Beantwoorden
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Beste mede experts,


Korte schets setup: beneden in living kabel van modem naar boven slaapkamer in mijn router, dan van alle andere poorten naar al mijn toestellen waaronder de tv box.


Ik heb een tv box in mijn slaapkamer achter eigen router. Powerlines zijn **bleep**ty en onbetrouwbaar, om de zoveel botten uitval, ik wil deftige wifi boven voor mijn gsm, al de rest is bekabeld.


Telkens ik prime of netflix start op de tv box en iets stream dan word mijn volledige bandbreedte belast. Ik heb een gigabit verbinding (giga speedboost) en bij mijn weten is de tv box gecapped op max 40 Mbit. Het is mij een raadsel wrm netflix en prime (enkel op de tv box) mijn volledige bandbreedte van mijn router belast. Echt 100% belast. Surfen op gsm, pc, of eender ander toestel is onmogelijk terwijl ik netflix of prime stream.


Ik heb speedtest gedaan terwijl ik stream en het is belachelijk laag hoeveel bandbreedte er nog over blijft namelijk 0.20 mbps of lager. Vanaf het moment dat ik een stream stopzet en terug naar menu ga dan is al mijn bandbreedte opnieuw vrij.


Ik heb dit bizar gedrag niet op mijn android tv box, pc en xbox. Allemaal bekabeld verbonden met mijn router. Als ik op de pc netflix stream heb ik dit probleem niet. Ik kan gerust streamen en ondertussen iets downloaden of surfen. Dit is onmogelijk als netflix of prime streamt op de tv box.


Ik heb hiervoor naar telenet gebeld en ze weten het niet zoals gewoonlijk 🙄 Case closed en je zit daar met het probleem. Zie naar mijn vorige topics over TBO 🙄 Het is schandalig hoe weinig kennis die mannen hebben en dan heb ik het echt over TBO. Van de klantendienst verwacht ik dat wel en ben ik niet verbaasd aangezien ze maar interne basisopleiding krijgen van 3 weken maar TBO? Really?


Ik denk ni dat er daar ene tussen zit die een gsm of tv kan demonteren of eender welk elektronisch toestel dat een mobo heeft (zoals bv een boiler, was en droogmachine, kookplaat, afstandsbediening, consoles, pc's etc) de wifi antenne of cpu of ineens volledig mobo kan vervangen of indien nodig iets solderen en daarna assembleren 🙄 Zo skilled ben ik. Telkens ik voor een issue bel dan weten ze het nooit en ik word daar zo agressief van dat ik me afvraag betaal ik dan 130 maandelijks voor zo'n **bleep**ty service? Het is niet mijn taak om issues te fixen die niet aan mij liggen.


Als het aan mij zou liggen dan zou ik mezelf ni belachelijk maken door te bellen. Als ik het kan fixen dan fix ik het, als het ni aan mij ligt dan bel ik. Het ironische is dat ze het nooit weten.


Dus nee dit ligt niet aan mijn router aangezien ik dat probleem niet heb op alle andere toestellen die ook verbonden zijn met mijn router duh.


Dit lijkt me een issue met de tv box en router compatibiliteit. Een bug kan niet anders.


Niemand met eigen router met dit zelfde probleem? Of nooit op gelet?


Grt

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Netflix en prime issue op TV Box

0 Likes
29 reacties
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@ArnieIk heb dus bridge in de iptv instellingen van mijn router aangezet en poort 4 als iptv gekozen en nu heb ik max 30 Mbit beschikbare bandbreedte vd router wnr ik speedtest doe terwijl ik netflix stream ... Wauw wat een verbetering .... 🙄 Da is nog altijd geen vette. Wrm word mijn router in godsnaam 100% belast? Ik zie trouwens niks eigenaardigs in de logs.

 

Ik heb zelfs gisteren een 2de switch besteld op amazon en vandaag geleverd. Dus utp kabel van modem die naar mijn slaapkamer is getrokken in WAN poort van router dan de tv box rechtstreeks op switch aangesloten (ipv router) en van switch naar router en weer van hetzelfde, 100% belast. Deze setup is juist hetzelfde zoals router only, de switch is dan letterlijk een extensie van mijn router en das ni de bedoeling en totaal overbodig.

 

Ik heb de router nodig anders heb ik geen wifi boven en geen internet op mijn andere toestellen die via de router zijn verbonden. Ik kan die router niet weg laten. Ik zou 2 utp kabels van de modem in mijn slaapkamer moeten hebben om 1. router te behouden voor al de rest 2. Apart mijn tv box met switch verbinden en eventueel later andere toestellen op switch want geen vrije poorten meer op router. Zo word mijn router niet belast. Maar heb nu eenmaal 1 kabel. 20 switches kunnen daar niks aan veranderen, het eindresultaat blijft hetzelfde. Dan zit ik met extensie achter extensie lol.

 

Om effe te verduidelijken beneden in de living hangt de e-router modem, kabel van 1 vd lan poorten vd modem rechtstreeks naar boven in mijn slaapkamer (heb er maar ene). Die kabel zit in de WAN poort van mijn router, vervolgens op lan poort 4 mijn tv box, na het aanzetten van de IPTV bridge instelling een kleine verbetering van letterlijk geen bandbreedte naar ongeveer 30 Mbit maar ping is in de 1000 en jitter in de 4000!

 

Daarna het volgende getest: kabel van modem (die in mijn slaapkamer die naar boven is getrokken kabel van 30m) in de nieuwe switch geplugt en van tv box naar switch of nog beter gwn rechtstreeks modemkabel naar tv box. Geen bandbreedte issues. Wat logisch is. Want router is weg. Maar dit is uiteraard geen oplossing voor mij.

 

Btw ik heb me paar posten terug vergist ik heb ipv AC1200 een AC1750 Archer TP-LINK en ik schreef dat ik van modem naar switch naar router verbonden ben terwijl ik rechtstreeks kabel van modem naar boven heb getrokken in de slaapkamer. Ik heb daarnet beter gekeken in de living achter de kast waar de modem, switch en alle bekabeling ligt wat zeer rommelig is en ik moest dus echt zoeken waar welke kabel naartoe gaat lol. Vandaar mijn verwarring.

 

Een 2de utp kabel van modem naar slaapkamer trekken is een pain in the ass, niet zo simpel, da moet door een opening langs de chauffasebuizen helemaal naar boven in mijn slaapkamer getrokken worden en dan door de opening van mijn slaapkamer verder getrokken worden als ik de kabel kan vinden, maw das gokwerk. Das echt blindelings de kabel zoeken en trekken en das ni op 1 2 3. Het is dan ook maar een kleine opening met geen enkele overzicht.

 

Moet ik dan maar genoegen nemen met die kleine verbetering dankzij bridge iptv? Trouwens er is geen optie in de iptv instellingen om bv poort 4 xx bandbreedte te geven. Ik heb wel algemene bandwidth control maar daar kan ik ni specifiek mijn iptv poort 4 instellen. Das gwn int algemeen bv tussen da en da uur zoveel bandbreedte geven of in het algemeen mijn bandbreedte de down en upload cappen naar bv 100 MBit ipv 1000 zo van die dingen. Dus daar ben ik ook niks mee. Het ziet er naar uit dat ik genaaid ben.

 

 

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Kun je het niet als volgt aansluiten?

 

E-router ----- kabel naar slaapkamer ------- switch in slaapkamer

Aan de with in slaapkamer sluit je dan de TV box aan, en ook de WAN poort van je TP-link router.

 

Het verklaard nog altijd niet je probleem, maar kan misschien een work-around bieden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Arnie  Op die manier heeft mijn router en tv box geen internetverbinding.

 

0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Je gaat dit niet geloven maar het is uiteindelijk toch gelukt via gwn mijn router. (wat technisch gezien gwn moet werken) Nadat ik alle andere methodes heb geprobeerd had ik het bijna opgegeven en ik dacht ik ga eens alles uitpluggen en resetten en tada de tv box achter router werkt nu zoals het hoort zonder bandbreedte issues en mijn router word ni belast. Wnr ik dan netflix of prime stream dan kan ik ook surfen op de gsm en wnr ik speedtest doe op mijn gsm behaal ik max snelheid.

 

Wat ik wel direct opmerk is dat ik nu het omgekeerde heb dat netflix en prime niet zo snel en vlot zijn. Alsof de tv box nu gecapped is. Zelfs naar menus gaan gaat trager en het laden van films en series ook alsof de buffertijd 3x langer is .... Mss hoort dat zo bij de tv box? Want ervoor kreeg mijn tv box de volle bandbreedte en drm was er niks meer over voor andere toestellen. Dus somehow had mijn router die 30 of 40 Mbit tv box limiet omzeilt en nu is het "zoals het hoort". Echt raar. Een technieker vertelde me dat de tv boxen gecapped zijn op 30 of 40 Mbit weet het nimeer zeker maar het was iig zeer weinig.

 

Ik heb voor niks een 2de switch gekocht maar achja kan als reserve dienen als die van beneden het ooit zou begeven.

 

@Arnieik snap ni wrm je dat laatste voorstelde ... zo heb je geen internetverbinding he.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Hidden86  misschien anders toch eens een tekeningetje maken over je setup? Ik denk dat ik het toch niet helemaal goed in beeld heb.

Zoals ik het voorstelde met de switch zou je toch nog gewoon internet kunnen hebben?

 

Maar, belangrijker is natuurlijk dat het nu werkt, ook al weten we niet helemaal juist hoe dat kan....


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@ArnieAwel e-router modem ====> WAN poort router slaapkamer. LAN poort 4 ====> TV box. LAN 1, 2 en 3 voor PC, android tv box, xbox. Deze setup zoals ik voordien heel de tijd had werkt nu 100% prima zonder issues. Wss heeft alles uitpluggen en resetten dat verholpen.

 

MAC Passthrough of bridging staat mooi aan in modemsettings van mijntelenet en router heeft een publiek IPv4, bridge modus staat aan in iptv router settings op poort 4. Alles is zoals het hoort.

 

De setup die jij voorstelde heb ik geen internet op tv box en op router, enkel intern maw naar 192.168.1.1 gaan naar routersettings. Ik kon niet verbinden met mijn router via gsm: "deze verbinding is mss niet beschikbaar". Hij zag hem wel staan tussen netwerk maar kon geen verbinding maken.

 

Mss werkt jouw voorstel niet omdat MAC passthrough aanstaat?

 

Maar idd het voornaamste is dat nu alles gewoon werkt zoals het moet.

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

<zie volgende post>

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte


@Arnie  schreef:

@Hidden86  misschien anders toch eens een tekeningetje maken over je setup? Ik denk dat ik het toch niet helemaal goed in beeld heb.

 

Ik begrijp ook de netwerk set-up niet zo goed

- beneden achter de Telenet modem (E-router) heb je een switch, waarop alle bedrade toestellen van de living zijn aangesloten.

Dat wil dus zeggen dat de toestellen in de living volledig buiten jouw eigen netwerk staan, en je deze dus vanaf je eigen netwerk niet kan bereiken??

 


@Hidden86  schreef:

Ik heb de router nodig anders heb ik geen wifi boven en geen internet op mijn andere toestellen die via de router zijn verbonden. Ik kan die router niet weg laten.


Om WiFi te hebben heb je een AP nodig, om meerdere poorten te hebben heb je een switch nodig. Geen router.

Je kan wel de router in bridge mode gebruiken, zodat het router gedeelte uitgeschaleked wordt, en deze alleen als AP+switch gebruikt wordt ??

 


@Hidden86  schreef:

Ik heb zelfs gisteren een 2de switch besteld op amazon en vandaag geleverd. Dus utp kabel van modem die naar mijn slaapkamer is getrokken in WAN poort van router dan de tv box rechtstreeks op switch aangesloten (ipv router) en van switch naar router en weer van hetzelfde, 100% belast. daar ben ik ook niks mee. 


Indien de switch beneden, en de nieuwe switch boven beide "managed switchen" zijn, waarop je VLAN's kan instellen, dan is jouw probleem volledig opgelost

Met VLAN's kan je verschillende netwerken over één UTP kabel sturen.

 

Met de juiste instellingen op beide switches kan je ervoor zorgen:

  1. dat je TV Box (virtueel) verbonden is met de E-router [er is geen enkele reden om de TV-Box in je eigen netwerk op te nemen].
  2. Dat de toestellen die op de switch hangen beneden (virtueel) verbonden zijn met de LAN van je eigen router, en je dus alles in één netwerk hebt.
0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@flip1953 

 

"Ik begrijp ook de netwerk set-up niet zo goed

- beneden achter de Telenet modem (E-router) heb je een switch, waarop alle bedrade toestellen van de living zijn aangesloten.

Dat wil dus zeggen dat de toestellen in de living volledig buiten jouw eigen netwerk staan, en je deze dus vanaf je eigen netwerk niet kan bereiken??"

 

Klopt. Kan het idd ni vanaf eigen netwerk bereiken en dat hoeft ook ni he.

 

"Om WiFi te hebben heb je een AP nodig, om meerdere poorten te hebben heb je een switch nodig. Geen router.

Je kan wel de router in bridge mode gebruiken, zodat het router gedeelte uitgeschaleked wordt, en deze alleen als AP+switch gebruikt wordt ??"

 

Wat is het nut dan van een router? 🙄 Zo heb je alles In 1 en ik verkies dat zo. Trouwens mijn router is gebridged, lees vorige posten .... maw het functioneert nu als AP + switch drm is een extra switch overbodig duh en drm werkte Arnie zijn laatste voorstel wss niet. Bovendien is de wifi van mijn router 10x sneller en stabieler dan een AP. Beneden in de living zijn 3 toestellen rechtstreeks verbonden met modem en de rest (4 toestellen) met switch bekabeld. Ik heb 1 wifi powerline adapter in de badkamer en 1 in de living. Alles is ingesteld zoals het moet en hoef niet meer aan dat netwerk te geraken. Indien wel dan switch ik gwn via mijn gsm op het netwerk vd e-router en log dan rechtstreeks intern in op 192.168.0.52 en 192.168.0.110 voor beide powerline adapters. Maar dat is zelden nodig tenzij de powerline adapters uitvallen en ik alles opnieuw moet instellen voor beneden.

 

Boven manage ik alles via mijn router wat dan "mijn eigen netwerk" is. Dus maw ik heb 2 aparte netwerken, 1tje beneden en 1tje boven en dat is prima voor mij zo.

 

En als je wat nog meer naar boven kijkt zie je dat ik het al heb opgelost. Alles werkt nu prima.

 

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Geen tijd voor een schets, maar met VLAN's zou ik het volgende doen:

  • op beide switches maak je VLAN0 aan, en VLAN1 (waarbij VLAN0 de "WAN" is en VLAN1 de "LAN")
  • E-router verbinden met switch 1, poort VLAN0 untagged.
  • UTP kabel naar boven verbinden met switch 1, TRUNK poort (VLAN0 tagged, VLAN1 tagged).
  • Alle apparaten in de living verbinden met de overige poorten op switch 1 (VLAN1 untagged).

 

  • UTP kabel van beneden verbinden met switch 2, trunk poort (VLAN0 tagged, VLAN1 tagged).
  • TV Box verbinden verbinden met switch 2, poort VLAN0 untagged.
  • TP LINK (router) WAN poort verbinden met switch 2, poort VLAN0 untagged.
  • TP LINK (router) LAN poort verbinden met switch 2, poort VLAN1 untagged.
  • alle bedrade apparaten boven kunnen naar keuze met de switch verbonden worden (VLAN1 untagged) of met de router.

Dus beide switches zijn met mekaar verbonden via een "trunk" = één UTP kabel met verschillende virtuele netwerken.

Op die manier:

  1. zal je TV Box (via VLAN0) direct verbonden zijn met de Telenet modem.
  2. zal jouw eigen router (via VLAN0) direct verbonden zijn met de Telenet modem, en via Mac passtrough een eigen publiek IPv4 adres krijgen.
  3. zullen bedrade apparaten beneden (via VLAN1) verbonden zijn met je eigen lokaal netwerk.
  4. zal jouw router geen last meer hebben van de trafiek van de TV Box.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte


@Hidden86  schreef:

En als je wat nog meer naar boven kijkt zie je dat ik het al heb opgelost. Alles werkt nu prima.


Ik kijk naar boven en zie dat het "opgelost" is, hoewel we niet begrijpen waarom het nu wel werkt 🤔

 


@Hidden86  schreef:

Trouwens mijn router is gebridged, lees vorige posten .... maw het functioneert nu als AP + switch drm is een extra switch overbodig duh

Neen, jouw router is niet "gebridged". Wat wel gebridged is, is de IPTV poort....

 

Wij proberen alleen oplossingen aan te reiken, waarvan we denken dat ze nuttig kunnen zijn (ook voor anderen). Maar goed dat het nu werkt! Well done 😊

PS - sommige van onze posts hebben mekaar gekruist terwijl we schreven 😊...

Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@flip1953maar mijn beste Flip mijn router is wel gebridged via MAC Passthrough via modemsettings op mijntelenet heb ik de MAC van mijn WAN vd router ingevuld en ook idd gebridged via IPTV op poort 4 in de routersettings.

 

Awel is toch simpel? Ik heb de router gebridged en in iptv router settings IPTV gebridged op poort 4. Het werkte ni te goei omda ik ni alles had gereset he. Ik had de modem ni gereset enkel de router. Nadat ik beiden heb gereset werkt alles prima. 

 

Ja idd onze antwoorden hebben zich gekruist 😜

Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Pff het heeft ni lang geduurd, het probleem is er weer, opnieuw word al de router bandbreedte belast. Ik snap het niet. Gwn geen logica. Het moet gwn aan de tv box liggen dat issues heeft met routers. Is er iemand van jullie die zijn tv box heeft verbonden met zijn router? Hebben jullie een speedtest gedaan terwijl jullie prime streamen? Laten we daar mee beginnen zo kunnen we dingen uitsluiten. 

0 Likes
Hidden86
Experienced Weetjesweter
Berichten: 30
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

Ok blijkbaar word mijn router 100% belast enkel met prime. Met netflix geen probleem hmmm. Dus conclusie prime op de tv box is zo ingesteld om volledige bandbreedte te gebruiken. Het is dus echt app gerelateerd ipv volledige tv box. Hoe kan ik de dev van de tv box contacteren @Khoros-Admin @Suzy om dit te melden?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netflix/Prime op TV-box belast volledige bandbreedte

@Hidden86  

Suzy is hier de moderator van de Netweters en gaat niet veel kunnen doen. Op dit moment is ze ook in verlof waardoor ze op dit moment geen enkel bericht leest. Ik raad je aan om hier de klantendienst voor te contacteren en dat ze een case maken voor de backoffice. Dat is de enige mogelijkheid voor onderzoek te doen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes