24751
netweters
|
152340
antwoorden
|
20691
vragen
|
Net nieuwe TV box geïnstalleerd, ter vervanging van oude digicorder.
Via HDMI gekoppeld met home-theater-system (Samsung HTS8200), en van daaruit naar Samsung smart TV, over HDMI ARC.
Werkte vroeger prima, de oude digicorder schakelde mijn HTS (en dus ook de TV) automatisch op de HDMI1-ingang. Alle systemen gingen samen aan/af.
De nieuwe TV box doet dat niet. De homestudio wordt niet auto op het HDMI inputkanaal gezet door de TVbox.
Ik moet nu dus aparte afstandsbediening gebruiken om te schakelen.
Is dit een probleem, eigen aan de TV box of is die van mij stuk?
Grt
P
Raar dat dat vroeger gewerkt heeft.
Juist is HDMI-kabel van de TV-box naar HDMI 1 van de TV.
HDMI-kabel van HDMI-ARC van de TV naar de soundbar.
Dit lijkt niet logisch maar is de enige juiste manier! (HDMI-ARC is een uitgang, geen ingang)
De HDMI-kabels moeten minstens HDMI 2.0 zijn (zoals de HDMI-kabel die bij de TV-box geleverd wordt).
Bedankt voor de tip.
Werkt echter ook niet. Dan schakelt de soundbar over naar CD/DVD/BR en schakelt de TV mee om. Zodoende kan ik dan niet naar TVbox signaal kijken.
Zal morgen nog eens proberen met andere HDMI kabel, ben niet zeker of die 2.0 is
Heb nu net een optische kabel tussen TV en soundbar geplugd. Geluid en beeld is nu ok. Echter schakelt soundbar nu niet tegelijk af als ik TVbox afzet. Dus laten aanstaan of toch weer een tweede afstandbediening nodig
@Santa schreef:Raar dat dat vroeger gewerkt heeft.
Juist is HDMI-kabel van de TV-box naar HDMI 1 van de TV.
HDMI-kabel van HDMI-ARC van de TV naar de soundbar.
Dit lijkt niet logisch maar is de enige juiste manier! (HDMI-ARC is een uitgang, geen ingang)
De HDMI-kabels moeten minstens HDMI 2.0 zijn (zoals de HDMI-kabel die bij de TV-box geleverd wordt).
@NeverCMie spreken we hier over de TV Box met coax aansluiting of de IP Tv box??? (dit om toekomstige problemen te kunnen uitzoeken).
Het gaat over de TV box met coax aansluiting....
@Santa schreef:
(HDMI-ARC is een uitgang, geen ingang)
Bij de meeste toestellen, zeker degene die HDMI inputs hebben is de HDMI poort met (e)ARC wel degelijk in 2 richtingen. Van beeld (en geluid) van soundbar/versterker naar de TV en audio van de TV naar soundbar/versterker.
De R staat immers voor return, dat doelt al op de 2 richtingen.
Heb je de installatie stappen voor het koppelen van een versterker/soundbar gevolgd en staat “auto tv” ingeschakeld?
@WG94 schreef:
@Santa schreef:
Bij de meeste toestellen, zeker degene die HDMI inputs hebben is de HDMI poort met (e)ARC wel degelijk in 2 richtingen. Van beeld (en geluid) van soundbar/versterker naar de TV en audio van de TV naar soundbar/versterker.
Allez gij! Echt waar?
Alle HDMI kunnen uiteraard geluid ontvangen of we hadden beeld zonder geluid! Deuh!
De RETURN wil zeggen dat de ARC het geluid kan TERUG sturen, dus de enige die als uitgang kan gebruikt worden en het is dus de bedoeling van die zo te gebruiken.....🙄
Oei, ik heb duidelijk iets verkeerd gezegd...
Anyway TV-box -> Home Theater -> TV is een perfect normale setup die helelmaal niet ongebruikelijk is. Al gebruik je dan eigenlijk geen ARC.
Ja alle stappen gevolgd en later ook alle mogelijke combinaties van instellingen geprobeerd op de 3 toestellen.
Ik zal het jammer genoeg moeten doen met 2 afstandbedieningen.
Bedankt voor de reactie
@Santa schreef:
@WG94 schreef:
@Santa schreef:
Allez gij! Echt waar?
Alle HDMI kunnen uiteraard geluid ontvangen of we hadden beeld zonder geluid! Deuh!
De RETURN wil zeggen dat de ARC het geluid kan TERUG sturen, dus de enige die als uitgang kan gebruikt worden en het is dus de bedoeling van die zo te gebruiken.....🙄
@Santa lijkt me helemaal onnodig dat je zo sarcastisch reageert op een mede-Netweter die meedenkt en de topic starter helpt. Gelieve hierop te letten.