@gigi Uiteraard bestaan er nog meerder andere coderingen met Cyrillische tekens. Het is niet nodig om die ook te vermelden of te gebruiken tenzij je pc nog geen Windows 10 is en je die ingesteld hebt op het gebruik van z'n andere codering. De meta is niet altijd UTF-8. UTF-8 wordt aanbevolen. Als je een webpagina maakt in een andere codering, dan blijft die in een andere codering. Niemand gaat de codering veranderen. Het is de verantwoordelijkheid van de bouwer van de webpagina om de juist info in de meta mee te geven. (en dan nog is er geen garantie van een juiste weergave). Je hebt je teksten opgemaakt in UTF-8 en je bekijkt ze als UTF-8, uiteraard zie je dan hetzelfde. Je kan ze ook anders bekijken en dat heb je wat anders. De webserver van Telenet (om het even de welke webserver) houdt zich niet bezig met de inhoud van je bestanden. De webserver stuurt enkel door hetgeen je vraagt (dat zijn eentjes en nulletjes, in het transport hebben die geen betekenis en zijn die UTF-8 of wat dan ook van codering. Het is uw browser die een analyse doet van hetgeen binnenkomt en op basis daarvan beslist met welke codering die ééntjes en nulletjes getoond worden. De reden waarom je geen bestanden (ik veralgemeen, jij beperkt het tot afbeeldingen) met Cyrillische tekens kan uploaden, heb ik reeds meermaals aangehaald. Bij de overdracht van je computer naar de server van Telenet, zegt de server aan het ftp-programma dat utf-8 niet ondersteunt wordt (allicht omdat Telenet nagelaten heeft een kleine update te doen). Het ftp-programma gaat daarom overschakelen op Windows 1252 (heel goed mogelijk dat in Rusland de Russische computer overschakelt op Windows 1251). Al mijn uitleg is juist om dit op te vangen door een overbodige conversie te maken. Om het in alle gevallen te kunnen bekijken met hetzelfde coderingset is de extensie Charset aangewezen. Let wel deze paragraaf gaat uitsluitend over bestandsnamen, niet over de inhoud van bestanden. Alle huidige browsers ondersteunen UTF-8, net zoals diezelfde browser ook een hele boel andere coderingen ondersteunen (nogmaals zie de extensie Charset). Als je een andere codering gebruikt, zie je andere symbolen. Hetgeen duidelijk aantoont dat de symbolen enkel een betekenis hebben door de codering. Juist van dit kenmerk maak ik gebruik. Ik weet niet wat je in KOI8-R gedaan hebt en hoe. De reden is dat er geen equivalent symbool is in Windows 1252 (dus eigenlijk dezelfde reden als de foto met Cyrillische naam). De webserver (als server) is niet geïnteresseerd in welke codering je gebruikt of bekijkt. De webserver stuurt alleen maar de ééntjes en nullen door. Het is jouw webbrowser die er een betekenis aan geeft. Er is een duidelijk verschil tussen de naam waarmee een bestand is opgeslagen en de bestandsnaam als verwijzing naar dat bestand. In het eerste geval is dat de naam van het voorwerp zelf en in het tweede geval is dat een gegeven dat in een ander bestand vermeld wordt. In de bibliotheek staat er op de rug van elk boek een ticket met een code (waar het boek geplaatst wordt. De code die in de index van de bibliotheek staat om het boek terug te vinden, is niet het ticket. Hou rekening met dit subtiele verschil. Je vraagt me: Hoe voer je de zichtbare naam Ð" in als Windows 1252? Ik ben niet geïntersserd in de grafie Ð" is. Ik stel enkel vast dat Д de hexadecimale waarde heeft van d0 94. n vorige antwoorden heb ik eerst uitgelegd je een Window 1252 teken kan invoere met Ctrl en een 4 cijfering getal waarbij het eerste cijfer een nul is. later heb ik ook vermeld hoe je die conversie ook kan doen met behulp van Notepad++ . in d0 staat de d voor 13 x 16 en dat is dan decimaal 208. De invoer van Ctrl 0208 geeft als grafie Ð weer. Hexadecimaal 94 staat voor 9 x 16 + 4 = 144 + 4 = 148. Met behulp van de conversie in Notepad++ bespaar ik met het lastig en moeilijk controleerbaar invoeren van viercijferige getallen.
... Meer weergeven