Beantwoorden
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Hallo!

Ik had de kans om gratis om te schakelen naar de TV-box. Nadat iedereen er zo enthousiast over lijkt dacht ik: doen! De box werkt inderdaad goed en live TV is heel goed, maar ik heb nu vandaag de eerste keer iets opgenomen op VTM, zijnde tien om te zien. Dat is in 1 woord echt een achteruitgang! Je ziet dat het streaming is met artefacts. Bijna vergelijkbaar met VTM-Go. Dit kan toch niet? De live streaming op de coax kabel zijn VEEL beter! Ik dacht dat de opnames in dezelfde kwaliteit zouden zijn.... Hopelijk doet telenet er iets aan!

En nee, het ligt niet aan mijn verbinding. Die is zeer snel en stabiel. Alles is bekabeld aangesloten en beheerd door mezelf.

Is dit de vooruitgang van de TV-box? Hopelijk niet....

0 Likes
34 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@flip1953 

Je ziet soms ook hoe later op de avond (na 23 uur in de werkweek) hoe beter de kwaliteit van opnames is via de cloud, dit heeft te maken met overbelasting van het netwerk en misschien ook deels minder kijkers via de cloud, 

het WiFi probleem zie je overal, teveel WiFi gebruikers in een buurt en dan zijn er problemen met constant stabiel houden van de lijn en heb je problemen met je content dat je bekijkt, daarom dat aangeraden wordt door Telenet altijd (indien mogelijk) de tv box via utp aan te sluiten, maar probleem bij sommige is dat hun intern netwerk ook niet altijd optimaal is, ze hebben one up bv en zitten nog met een switch dat Max 100 aankan (al zelf gezien). 
dat kan dan in een gezin ook voor problemen zorgen, kinderen streamen of FaceTime of whatever via wifi en de ouders willen dan iets kijken via opnames op de tv box en het gaat dan wat stroef.

heb hier ook al voorgehad, heb alles via router en modem en switch met een 1000 verbinding, modem geeft 940 snelheid via Speedtest en toch merk ik problemen als ik de internetradio op heb staan op een radio zender dat 128Kbs is en wil dan webcammen met iemand dat het beeld ook soms eens hapert, zowel met FaceTime dat nog meer problemen heeft omdat de stream bitrate hoger is dan met Skype die iets lager is, 

wat dit dan voor probleem is weet ik niet maar het is gelijk dat als je teveel tergelijk gebruikt (2 dingen) dat het netwerk het moeilijk krijgt.

en dat is wat dan het probleem deels veroorzaakt met opnames van de tv box.

telenet is nog steeds een gedeeld medium in de wijk, hoe drukker het is hoe nadeliger voor streaming via tv box vrees ik, de upgrade van docsis kan misschien hierbij de oplossing zijn, want er zijn meer en meer klanten dat overgaan op de tv box ook, dus meer belasting op de cloud ook vrees ik en nog meer streaming.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Jelleuuh 

Heb eens tien om te zien opgenomen die herhaald is geweest vanmiddag, vanaf Danzel met pump it up en de nr 2 en 1 in de hitparade, 

ik moet zeggen dat ik het beeld ook pover vind daarvan bij snelle beelden, andere opnames gekeken van 1, section de recherches ofzoiets de zaterdag nacht en daarin zag ik ook een korrelig beeld, dat kan liggen aan de beelden zelf van deze serie want had er nog 4 staan en allemaal zelfde probleem, 

beelden van npo1 dan bekeken van opnames en die zijn veel beter, 

denk dat deels ligt aan de kwaliteit van de beelden zelf, tien om te zien met minderwaardige camera’s opgenomen (lees geen 4K camera’s zoal bij familie serie) 

ga eens volgende week een stukje opnemen met mijn ci module op m’n eigen 4K ontvanger en eens een 1 op 1 opname delen om te vergelijken zonder compressie.

we zullen wel verschil zien vrees ik.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Heb je daar cijfers over? In-house informatie?

(Intussen hebben zowat 400.000 klanten tv box en  een miljoen oudere decoder )

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220523_93957548

 

Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Master-Magic interessante info! Dankje. Hou ons op de hoogte van de resultaten!

Ik hoop alleszins dat telenet dit topic meeleest en er iets mee doet.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Jelleuuh 

Dat livetv bij de jongeren een oud imago heeft, kan ik best begrijpen. Zo maar durven beweren dat livetv amper gebruikt wordt, is wel goedkoop. Geen eens cijfers.

 

 

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Master-Magic ik heb nu ook eens de terugkijktv van zomerhit opgezet van zaterdag en die beeldkwaliteit is inderdaad wel al een stuk beter dan die van tien om te zien!

het is wel nog steeds niet even goed dan livetv, maar een stuk beter dan totz. ze moeten die kwaliteit dan toch voor alle zenders even hoog op hun servers kunnen zetten lijkt me?

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

De opname van tien om te zien is vandaag een stuk beter dan vorige week! Toeval of lezen ze hier toch mee?

Ook zomerhit was heel goed gisteren, behalve tijdens de confettiscénes in alle optredens, toen was het blokjesfestijn, nog erger dan oude divx videos... dat was wel een doorn in het oog.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Jelleuuh 

Dat was live ook zo bij zomerhit met de confetti, is altijd bij zo uitzendingen met confetti dat het beeld niet kan volgen en er blokjes zijn, heb nog niet anders geweten, 

zo zie je direct dat er geen 4K camera’s gebruikt worden.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Telenet kan er niet veel aan doen, als zij die beelden op die manier binnen krijgen van de VRT

Hieronder 2 snapshots van Zomerhit via de website van VRT Nu (ter vergelijking)

  1. zonder confetti: mooi scherp beeld
  2. met confetti: volledig ongenietbaar

vlcsnap-2022-08-22-12h05m01s327.pngvlcsnap-2022-08-22-12h05m29s034.png

4K camera's zouden hier niet veel aan veranderen 🤔

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@flip1953 
het zou een stuk verbeteren als ze 4K camera’s gebruiken, de vraag is natuurlijk, in welke kwaliteit krijgt Telenet het binnen en comprimeren ze de kwaliteit nog wat of niet, 

maar het kan met 4K camera’s beter, je ziet dit aan familie bv (de avond uitzendingen) dat ze 4K camera’s gebruiken.

beeld is mooier en kan meer beweging aan.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Beeldkwaliteit opnames TV-box

Het zou mij verwonderen moest vrt de beelden met blokjes doorsturen. Niet?

Zou telenet ze niet aan zeer hoge bitrate doorkrijgen via een interne lijn (de bitrate van de camera zelf) en ze nadien comprimeren tot het blokjesfestijn? 🤔 niet dat ik dit zelf met zekerheid weet, maar ik zou dat toch ergens verwachten. Zijn de beelden op bvb satelliet en proxiumus tv bvb ook blokjes? Ik weet niet welke aanbieder de hoogste bitrates gebruikt?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Jelleuuh normaal is telenet de beste met de bitrate's, al zegt dat niet veel, de encoders spelen ook een rol, je kan met lage bitrate ook een mooi HD beeld verkrijgen, 

daar is satelliet een voorbeeld van, maar nadeel is dat ze bij Canal+/TV Vlaanderen/Canal Digitaal teveel zenders op een transponder zetten waardoor die soms eens zakt naar minder scherp beeld.

daar hebben ze zelf veel Vlaamse SD zenders nog op satelliet.

zondag aanstaande herhalen ze zomerhit op één, staat geprogrameerd via satelliet om het eens te zien hoe het daar overkomt bij live uitzending.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Beeldkwaliteit opnames TV-box


@flip1953  schreef:

Telenet kan er niet veel aan doen, als zij die beelden op die manier binnen krijgen van de VRT


Telenet kan er alles aan doen. Alle Vlaamse distributeurs krijgen een lossless live-signaal van de VRT via fiber.

Wat Zomerhit op VRT NU betreft, dat is op een amateuristische wijze gecomprimeerd. De kwaliteit is bij VRT NU ook ondergeschikt aan de kostprijs van cloud-capaciteit.

Vlaamse series in de beste kwaliteit via streaming vind je op Netflix. Als je écht eens wil zien welke kwaliteit een Vlaamse 4K-cameraman aflevert.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beeldkwaliteit opnames TV-box

@Ex-Netweter 
netflix is geen zender 😉 het gaat hier over zenders op het Telenet kabel netwerk, en daar zijn zij het beste op van alle aanbieders (Orange profiteert van dit aanbod)


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Beeldkwaliteit opnames TV-box


@Ex-Netweter  schreef:
Telenet kan er alles aan doen. Alle Vlaamse distributeurs krijgen een lossless live-signaal van de VRT via fiber.

"losless" kan natuurlijk nooit beter zijn dan wat de camera aflevert, en hoe het signaal vandaar doorgestuurd wordt de VRT. Voor zover ik het begrijp was Zomerhit live (in tegenstelling tot bijvoorbeeld TOTZ op VTM), en moet het signaal vanuit de captatiewagen in Westende doorgestraald worden naar de VRT?

Dat zal ook wel met de nodige compressie gebeuren?

Op Proximus TV was de "confetti scène" tijdens de live uitzending ook heel slecht, het was dus niet alleen bij Telenet ...

0 Likes