Beantwoorden
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Hallo!

Ik had de kans om gratis om te schakelen naar de TV-box. Nadat iedereen er zo enthousiast over lijkt dacht ik: doen! De box werkt inderdaad goed en live TV is heel goed, maar ik heb nu vandaag de eerste keer iets opgenomen op VTM, zijnde tien om te zien. Dat is in 1 woord echt een achteruitgang! Je ziet dat het streaming is met artefacts. Bijna vergelijkbaar met VTM-Go. Dit kan toch niet? De live streaming op de coax kabel zijn VEEL beter! Ik dacht dat de opnames in dezelfde kwaliteit zouden zijn.... Hopelijk doet telenet er iets aan!

En nee, het ligt niet aan mijn verbinding. Die is zeer snel en stabiel. Alles is bekabeld aangesloten en beheerd door mezelf.

Is dit de vooruitgang van de TV-box? Hopelijk niet....

0 Likes
34 reacties
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Wat jij ziet, zie ik ook al veel langer. Maar moest je eens live tv kijken en je krijgt ooit de kans om in Nederland bij iemand naar gewone televisie te kijken, ook al hebben ze een simpele platte tv, zou je het verschil doen verbazen wat een kwaliteit zij krijgen bv bij ziggo

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Dus we zitten met achteruitgang? Pffft...

Wie verwacht er nu dat de nieuwe box een achteruitgang zou zijn. Ik dacht dat opnames veel betere beeldkwaliteit zouden leveren hoor... net zoals de opnames op de hdd vroeger. Bijna iedereen neemt op tegenwoordig. Live tv doe je bijna niet meer. De tv box had voor mij als grote nut de betere beeldkwaliteit tegenover de streaming apps... nu zijn er nog maar weinig voordelen over... dus aub telenet verbeter in godsnaam die opnames van kwaliteit! Schandalig! Je kijkt precies youtube ofzo... netflix en disney+ kunnen wel goede streaming geven.. 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Jelleuuh probleem zit hem eigenlijk dat niet iedere tv box klant een stabiele verbinding heeft met internet (lees, de ene moet het via wifi doen die niet stabiel en snel genoeg is, en een ander heeft internet een minder goeie verbinding) daardoor kiest telenet voor de bestanden iets meer te comprimeren zodat alles soepeler bij iedereen inlaad en er bijna of geen problemen zijn voor iedereen, in de test periode is dit ook voorgevallen dit probleem dat de beelden toen te zwaar waren in kwaliteit en er mensen waren die geen vloeiende beelden hadden.

daarom ook dat telenet aanraad altijd met utp te werken voor de tv box zodat er een tamelijk beste verbinding kan zijn met de cloud server van de tv box, er kan onderweg altijd eens een probleem zijn in de connectie, het blijft streaming via kabels door heel vlaanderen.

kan dit in de toekomst verbeteren, ik denk van wel, eens het telenet netwerk stabieler is bij elke klant.

wat je ook nog eens kan proberen is, verwijder de opname en vraag de uitzending eens op (zit gratis in je tv pakket bij elke tv box en digibox en digicorder) en kijk eens of dit niet beter is van kwaliteit, 

moet wel zeggen, ik heb vanavond zitten kijken en vond de beeldkwaliteit bij bewegende beelden soms ook matig.

weet niet of de captatie van buiten opnames van bv tien om te zien met full HD camera's worden gedaan, de opname daarvan kan ook al veel schelen.

test anders zaterdag ook eens zomerhit van één of je dit daar ook merkt bij een opname.

heb er zelf nog 4 staan die ik moet kijken, dus kan ook eens kijken 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Master-Magic 

dan zouden ze nog 2 dingen kunnen doen.

1. Laat klant kiezen op tvbox welke resolutie ie wilt, hoe slechter hoe lager klant zelf kan instellen.

2. Laat je service network uitmaken of je snelheid en juiste apparatuur aanwezig is, om je content toch verhoogt te krijgen. (Vb: netflix op tvbox - stranger things HD Versus netflix app op smarttv - Stranger Things 4k UHD hdr dolby atmos dolby vision.) Toch wel opmerkelijk verschil.

Niet vergeten dat als je iedereen maar net genoeg doorgeeft op de lijn, telenet ook weer beetje uitspaart.

Zodus bij deze lijkt optie 2 de beste keuze om te implementeren in mijn ogen gezien natuurlijk

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Ik denk dat de beeldkwaliteiet van terugkijk-tv en bekijken van opnames niets te maken heeft met je eigen netwerk of WiFi.

Tenzij jouw eigen netwerk er natuurlijk héél belabberd uitziet ....

De bandbreedte die streaming nodig heeft, is toch peanuts in vergelijking met de snelheid van jouw internet abonnement (zelfs met het kleinste abbo). Tegenwoordig streamen we massaal Netflix etc ... met onze Tablets, laptops, en dat alles probleemloos via WiFi. Waarom zou dan een TV-Box via WiFi problemen moeten geven??

Ik denk eerder dat Telenet technisch nog niet alles onder controle heeft om massaal streaming (IPTV) te kunnen aanbieden (als je vergelijkt met Netfix bijvoorbeeld).

  • Er is blijkbaar ook een verschil tussen terugkijk-TV en bekijken van opnames. Zou het kunnen dat "terugkijk-TV" en "opnames" twee verschillende processen zijn, elk met eigen servers?
    1. Bij terugkijk-TV moet Telenet alle opnames van de laatste 7 dagen opslaan (van een beperkt aantal zenders). De totale opnamecapaciteit (plaats op de server) blijft dus onveranderd, en hier kan Telenet alles bewaren in de hoogste (uitgezonden) kwaliteit.
    2. Bij opnames moet Telenet alle programma's, die door ten minste één kijker "opgenomen" werd, bewaren gedurende 1 jaar (of minder indien de laatste kijker zijn opname "gewist" heeft). Ik kan mij goed voorstellen dat dit een apart systeem/server is, met een veel grotere opslag behoefte, en dat ze hier op kwaliteit willen besparen??
  • Volgens mij zijn de problemen eerder te wijten aan een overbelasting van hun streaming servers, en niet van een overbelasting van het netwerk zelf.
  • Misschien is het "probleem" ook op te lossen door een prioriteit te geven aan de TV streams. Bij Proximus gebeurt dit in de modem (B-box3), waarbij telefonie (VLAN20) de hoogste prioriteit krijgt, gevolgd door IPTV (VLAN30), en dan pas internet (VLAN10). Hierdoor krijgt IPTV altijd de hoogste prioriteit boven jouw lokaal internet gebruik.

Kortom, er is nog veel werk aan de winkel bij Telenet, voor ze kunnen overgaan tot echt IPTV en afschaffen van DVB-C. Zolang de kwaliteit van streaming niet gelijkwaardig is als de kwaliteit van live-TV (via DVB-C), zijn we nog ver van huis ...

 


@Master-Magic  schreef:

moet wel zeggen, ik heb vanavond zitten kijken en vond de beeldkwaliteit bij bewegende beelden soms ook matig.

weet niet of de captatie van buiten opnames van bv tien om te zien met full HD camera's worden gedaan, de opname daarvan kan ook al veel schelen.

test anders zaterdag ook eens zomerhit van één of je dit daar ook merkt bij een opname. 


Meer nog, voor zover ik begrijp gebeurt captatie tegenwoordig toch alles in 4K. Ik ken een freelance cameraman die voor de zenders werkt, en die heeft met al zijn materiaal noodgedwongen naar 4K moeten omschakelen ...

Maar je hebt gelijk wat betreft de opnames van TOTZ: ik vind de kwaliteit van de Zomerhit uitzendingen ook een stuk beter dan TOTZ (of misschien wil TOTZ nostalgisch doen en ons de kwalieteit van 1990 presenteren 😂).

Maar daar kant Telenet niets aan doen: hier spreken we ove rhet verschil tussen één en vtm 🤔

 

Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Master-Magic dit is toch een hele pijnlijke realiteit... je zit met een groot bedrijf vol ingenieurs en die kunnen niet wat een netflix of een disney+ kan?? Is het zo moeilijk om de kwaliteit aan te passen aan de snelheid van de verbinding? Dit is net hetzelfde als dat de 4K instelling op de box alles opschaalt naar 4K. Ik heb inmiddels gemerkt dat ik dit ook beter uitzet en hem op 1080i zet. Mijn TV doet de opschaling naar 4K 1000x meer beter! De box zou gewoon alles moeten uitzenden in de resolutie die binnenkomt en niets opschalen... Laat de TV dat werk maar doen.

Voor telenet zou deze streaming juist de moment kunnen zijn om uit te pakken op de vlaamse markt en alle streaming aan te bieden in minstens 1080p of zelfs 4K kwaliteit. Ze krijgen zelf alles binnen van de zenders in sowieso beter beeldkwaliteit dan 1080i. Doe een compressie net als ze op Netflix doen  (kwaliteit afhankelijk van je snelheid van je verbinding) en je hebt de beste beeldkwaliteit op de markt voor streaming.

Zeer jammer alleszins om te lezen dat ze het in de proefperiode in betere kwaliteit doorstuurden en het nu hebben verlaagd... hun grote netwerf is inmiddels achter de rug en de analoge kanalen zijn geschrapt: tijd om dringend iets te doen aan de kwaliteit dus lijkt me! We zijn 2022 waarbij elke nieuwe tv tegenwoordig 4K of zelfs al 8K is... Dat ze eens meegaan met hun tijd!

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Beeldkwaliteit opnames TV-box


@flip1953  schreef:

Ik denk dat de beeldkwaliteiet van terugkijk-tv en bekijken van opnames niets te maken heeft met je eigen netwerk of WiFi.

Tenzij jouw eigen netwerk er natuurlijk héél belabberd uitziet ....


Toch kan dit een rol spelen. Voor zowel opnames als Terugkijk TV wordt ABR (adaptive bitrate) toegepast.
De client (de TV box in dit geval) bepaalt op basis van zaken zoals CPU load, memory, bandbreedte, ... welke bitrate gebruikt wordt.
Nu ik vermoed dat in de praktijk, bij een voldoende kwalitatieve verbinding, inderdaad niet speelt.


@flip1953  schreef:
Er is blijkbaar ook een verschil tussen terugkijk-TV en bekijken van opnames. Zou het kunnen dat "terugkijk-TV" en "opnames" twee verschillende processen zijn, elk met eigen servers?

Neen, dit is hetzelfde proces en er worden ook dezelfde servers gebruikt (de TV Theek is een andere zaak. Hier leveren de content leveranciers de inhoud aan. Zij bepalen de kwaliteit van de beelden). Er wordt tevens ook een CDN ingeschakeld zodat niet alle aanvragen vanaf de servers zelf moeten beantwoord worden.  Uitzendingen via opnames en terugkijk TV moeten wel een transcoderproces ondergaan, en dit gaat wel gepaard met enig kwaliteitsverlies. Vooral zichtbaar bij snel bewegende beelden.  Mogelijk kan hier wat aan getuned worden.

En natuurlijk is er ook compressie, ook daar dient Telenet de juiste keuzes te maken en een goed evenwicht te vinden tussen kwaliteit en performantie (in functie van wat hun netwerk aankan).
Ik ben van mening dat Telenet hier beter kan. ABR kan hier een grotere rol in spelen voor klanten met een minder goede verbinding.
De content is immers in verschillende kwaliteiten beschikbaar.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Patrick6611
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Star Wars Day On a roll...

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@DeLLiAnO 

 

Bijna iedereen neemt op tegenwoordig geef je aan.... bij mij juist omgekeerd. Na het jarenlang opnames bekijken maak ik nu gebruik van de functie herbekijken. Dit wel met de TV Vlaanderen TV App  maar dit kan bij Telenet ook. Dus geen extra hardware meer aanwezig. Beeldkwaliteit is goed.

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Opnemen of terugkijktv valt in dit streamingverhaal onder dezelfde problematiek. Ik bedoel vooral dat livetv amper nog gebruikt wordt bij de meeste mensen. En dit is in hoge hd kwaliteit bij telenet. Of toch zeker op de meeste Vlaamse zenders... de streamingkwaliteit zou dus minstens even goed moeten zijn...

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Patrick6611 

Gelieve de juiste mens die de juiste tekst heeft te selecteren.

Hier heb ik niets van gepost van wat jij opnoemd.

P.s: het gaat hier over tvbox, is ander verhaal

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Beeldkwaliteit opnames TV-box


@Steven-E  schreef:

@flip1953  schreef:

Ik denk dat de beeldkwaliteiet van terugkijk-tv en bekijken van opnames niets te maken heeft met je eigen netwerk of WiFi.


Toch kan dit een rol spelen. Voor zowel opnames als Terugkijk TV wordt ABR (adaptive bitrate) toegepast.
De client (de TV box in dit geval) bepaalt op basis van zaken zoals CPU load, memory, bandbreedte, ... welke bitrate gebruikt wordt.
Nu ik vermoed dat in de praktijk, bij een voldoende kwalitatieve verbinding, inderdaad niet speelt



Het probleem zoals "streaming is met artefacts" zou nooit mogen voorkomen.

Als er "ABR" wordt toegepast, en de bitrate aangepast wordt aan de bandbreedte, zal je hetzelfde beeld krijgen in een lagere resolutie. Maar het blijft een vloeiend beeld.

Onderbrekingen en artefacts duiden meer op overbelasting of andere capaciteitsproblemen zou ik denken 🤔

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Beeldkwaliteit opnames TV-box


@Jelleuuh  schreef:

Opnemen of terugkijktv valt in dit streamingverhaal onder dezelfde problematiek. Ik bedoel vooral dat livetv amper nog gebruikt wordt bij de meeste mensen. 


Heb je daar cijfers over? In-house informatie?

Ik geloof hier niets van, en denk dat de meerderheid van de Telenet gebruikers nog altijd live kijken via DVB-C.

En als je daar nog eens de massa kijkers toevoegt die nog altijd een digicorder hebben (en dus ook niet streamen, zelfs als ze opnames bekijken), dan denk ik niet de "meeste mensen" streamen (wel op een 2de scherm, of als ze niet thuis zijn ...) ...

Het zou wel héél ineressant zijn om daar eens objectieve cijfers over te zien: hoeveel kijkers via DVB-C (digicorder, TV-box, CI+, Compact Signaal), hoeveel kijkers streamen (opnames, terugkijk-TV, live stream via de Apps, ...)

Maar dat zal wel gevoelige marketing info zijn en dus niet publiek beschikbaar?

 

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Ik heb nog een vraagje, wel off topic.

Ik wilde zopas effe kijken naar Macgyver, uit pure nostalgie, maar op mijn apple tv kan ik het niet bekijken maar kan het wel opnemen en dan bekijken. Dus dacht ga eens kijken op goplay, maar daar die afleveringen niet tussen.

Zou dit met copyrights te make hebben?

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Beeldkwaliteit opnames TV-box


@flip1953  schreef:

@Steven-E  schreef:

@flip1953  schreef:

Ik denk dat de beeldkwaliteiet van terugkijk-tv en bekijken van opnames niets te maken heeft met je eigen netwerk of WiFi.


Toch kan dit een rol spelen. Voor zowel opnames als Terugkijk TV wordt ABR (adaptive bitrate) toegepast.
De client (de TV box in dit geval) bepaalt op basis van zaken zoals CPU load, memory, bandbreedte, ... welke bitrate gebruikt wordt.
Nu ik vermoed dat in de praktijk, bij een voldoende kwalitatieve verbinding, inderdaad niet speelt



Het probleem zoals "streaming is met artefacts" zou nooit mogen voorkomen.

Als er "ABR" wordt toegepast, en de bitrate aangepast wordt aan de bandbreedte, zal je hetzelfde beeld krijgen in een lagere resolutie. Maar het blijft een vloeiend beeld.

Onderbrekingen en artefacts duiden meer op overbelasting of andere capaciteitsproblemen zou ik denken 🤔

 


Artefacts zijn doorgaans ook het gevolg van een te ver doorgedreven lossy compressie, ook wel posterisatie genoemd, een tem die meer in de fotografie wordt gebruikt, maar eigenlijk hetzelfde is.
Je ziet dit duidelijk bij donkere scenes, waar je grote vlakken ziet van dezelfde helderheid ipv meer gedetailleerde pixels. Dit zie je ook bij Netflix, maar veel minder erg omdat de compressie niet zo doorgedreven is.

Bij ABR kiest de TV box dus tussen de beschikbare kwaliteiten. Deze worden niet enkel gekenmerkt door de bitrate en resolutie, maar ook door de compressie.

 

Bij onderbrekingen zie je ook artefacten, maar die zijn doorgaans kortstondig en veel extremer. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes