24770
netweters
|
152559
antwoorden
|
20720
vragen
|
Heeft er iemand weet van een deftige oplossing om radio te kunnen beluisteren via een analoge versterker zonder dat de TV aan moet blijven staan?
Die nieuwe TV Box IP heeft geen enkele audio uitgang meer (naast de HDMI die naar TV moet) èn geen scherm waar je kan zien welke post geselecteerd staat.
Ik heb gisteren de switch gemaakt van digicorder naar TV box IP voor mijn ouders, maar die mensen zijn nu gigantisch gefrustreerd omdat ze geen radio meer kunnen luisteren via de boxen in hun huis (wat ze van 's morgens tot 's avonds deden tot de TV aan ging).
Bovendien lijkt er ook geen programmagids meer te zijn voor radio posten gezien dat nu op een andere plaats staat ipv in de lijst van TV zenders. (ik heb 'm toch niet gevonden)
Voorlopig gebruiken ze weer een oude, draagbare radio.
Voor mijn ouders is dit een enorme achteruitgang in dienstverlening en gebruiksvriendelijkheid.
Ideeën voor deftige oplossingen zijn dus meer dan welkom! Ideaal is er dus iets met een schermpje dat de post kan weergeven en dat kan aangesloten worden op de analoge versterker. Radio ontvangst is niet optimaal waar ze wonen, dus zou via kabel/internet moeten gaan.
Alvast bedankt!
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Oplossingen gezocht voor radio via TV Box IP
Ik heb deze op mijn versterker staan.
@Marc9820 Maar op de Telenet site zelf niet meer beschikbaar.
net gezocht er naar, er is wel nog een info pagina.
Is inderdaad verdwenen uit de shop, anders eens informeren op de link die ik geplaatst heb.
Hallo, had reeds een Vistron die aangesloten was via Digiciorder.
Digicorder vervangen door TV Box V2.
Aansluiting gewijzigd: Van NIU Living model coax kabel (aansluiting onderaan) naar Vistronaansluiting Coax IN.
Vistron Audio - Rood/Wit naar Home Cinema.
Werkt terug zoals voorheen.
Als je de coax kabel in de tv steek kan je alle radio zenders gratis ontvangen ook met epg op
Gewoon scannen op radio zenders in de tv instellen op free to air
Bij sommige tv kan ook beeld uit zetten bij radio luisteren
@Marc9820 schreef:Is inderdaad verdwenen uit de shop, anders eens informeren op de link die ik geplaatst heb.
Het spreekt voor zichzelf dat Telenet geen DVB-C toestellen meer te koop aanbiedt met de uitfasering van DVB-C in zicht ...
@Fjoerie schreef:Ik heb gisteren de switch gemaakt van digicorder naar TV box IP voor mijn ouders, maar die mensen zijn nu gigantisch gefrustreerd omdat ze geen radio meer kunnen luisteren via de boxen in hun huis (wat ze van 's morgens tot 's avonds deden tot de TV aan ging).
Ja, ik zou ook "gigantisch gefrutsreerd" zijn als een van mijn kinderen mij dit zouden aandoen 😫.
Hier idem: wij luisteren naar de radio via onze stereo, met boxen in living, keuken, wasplaats ... tot we 's avonds beginnen TV kijken. Je had je toch op voorhand kunnen informeren? Wat was de reden om hen te "beroven" van hun digicorder?
@Fjoerie schreef:Heeft er iemand weet van een deftige oplossing om radio te kunnen beluisteren via een analoge versterker zonder dat de TV aan moet blijven staan?
Die nieuwe TV Box IP heeft geen enkele audio uitgang meer (naast de HDMI die naar TV moet) èn geen scherm waar je kan zien welke post geselecteerd staat.
Een deftige oplossing om radio van de IPTV Box te beluisteren via de analoge vesterker is een HDMI audio extractor (kost: ca €40)
Dit werkt perfect voor het geluid, maar lost je andere problemen niet op:
Een betere oplossing is een aparate DVB-C radio tuner, zoals de Vistron VDR 210 die Telenet vroeger te koop aanbood. Deze apparaten zijn ook buiten Telenet te koop (Vistron, Quantis, Technisat, ...). kost ca €70
Hier moet je oppassen dat ze ook de AAC Audio Codec ondersteunen. De Vistron VDR 210 werd speciaal voor Telenet voorzien van de AAC Codec, meestal hebben deze apparaten alleen MP3 (Telenet gebruikt AAC voor de meeste buitenlandse radiozenders).
Ik luister uitsluitend naar de radio via tv en dat sinds 2009. Uw ouders hebben een kabelaansluiting. Stem de tv af netwerk ID 21, frequentie 320000, 256 QAM en sybol rate (frequentie) 6875 en doe een snelle scan. Mogelijk heb je de keuze Telenet, kies dat dan moet je al die parameters niet ingeven.
Al naar gelang merk en model staan de zenders op dezefde plaats als met de Digicorder of met in de duizend reeks (1900 in de plaas van 900). Sommige tv's laten toe om het scherm uit zetten.
Probeer het eens. Ze zullen terug in hun vroeger comfort zitten.
@janne_man Voor zolang het nog werkt, binnen 5 jaar kan dit verleden tijd zijn en is enkel streaming nog beschikbaar, zou uitkijken naar een internet radio met dab+ voor toekomst gericht te zijn.
@janne_man schreef:Uw ouders hebben een kabelaansluiting. Stem de tv af netwerk ID 21, frequentie 320000, 256 QAM en sybol rate (frequentie) 6875 en doe een snelle scan.
Netwerk-id 22 (Vaanderen)
@Master-Magic schreef:Voor zolang het nog werkt, binnen 5 jaar kan dit verleden tijd zijn en is enkel streaming nog beschikbaar, zou uitkijken naar een internet radio met dab+ voor toekomst gericht te zijn.
Zolang het werkt, werkt het, toch? Ze kunnen binnen 5 jaar dan uitkijken voor iets anders 🤔
@Master-Magic Dank u voor verbeteren van de tikfout.
Wat en wanneer iets voorzien is, zijn twee zaken. De werkelijkheid zijn twee andere zaken die toevallig kunnen overeenstemmen met het voorziene.
Wie kan mij garanderen dat ik over vijf jaar de behoefte heb om nog tv te kijken? Tussen nu en binnen de vijf jaar zullen er ook nog Netweters overlijden (de populatie is groot genoeg om daar statistisch zeker te kunnen van zijn). Bestaat Telenet nog over vijf jaar? Wie weet dat. Dus altijd maar zeggen over vijf jaar gaat dit of dat niet meer, is lichtjes naast de kwestie. Wil he het toch kwijt, relativeer het dan, dat het maar de intentie is.
Wat ik over vijf jaar ga doen, weet ik niet. Ik weet wel wat ik vandaag zou doen indien die prognose van over vijf jaar vandaag zou zijn.
@janne_manis maar een idee hé, maar heb je met zo een internetradio met DAB+ niet minder verbruik dan met een tv die hele dag aanstaat, op die internet radio's heb je ook een schermpje waar je op ziet welke zender je beluisterd en via DAB+ krijg je zelf het logo en info van weer en wat er speelt op dat schermpje en welk programma er dan is op de radio,
ook allemaal info die je mist want de EPG van telenet is daarin ook veel fout.
is maar een tip en denkpiste, of de kabel zenders nu stoppen of niet, je mist veel met enkel de tv aan info die je op de digicorder vroeger had.
5 jaar is nog lang
En de vooruitgang staat niet stil dat hebben we gemerkt met alles
En zeker na corona is nog rapper gegaan