Beantwoorden
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Enkele opmerkingen in verband met de nieuwe TV-box: 

- Eerst en vooral een enorm gemis aan iets wat eigenlijk een basis-behoefte is, namelijk het kunnen aanpassen/instellen van de zendervolgorde (en dit zonder een profiel te moeten aanmaken). Zou het mogelijk zijn om dit terug beschikbaar te maken/krijgen?

 

- Een vervelende vaststelling na de installatie op onze tv's is dat de beeldkwaliteit erop achteruit gegaan is... (beide tv's zijn van een verschillend merk en hebben verschillende specs, dus lijkt me sterk als dit aan de tv's zelf zou liggen). De kleuren zijn anders dan met de digicorders en ook de scherpte lijkt serieus te verschillen, ook last van redelijk wat overdreven contouren plots... iemand ervaring hiermee?

 

- Een ander puntje wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is het witte led-lampje op de TV-box te dimmen/uit te zetten, wanneer deze in stand-by staat. Eén van onze boxen staat op een slaapkamer en dit lijkt in het donker toch nog redelijk wat licht te geven.

26 reacties
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Ex-Netweter Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je manueel alle instellingen moet gaan bijsturen om met de nieuwe tv-box toch terug een aanvaardbaar beeld te gaan krijgen? Met de digicorders was het beeld zonder manuele bijsturingen wel goed, het enige dat bij beide tv's (elk van een ander merk en andere specs en leeftijd) aangepast is, is dat ze nu de tv-box hebben in plaats van de digicorders, en bij beide tv's is sinds dan het probleem dat het beeld dus niet goed is. Dan lijkt me dat eerder een issue van de tv-box te zijn dan die van de tv's zelf...
Ik heb bij beide tv's de beeldinstellingen manueel al wat bijgestuurd (waardoor het resultaat toch al wat aanvaardbaar is, jammer genoeg wel niet top), maar ik kan mij toch moeilijk gaan inbeelden dat dit de bedoeling kan zijn? Ik merk ook in andere discussies, topics en reacties dat dit bij nog redelijk wat mensen zo is, dan is het volgens mij toch wel duidelijk dat er iets niet helemaal correct verloopt met het beeld die uit de tv-box komt.
Binnen x-aantal tijd zullen vele gewone consumenten de tv-box hebben, als de oplossing is dat je de instellingen van de tv moet gaan bijsturen dan denk ik dat er enorm veel issue's en klachten zullen gaan binnenkomen...

Ex-Netweter
 

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Aikibana wel, heb het mij ook afgevraagd gisteren na het bekijken van “The Long Night aka The battle of Winterfell”... wie is er nu juist gesneuveld 🙂

Play op een 65 “

 

Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Aangezien je geen HD Digicorder en Tv Box tegelijk kan aansluiten om de beeldkwaliteit te vergelijken, is er wel een andere test voor mensen die het verschil in kwaliteit even willen checken: bekijk gewoon een serie of film op Netflix via de Tv Box en daarna via de Netflix-app van je tv of Chromecast. 

 

Bij mij het verschil dan erg duidelijk: het beeld via de Tv Box is niet vloeiend (kleine haperingen) en de scherpte is een pak minder. De normale scherpte van een HD beeld of het ultrascherpe van 4K heb je gewoon niet via de Tv Box. 

 

Dit doet eigenlijk vermoeden dat het niet aan het signaal zelf ligt (want dit komt via Netflix-servers en zou dus identiek moeten zijn ongeacht de bron/speler) maar aan een bewerking van de Tv Box zelf van het beeld. Alsof er op het Netflix-signaal (dat al gecomprimeerd is by the way) nogmaals compressie wordt toegepast.  

 

Als de Tv Box perfect zou werken, zou de Netflix-beeldkwalteit op identiek moeten zijn aan dat van andere Netflix-spelers. Hoop dat ze bij dit bij Telenet eens grondig kunnen nakijken met enkele engineers, zodat dit snel wordt rechtgezet. Toch vreemd dat dit na bijna 1 jaar testen nu pas aan het licht komt?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Opmerkingen nieuwe TV-box

Bij de digicorder was het uigangssignaal 720p of 1080i.

Jouw TV is waarschijnlijk 4K(2160p) of Full HD (1080p).

Sommige beeldverbeterinstellingen zijn dan nuttig.

Nu kan je 4K of 1080p kiezen op je TV-box.

Dus zijn al die beeldverbeteringsinstellingen overbodig.

Die kan Telenet toch niet komen uitschakelen op jouw TV?

Hier is het beeld (4K) perfect. Superscherp en de kleuren spatten van het scherm.

Live en ook bij opnames. Het probleem is dus zeker niet algemeen.

Als dat zo was dan zou dit forum ontploffen denk ik.

Er is meer dan een half jaar met 20.000 man getest (waarvan ik 1 was) en ondertussen zullen daar al duizenden klanten bijgekomen zijn. Dus niet veralgemenen aub.

Je hebt een probleem en dit wordt ook onderkend. Dit forum zal jou daar proberen mee te helpen.

Maar niet alles is de fout van Telenet en zij kunnen dus ook niet elk individueel probleem oplossen.

Ik kijk geen Netflix daar kan ik dus niet over oordelen.

Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Zowel bij de digicorder als de tv-box neem ik het uitgangssignaal 1080i, wat dus hetzelfde is, toch is het bekomen beeld totaal verschillend. Dit zou dus eigenlijk niet mogen veronderstel ik? Ik ga er toch vanuit dat wanneer je hetzelfde uitgangssignaal ingesteld hebt als voorheen (met de digicorders) je ook hetzelfde beeld zou krijgen. M.a.w. gaat de tv-box zelf nog enkele beeldaanpassingen gaan doen ook. Dit heb ik zo bevestigd gekregen van de business medewerker die ik hiervoor aan de lijn gehad heb ook.

Ik deel je mening om niet te veralgemenen en kaats dan ook die de bal terug, u vind het dus normaal dat wanneer binnen korte tijd heel wat consumenten de tv-box zullen hebben, zij telkens hun beeldinstellingen moeten wijzigen omdat er filters toegepast worden (die inderdaad niet altijd nuttig zijn) die niet meer nodig zijn met de nieuwe tv-box? Ik durf gerust stellen dat de bijna de helft van de consumenten daar zelf niet toe in staat is. Niet alles is inderdaad de fout van Telenet, uiteraard zit er ook een verschil op van tv tot tv. Echter zou ik hier dus ook niet veralgemenen dat alles puur aan de beeldinstelling van de tv's ligt. Ik stel gewoon vast dat ik op verschillende tv's met de tv-box (en dezelfde instellingen van het uitgangssignaal als voorheen) niet hetzelfde beeld bekom als voorheen, maar een beeld dat stukken minder is. Hopelijk wordt er hiervoor een oplossing gevonden. De medewerker die ik aan de lijn had ging hier overigens ook verder voor kijken.

Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Ex-Netweter Volg je punt niet goed ivm de instellingen. Ik argumenteer net dat de verminderde beeldkwaliteit die verschillende klanten ervaren niets te maken heeft met de tv zelf (inclusief alle beeldverbeteraars die klanten naar hun eigen hand kunnen zetten volgens hun voorkeur).

 

Ik heb alle mogelijke instellingen getest de afgelopen dagen, zowel qua tv-beeldverbeteraars als qua opschaling van het signaal door de Tv Box of tv), maar niets kan verhelpen dat de beeldkwaliteit minder is dan voorheen met de HD Digicorder. Niet dat het beeld nu onaanvaardbaar slecht is geworden (kan me inbeelden dat niet iedereen hier even gevoelig aan is), maar ik merk een duidelijk verschil.

 

Als ik mijn Tv Box zoals de HD Digicorder voorheen 1080i-signaal laat uitsturen op krak dezelfde tv met krak dezelfde instellingen, is het beeld minder scherp. Als ik de Tv Box op 1080p of 4K laat uitsturen, verandert dit weinig of niets aan de kwaliteit.

 

Daaruit leid ik af dat het effectief aan de Tv Box-beeldverwerking ligt of aan de streaming bitrate van het Telenet-signaal. Doordat alle opnames nu in de cloud zitten, heeft dit een grote impact op de bandbreedte van het Telenet-netwerk, dus het lijkt me heel logisch dat ze hier rekening mee (moeten) houden en de compressie aangepast hebben op een manier die sommige klanten opvalt en sommige wellicht niet 🙂 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5298
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opmerkingen nieuwe TV-box

De beeldkwaliteit van opnames uit de cloud worden aangepast naarmate uw internet snel genoeg is voor de opnames, er worf gebufferd door de box en zie je normaal gezien duidelijk dat het beeld eerst in matige beeldkwaliteit start en na enkele seconden gebufferd is en een mooi beeld geeft.

misschien dat je internet niet snel genoeg is voor het betere beeld of de box bij jou niet genoeg kan bufferen.

ik merk geen slechtere beeldkwaliteit op de nieuwe tv box en test die al van begin juli.

ook zijn een aantal zenders verhuist van plaats en kan het zijn dat er teveel zenders op een Mux zitten zodat de beeldkwaliteit gedeeld moet worden over al die zenders op een mux.

 

op welke zenders merk je de mindere beeldkwaliteit ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Opmerkingen nieuwe TV-box


@Ex-Netweter  schreef:

@Aikibana wel, heb het mij ook afgevraagd gisteren na het bekijken van “The Long Night aka The battle of Winterfell”... wie is er nu juist gesneuveld 🙂

Play op een 65 “

 


@Ex-Netweter, terechte bemerking! Het feit dat de 3de aflevering van GoT (Game of Thrones) gisteren niet helemaal kwalitatief was qua beeld werd door meerdere klanten als medewerkers opgemerkt. Dit werd deze ochtend doorgegeven aan het Entertainment team om te bekijken. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

@Master-Magic Ik dacht eerst ook dat het hiermee te maken had, maar de diagnose/test die je via de Tv Box kan uitvoeren geeft aan dat alles prima is (Ultra 4K kwaliteit mogelijk). De Tv Box is via UTP-kabel aangesloten op mijn Telenet-Access Point, dus logisch dat het internet supersnel is. Bij opnames merk je inderdaad dat hij na een korte "inschattingsperiode" overschakelt naar betere beeldkwaliteit, maar al mijn opmerkingen gaan dus over "het mooie beeld", niet over die eerste low-res bufferfase 🙂

 

Het ligt verder niet aan een bepaalde zender ofzo, het is gewoon minder op alle zenders. Natuurlijk is de kwaliteit van alle zenders niet dezelfde (ook afhankelijk van programma of film), bij kinderzenders die niet in HD uitzenden was de kwaliteit al niet top, maar is het nu nog erger. Maar ook bij toppers in prime time als Undercover, De Mol of The Voice merk ik kwaliteitverlies.

 

Kort samengevat, het beeld mist de scherpte die je verwacht en gewoon bent van HD-signalen. Ik vergelijk dan nog niet met ultrascherpe 4K-beelden, zoals Netflix ze aanbiedt en waar ik met mijn neus voor het 65inch scherm nog altijd een scherp beeld zie 🙂 Netflix past nochtans ook veel compressie toe, lees ik, maar hier stoor ik me helemaal niet aan.

Ypsilon
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
YEAH! CAPSLOCK DAY! Hoort wie klopt daar? Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Laten we eerlijk zijn we betalen voor de Telenet diensten flink veel geld. Als je nog een pakket neemt met Play of Play More (die laatste is zelfs schandalig veel te duur) zelfs het duurste film/serie pakket van Europa. Dan mogen we toch op zijn minst een fantastische beeldkwaliteit verwachten. Die is met de nieuwe TV Box fel achteruit gegaan. Zeker bij opvragingen in de TV-theek. 

Dragunov404
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig! Dag van de Chocolade

Opmerkingen nieuwe TV-box

Gewoon kijken op TV in de stand automatisch met doorvoer via mijn Onkyo naar mijn 4K TV geeft mooi beeld (wordt ook in 4K getoond)

0 Likes
Mike93
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Opmerkingen nieuwe TV-box

Beide gevallen zijn er, heel wat mensen die tevreden zijn en goed beeld hebben, en heel wat mensen die geen goed beeld hebben, dat er iets aan schort, komt in meerdere andere topics ook wel redelijk terug. Feit is (zoals in dit topic al ergens aangehaald) dat de ene gebruiker hier inderdaad gevoelliger aan is dan de andere, niet iedereen merkt veranderingen in zijn/haar beeld altijd op. Toch hoop ik nog steeds dat er hoe dan ook ergens een oplossing komt, want laat ons eerlijk zijn, dat je instellingen aan je tv zelf zou moeten aanpassen kan geen oplossing zijn, dan is Telenet de enige operator bij wie je aanpassingen zou moeten doen aan je tv instelling om toch een kwalitatief beeld te hebben. Hopelijk komt er dus nog een oplossing aan.