@gigi Je hebt een goede en gegronde reden om bestandsnamen in het Cyrillisch te zetten. Op mijn webpagina staat geen header. Wat je ziet staat er zo. Zet je geen index.htm of index.html (er kunnen nog andere varianten aanvaard worden), dan zie je alles zoals met Verkenner. In dit geval beslist de webbrowser de codering die gebruikt wordt om dit te tonen. Met de extensie Charset, beslis jij welke codering gebruikt moet worden om dit te tonen. (Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Brave, ... zijn allemaal varianten van de open source applicatie Chromium. De basis van al deze browsers is identiek, enkel de lay-out en wat toeters en bellen maken het verschil tussen deze browsers. Beschouw de codering gerust maar als een basisfunctionaliteit en verwacht daar geen verschillen tussen de browsers die een zelfde kern gebruiken.) Gebruik Edge (ik ga ervan uit dat je de laatste versie gebruikt en niet een oude). Op MijnZandbakje zie je twee bestanden met een verschillende Ð Klik daarop. Wat zie je vervolgens in de adresbalk? Als je op de afbeelding rechts klikt en je kies Afbeelding opslaan als, welke naam wordt voorgesteld? Terug naar MijnZandbakje. Klikt onderaan op de folder foto. Klik op LinkNaarFoto.htm. Als ergens in het scherm rechts klikt en je kiest Paginabron weergeven, wat zie je nu? Het heeft geen zin om er nog andere tekensets bij te sleuren. Dat helpt je geen stap vooruit. UTF-8 is een codering met variabele lengte. Als je de UTF-8 tabel voor het Cyrillisch bekijkt zie je dat dit steeds twee bytes zijn en dat de eerste byte d0, d1, d2 of d3 is. Alle tekens die ik tot nu toe voor jou bekeken had waren allen in de d0 reeks. Dat de combinatie ftp met de webserver van Telenet geen UTF-8 als bestandsnaam toelaat, is inderdaad een probleem. Noch jij noch ik kunnen dit veranderen. Wat wel kan is dit probleem omzeilen door een bepaalde techniek te gebruiken. Ik heb de indruk dat ik er nog niet in geslaagd ben je hiervan op een voldoende manier te overtuigen. Het is wel zo dat ik niet altijd hetzelfde aangegeven heb, ik was het ook aan uitzoeken. Heel het omslachtige deel van om te zetten naar decimale waarden en dan de bestandsnaam te veranderen door Alt+vier cijferig getal zou ik niet meer vertellen. Mijn uitleg nu, zou dan direct gaan met het gebruik van Notepad++: Kies als karakterst UTF-8 zonder Bom, voeg de Cyrillische bestandsnaam in (copy paste van de bestandsnaam), dan Karakterset, Meer, Westers, Windows-1252 kiezen en dan copy paste van Notepad++ naar de bestandsnaam van de afbeelding. Deze afbeelding dan FTPen naar de webserver van Telenet (afbeeldingen binair of automatisch, bij automatisch herkent het ftp-programma de belangrijkste extensies van een bestand en zal een jpg of png bestand overgedragen worden als binair. Als je van Windows vertrekt mag je alles als binair doorsturen). Om deze techniek te gebruiken hoef je ook helemaal niet te verstaan of te weten wat er achter zit. Wat van belang is, is welke naam heeft een afbeelding die dan gedownload wordt van je pagina. Doe jezelf een plezier, stop met uw hersenen te breken en doe dit als test voor één afbeelding.
... Meer weergeven