Beantwoorden
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Enkele opmerkingen in verband met de nieuwe TV-box: 

- Eerst en vooral een enorm gemis aan iets wat eigenlijk een basis-behoefte is, namelijk het kunnen aanpassen/instellen van de zendervolgorde (en dit zonder een profiel te moeten aanmaken). Zou het mogelijk zijn om dit terug beschikbaar te maken/krijgen?

 

- Een vervelende vaststelling na de installatie op onze tv's is dat de beeldkwaliteit erop achteruit gegaan is... (beide tv's zijn van een verschillend merk en hebben verschillende specs, dus lijkt me sterk als dit aan de tv's zelf zou liggen). De kleuren zijn anders dan met de digicorders en ook de scherpte lijkt serieus te verschillen, ook last van redelijk wat overdreven contouren plots... iemand ervaring hiermee?

 

- Een ander puntje wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is het witte led-lampje op de TV-box te dimmen/uit te zetten, wanneer deze in stand-by staat. Eén van onze boxen staat op een slaapkamer en dit lijkt in het donker toch nog redelijk wat licht te geven.

26 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Mike93, even antwoorden op al twee van je bevindingen.

 

  • Zendervolgorde wijzigen is enkel mogelijk door het aanmaken van een profiel. Voorheen was dit helemaal niet mogelijk en sinds profielen op de TV-box zijn toegevoegd, kan je de zendervolgorde dus terug zelf bepalen. Zonder profiel dit mogelijk maken, daar is niets over geweten.

  • De witte LED op de TV-box. Je kan je TV-box eventueel in eco-start plaatsen via je instellingen, zodat hij zichzelf helemaal afsluit in plaats van stand-by te blijven staan. In stand-by wordt de LED sowieso wat zachter gezet, maar hij is niet helemaal uit. En enkel wanneer je TV-box aan staat, zou hij fel mogen oplichten. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Suzy  Ik heb begrepen dat je met de profielen niet de volledige zendervolgorde kunt wijzigen, maar enkel die van de zenders die je als favorieten hebt opgeslagen. Ook zou de zendervolgorde in de tv-gids dan niet aangepast zijn naar die volgorde, maar nog steeds de standaardvolgorde zijn, klopt dit? Indien dit zo is, dan is dit toch wel wel erg spijtig, zo een instelling/mogelijkheid om de volgorde te wijzigen zou eigenlijk een basis-iets moeten zijn.

 

Voor het LED-lampje zal ik dit eens uitproberen.

 

Al info over het feit dat het beeld van de TV-box toch wel serieus verschilt met het beeld die uit de digicorder kwam?

0 Likes
Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Mike93  Ik kan volledig onderschrijven wat jij ervaart. De vele verbeteringen van de Tv Box worden overschaduwd door de lagere beeldkwaliteit. Het valt mij op bij live tv en zelfs nog iets meer bij opnames. Deze worden nu natuurlijk uit de cloud gehaald (in plaats van je harde schijf vroeger bij de HD Digicorder) en dit verklaart wellicht waarom Telenet een te zuinige bitrate toepast.

 

Nochtans ondersteunt de Tv Box HEVC-codecs, waardoor bandbreedte en super beeldkwaliteit hand in hand kunnen gaan. Hoop dat ze hieraan nog flink sleutelen, want alles staat of valt bij de beeldkwaliteit. Je verwacht toch op zijn minst dezelfde of betere kwaliteit bij de overstap naar een nieuw innovatief systeem?

 

@Suzy Benieuwd wat Telenet hieraan kan doen. 

Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Aikibana Blij dat ik toch niet de enige ben die dit zo ervaart. Het stoort mij voornamelijk bij live-tv, je verwacht inderdaad dat je op z'n minst dezelfde beeldkwaliteit zou hebben als met de oude digicorders. Hopelijk snel een oplossing!

Ex-Netweter
 

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Mike93 de zendervolgorde in je profiel wordt overgenomen in de tv-gids (als je profiel geselecteerd is) alsook in de Telenet TV-app.

🙂

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Opmerkingen nieuwe TV-box

Als je de zenders in volgorde hebt aangepast, staat de TV-gids ook in deze volgorde.
Dat was tot de laatste update niet het geval. Nu dus wel

0 Likes
Ex-Netweter
 

Opmerkingen nieuwe TV-box

Op mijn TV is het beeld er net op vooruit gegaan!

De settings van je TV moeten ook optimaal ingesteld zijn.

Out of the box is het beeld van elke nieuwe TV om te janken.

Google jouw TV eens met "settings".

Vele van de beeldverbeteringsinstellingen moeten UIT gezet worden.

Een perfect beeld moet je niet verbeteren. Als je dit toch probeert word het alleen maar slechter.

In deze post heb ik al iemand geholpen met zijn TV:

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Samsung-Qled-beeld-hapert/m-p/61472#M6941

Opgelet! Deze instellingen zijn voor 1080i. Met 1080p moeten er 2 instellingen gewijzigd worden.

0 Likes
neox387
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Topicwurm! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Ik heb ook opmerkelijk slechter beeld gehad vooral op cloud opnamen, dit zou telenet wel kunnen oplossen ivm bitrate...

 

Nog handiger had tv box met harde schijf geweest 

(virgin tv6). Ook geen onnodige bandbreedte voor telenet.. 

 

ondertussen zit ik terug op een digicorder en mis niets 😃 

 

 

 

Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Maar je bent wel beperkt heb ik gemerkt, als je alle zenders al favoriet aanduid, dan staan die automatisch achter elkeer. Je kan bijvoorbeeld niet meer de play sports zenders laten starten vanaf 200, 201, etc.. dit was echter wel een hadig iets, zo had je 200 voor play sports, 300 voor de Play more zenders en noem maar op. Dus eigenlijk kan je met een profiel niet volledig de zenders aanpassen naar waar je wil, of zie ik hier een optie over het hoofd?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Mike93 

Je kan altijd je zenders van plaats veranderen.

Ga naar home/instellingen/profielen/zenders beheren

Nu kan je een zender selecteren en navigeren.

Niet vergeten te bewaren.

 

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@louishufk Inderdaad, van plaats veranderen, maar ze blijven wel achter elkaar staan, je kan bijvoorbeeld de play sports zenders niet terug op 200 zetten.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Mike93

Over het hoofd gezien. Bij gebrek aan voldoende zenders kan je ze natuurlijk niet zover achteruit plaatsen.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Ex-Netweter Bedankt voor de tips, maar dit speelt bij mij zeker geen rol. Heb alle beeldverbeteraars uitstaan. Misschien zie je op een 4K Oled ook beter kwaliteitsverschillen dan op een Full HD-tv. Elk merk heeft ook zijn eigen kenmerken, maar ik vergelijk appelen met appelen door mijn situatie voor en na Tv Box te vergelijken. Los van kleuren is het beeld gewoon minder gedetailleerd en scherp geworden door de manier waarop de nieuwe Tv Box het signaal verwerkt of binnenkrijgt vanuit de cloud. Dit merk je bij snelle bewegingen in beeld, bij details in gezichten, ...

 

Ik merk nu net een verbetering door de scherpte van het beeld kunstmatig te verhogen via de beeldverbeteraar van mijn tv, dan komen er terug wat meer details in gezichten, maar dit soort ingrepen wil je dus vermijden want deze artificiële trucjes komen de algemene beeldkwaliteit niet ten goede, zoals je zelf al aanhaalde. 

 

Begrijp me niet verkeerd, het beeld van de Tv Box is niet "superslecht". Maar alle gezinsleden, inclusief mijn kids, en een aantal andere gebruikers op dit forum merken duidelijk het verschil in negatieve zin vergeleken met de vorige HD Digicorder. In die mate dat we de moeite nemen om hierover te schrijven en onze ervaring te delen, dit doe ik niet voor het minste 🙂 En dit kan toch niet de bedoeling zijn van Telenet, @Suzy ?

 

 

Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Aansluitend bij mijn opmerking over de verminderde beeldkwaliteit: 

https://www.theverge.com/2019/4/29/18522550/game-of-thrones-got-season-8-hbo-battle-of-winterfell-lo...

 

Grote ophef wereldwijd over de compressietechnieken / slechte bitrate waardoor de prachtige 3e aflevering van Game of Thrones bij vele mensen een teleurstelling werd. Dit artikel gaat wel over klanten van HBO-streaming in Amerika, ik weet niet hoe de kwaliteit bij Telenet Play was, maar het geeft wel aan dat tv-zenders in hun ijver om bandbreedte te besparen teveel beeldcompressie toepassen, wat de beeldkwaliteit niet ten goede komt.

 

Ik vermoed dat dit ook gaande is (in meer of mindere mate) met de Tv Box en opnames uit de cloud.  

0 Likes