Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@laibalion  schreef:

@..

Ok, maar dat geeft nog steeds geen enkele verklaring hoe die digibox intern en extern verkeer kan onderscheiden tenzij de HGW intern verkeer naar de digibox via een tagged vlan stuurt ofziets, of zou dit puur op subnet niveau onderscheidbaar zijn?

 

BTW, in een ander topic op dit forum meldt iemand dat de TV-box en IPv6 adres gebruikt als 'extern'. Niet helemaal zeker wat dat in houdt waarom de modem-only + pre-router switch niet meer werkt.


Al wat op 10.x.x.x komt is extern.

Al wat op 192.168.0.x komt is intern. 

 

In één of andere post is hier ooit eens geschreven dat het met de modem only niet mogelijk is om het verbruik correct aan te rekenen in  de gevallen waar bepaald verbruik niet aangerekend wordt en ander wel.

 

0 Likes
Royemans
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten?

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Is hier eigenlijk al een oplossing voor ?

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Het antwoord van Suzy op de vorige pagina was duidelijk

 

"Er wordt geen ander standpunt of uitleg voor gegeven. Eender welke klant met een EMTA modem die niet wil omwisselen naar HGW, zal moeten afwachten tot een toekomstige versie van EMTA. "


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Voorzien rond september ... 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Sjekke  schreef:

Voorzien rond september ... 


@Sjekke die timing kan ik niet bevestigen, omdat er hier nog geen concrete timing voor vastligt. Sowieso hou ik jullie op de hoogte zodra er meer info gekend is. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fastum
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Als telenet ons gewoon de poorten doorgeeft kunnen we lees mensen met een emta o

hun eigen firewall gerust hun ding doen... Er werken zoveel iptv systemen op die manier het is een kwestie van de hgw promoting waar iets achter zit

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Fastum  schreef:

Als telenet ons gewoon de poorten doorgeeft kunnen we lees mensen met een emta o

hun eigen firewall gerust hun ding doen... Er werken zoveel iptv systemen op die manier het is een kwestie van de hgw promoting waar iets achter zit


Dat is ook wat ik denk maar..... ik denk dat ze eerst nog wat beveiligingsproblemen moeten oplossen, waar ze nu via de HGW meer zicht/vat op hebben. Vroeger was dit in mijn ogen die soort VPN tunnel die ze maakten maar nu blijkbaar niet meer gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Zomerzon
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Vernieuwde Telenet Webmail? It's your third party! It's your second party! It's your sixth party!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Net een tvbox opgehaald en daarna te, weten gekomen dat mijn modem niet meer up to date was en die wissel via de technische dienst van Telenet te horen gekregen dat de tvbox volgens de telenetafspraken omwille van een veiligheidsprobleem niet samen mag met een modem-only. Ik ben met mijn configuratie toegelaten tot vrijdag, dan moet ik terug een digicorder ophalen. Er komt een nieuwe modem-only die wel werkt met de tvbox, maar die is nog in testfase. 

0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

ik hoop dat die nieuwe modem only wat extra lan poorten heeft voor de digibox rechstreeks op aan te sluiten, zodat hij een 10.x adres krijgt

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@NoFate  schreef:

ik hoop dat die nieuwe modem only wat extra lan poorten heeft voor de digibox rechstreeks op aan te sluiten, zodat hij een 10.x adres krijgt


Dan sluit je toch gewoon een switch aan?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Dan is het geen modem only meer ... 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@NoFate  schreef:

ik hoop dat die nieuwe modem only wat extra lan poorten heeft voor de digibox rechstreeks op aan te sluiten, zodat hij een 10.x adres krijgt


- De nieuwe Tvbox werkt niet met een 10.x.x.x adres blijkbaar.

- Een modem heeft altijd maar 1 poortje. Daarachter komt een switch of router. Een router heeft meestal 4 poortjes en een switch gaat meestal tot 24.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ja, weet ik wel, maar ik bedoelde eigenlijk dat het een soort switch was, geen router functie... Zo heb ik nu ook mijn Asus poort ingesteld op IPTV, is dan ook eigenlijk een vlan...

Digicorder krijgt dan alleen een 10.x adres voor interactiev ....

 

Ik wist niet dat nieuwe digicorder geen 10.x adres meer nodig heeft, wat krijgt deze dan nu met HGW ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Een switch waar VLAN's mee mogelijk zijn is een "halve" router. Er ontbreken een aantal functies die op een achte router wel zitten. Wat je in feite doet met zo'n VLAN IPTv gedoe is die poort gewoon als doorvoer zetten voor je digiboxen.

Ik persoonlijk vindt VLAN voor thuisgebruik overkill. Leuk om te experimenteren. Misschien ook als je beperkt zit wat bekabeling betreft is dit een oplossing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Inderdaad, maar IPTV/vlan is de enigste mogelijk om je digicorder interactief te maken ... Bij setup van modemonly en eigen router.... Of je moet er nog klein switch tussen zetten... Maar is weer een extra bakje...

 

 

PS: waarom is de tv box eigenlijk niet compatibel? Welke functie zit er dan niet op een modem only?

0 Likes