz en mijn eigen router op 2.4GHz . Tot hiertoe gaat alles ok. Uiteraard is dit niet de gewenste situatie
Bovendien heb ik op dit moment ios12.2 Beta 4 draaiende op iPhone en het gedrag is nog niet anders ( even terug op dual band gezet op de HGW ).
Grtn
Ik heb exact hetzelfde probleem op mijn Samsung S8 (Android 8.0).
Terwijl mijn toestel op andere netwerken perfect zijn internet blijft behouden. Zeer ergerlijk fenomeen.
Bestaat hier reeds een echte oplossing voor?
@Ex-Netweter schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem op mijn Samsung S8 (Android 8.0).
Terwijl mijn toestel op andere netwerken perfect zijn internet blijft behouden. Zeer ergerlijk fenomeen.
Bestaat hier reeds een echte oplossing voor?
Ik heb ook een S8 met Android 8.0 en ik ervaar geen enkel probleem. Ik heb wel een modem-only met een eigen router, 2,4 en 5 GHz zijn aparte netwerken, simultaan in de lucht. Misschien niet evident, maar dat is in ieder geval een echte oplossing ....
Een echte oplossing vanuit Telenet dan .
@Ex-Netweter @rolelael @Ex-Netweter
Ik heb vandaag nog eens om een update gevraagd bij de modem engineers.
Zij zijn dit gedrag momenteel nog altijd aan het onderzoeken, samen met @RuudVis zijn bevindingen. Ondertussen kan men het gedrag ook simuleren in het labo bij Telenet en is men op zoek naar een oplossing.
Er wordt dus zeker nog aan gewerkt op dit moment. 😉
@Suzy Prima, en bedankt voor de feedback. Heb de modem engineer voorlopig niet meer gehoord ( maar zoals hij ging idd ook aan de slag gaan met een iPhone XR bij Telenet ). Zal hem volgende week ook nog eens even contacteren
Grtn
@rolelael, graag gedaan!
Momenteel bekijken de engineers ook hoe de mogelijke fixes kunnen werken in verschillende omstandigheden (afhankelijk van de omgeving en andere hardware). Want voor een groot deel, ook al horen iOS gebruikers dat meestal niet zo graag , zit het probleem ook bij de host.
Dus het zal wat zoeken zijn, maar er wordt zeker gewerkt aan een oplossing.