Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Overstap TV-box

Ik ben dan toch overgestapt naar de TV Box.

Hoofdreden: geen limiet van 2 opnames tegelijkertijd.

 

Eerste impressie:

- beeldkwaliteit (live kijken) vind ik minder 'natuurlijk' dan op digicorder (vraag: kies ik bij beeldinstellingen 'automatisch' of '4K'? Sommige zenders komen 'artificiëler' over dan andere.

- kan ik de volgorde van de zenders aanpassen? Heb hier al gelezen dat je ze allemaal 'favoriet' moet maken en ze dan op volgorde plaatsen, maar iemand zei dan dat dat enkel was om te zappen tussen die favorieten maar de zenders in het programma overzicht nog altijd in de oorspronkelijke volgorde blijven staan

- is het mogelijk om bij het zappen de infobalken onderaan te laten verdwijnen na 1 seconde ipv 5?

- nog niets opgenomen, ik ben benieuwd...

 

Allemaal simpele zaken bij de Digicorder, maar precies niet mogelijk of gecompliceerd gemaakt bij de TV Box.

 

Zucht...

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: Dan toch overgestapt... initiële 'problemen'

 

0 Likes
29 reacties
Stadhuis2
Experienced Meerweter
Berichten: 112
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Overstap TV-box

Die van mij wordt vanmiddag geleverd. Ben eens benieuwd.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Overstap TV-box

Hier heb ik al een tijdje de TV Box en ben er heel content van.

De TV Box is hier aangesloten op een 4K tv, maar ik heb de beeldscherminstellingen ingesteld op 1080i. Ik vind dit voor mij persoonlijk beter beeld. Als de instellingen hier op automatisch of 4K staan dan is het beeld toch voor mij niet ideaal. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

 

De volgorde kan je zeker aanpassen, als je een eigen profiel maakt.

Via Instellingen/Profielen - Favoriete zenders kan je zenders toevoegen. Na het toevoegen kan je zo ook nog eens in volgorde zetten.

 

De tijd wijzigen van de infobalken, heb ik zelf nog niet gevonden. Ik weet niet of dit kan. Maar 5 sec is voor mij ook te lang.

 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Overstap TV-box

De instelling 1080i is op dit ogenblik vermoedelijk de beste voor een 4K TV omdat de upscaling van TV aangepast is voor de TV. Deze instelling zal wel een probleem worden als er 4K zenders komen want dan doet de box eerst een downscale en de TV een upscale. Vermoedelijk is deze instelling nu reeds een probleem als je 4K inhoud gaat streamen met netfix van de box. Als ge 4K streamt met een APP van de TV is er geen probleem. 

Eigenlijk zou er een instelling op de box moeten zijn dat de originele definitie (SD, 720p, 1080i, 4K) naar de TV gegeven wordt zodat enkel de TV een upscaling doet.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Overstap TV-box

@Janneke_Dust probleem hierbij is dat de tv dan soms traag reageert bij het automatisch aanpassen van de beeld instellingen, zeker bij oudere tv's, ik heb die optie op m'n ontvanger en heb dit uitgezet, m'n tv veranderde constant van beeld van 720p naar 1080i en dat duurde 3 seconden telkens, daarom dat het beter is dat de box dit dan doet in plaats van de tv.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Overstap TV-box

Zijn er oudere 4K TV's? Als de TV traag is met het omschaken van definitie dan is het inderdaad beter om de box (sat ontvanger) de scaling te laten doen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Overstap TV-box

@Janneke_Dust niet iedereen gebruikt een tv box met een 4K tv, heb een 4K ontvanger en nog een full hd tv 😉 

er is ook veel verschil in de 4K tv's, heb het vorig weekend nog gezien bij iemand die een 4K tv heeft van Medion, laatste model dat in de Aldi stond, die omschakeling van het beeld duurde ook enkele seconden.

verschoot er van dat dit niet sneller kon met zo moderne tv (of dit ligt aan de tv/merk zelf)


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Overstap TV-box

Het klopt inderdaad wat @Janneke_Dust zegt. Het probleem zit hem voornamelijk in de upscaling en de diverse beeldverbeteraars die de moderne 4K televisies hebben.

 

Upscaling is in feite gewoon het beeld met een lagere resolutie vergroten. Bij nieuwe 4K televisie zijn daar ook diverse nieuwe technieken voor. Zo worden er extra pixels bijgeplaatst om het beeld vloeiender te krijgen. Niet iedereen vindt dit prettig en dit kan soms leiden dat het beeld wat onnatuurlijker gaat aanvoelen.

 

De meeste televisiezenders zenden nog steeds uit in 1080i. Staat je TV Box ingesteld op 4K of Auto dan zal de TV Box zelf voor de upscaling zorgen en deze doorsturen naar je 4K televisie.

 

Wanneer je de TV Box instelt op 1080i of 1080p (of lager) dan zal jouw 4K televisie zelf voor de upscaling zorgen. Het spijtige aan deze instelling is dat bij een echte 4K uitzending je zelf terug moet overschakelen naar 4K of Auto voor de perfecte instelling. Maar dat zijn zorgen voor later.

 

De Auto mode van de TV Box volgt dus (op dit moment) niet de instelling van de TV zender. Je zou dat misschien verwachten door de naam 'Automatisch'. Maar het zorgt er eigenlijk voor dat de TV Box alles gaat upscalen naar de hoogst mogelijke resolutie van je TV. Het ideale zou zijn dat er een nieuwe instelling bij de TV Box komt om de resolutie van de bron te volgen.

 

Bijna exact een jaar geleden kreeg de TV Box een update zodat er geen beeldfilters meer werden gebruikt. Dat maakt het wel eenvoudiger om het beeld via je TV aan te passen. Je moet dus inderdaad even al je beeldinstellingen doorlopen om een resultaat te vinden wat jij prettig vindt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de upscaling van de TV Box niet zo goed vindt als dat van de TV of omgekeerd.

 

Ook instellingen op je televisie kunnen voor vreemde situaties zorgen zoals ruisreductie, motion smoothing, scherpte,...


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Overstap TV-box

Ik heb enkele testen gedaan met Samsung TV's. Een grote 65" 4K van dit jaar en een kleine van ±6 jaar.

Het zappen tussen de digitale kanalen is altijd trager dan tussen de analoge kanalen vroeger.

Eerst TV met een kaartje.

Als ik zap tussen zenders in SD, 1080i en 720p is er nauwelijks een vertraging te merken op beide TV's.

Als ik de resolutie van de digicorder verander dan is er wel een iets tragere reactie. Maar wie is de oorzaak de TV of de digicorder.

Vroeger had ik een oude TV en een sat ontvanger en als ik deze instelde om de originele resolutie door te geven dan was er een duidelijke vertraging in het zappen als de resolutie wijzigde.

Volgens mij heeft de TV-box dus geen goede instelling voor een 4K TV.

instelling :

sd : box doet downscale voor de HD en de 720p zenders en de TV upscale naar 4K

720p : box doet upscale voor SD en downscale voor 1080i en de TV upscale naar 4K

1080i/p : box doet upscale voor SD, 720p en de TV upscale naar 4K

4K : Box doet upscale van sd, 720p en 1080i en de meestal betere upscale van de TV wordt niet gebruikt.

Auto : zelfde probleem als 4K.

Dit is dan ook de reden waarom ik liever een digicorder gebruik.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Overstap TV-box


@Janneke_Dust  schreef:

Ik heb enkele testen gedaan met Samsung TV's. Een grote 65" 4K van dit jaar en een kleine van ±6 jaar.

Het zappen tussen de digitale kanalen is altijd trager dan tussen de analoge kanalen vroeger.

Eerst TV met een kaartje.

Als ik zap tussen zenders in SD, 1080i en 720p is er nauwelijks een vertraging te merken op beide TV's.

Als ik de resolutie van de digicorder verander dan is er wel een iets tragere reactie. Maar wie is de oorzaak de TV of de digicorder.

Vroeger had ik een oude TV en een sat ontvanger en als ik deze instelde om de originele resolutie door te geven dan was er een duidelijke vertraging in het zappen als de resolutie wijzigde.

Volgens mij heeft de TV-box dus geen goede instelling voor een 4K TV.

instelling :

sd : box doet downscale voor de HD en de 720p zenders en de TV upscale naar 4K

720p : box doet upscale voor SD en downscale voor 1080i en de TV upscale naar 4K

1080i/p : box doet upscale voor SD, 720p en de TV upscale naar 4K

4K : Box doet upscale van sd, 720p en 1080i en de meestal betere upscale van de TV wordt niet gebruikt.

Auto : zelfde probleem als 4K.

Dit is dan ook de reden waarom ik liever een digicorder gebruik.


En @Janneke_Dust blijft maar commentaar hebben op de TV-box hoewel hij er zelf geen heeft.🙄

Man, man, man....

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Overstap TV-box

de hoofdposter is al geen lid meer, het heeft geen zin meer om erover verder te praten, het geeft hier enkel maar onnodige reacties wat niks meer met het topic te maken heeft.

beetje vriendelijk voor elkaar graag....


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Overstap TV-box

@Ex-Netweter

Als er onjuistheden in mijn opmerkingen zijn dan verwacht ik wel dat je deze verbetert.

Als er geen opmerkingen komen over de gebreken van een toestel dan zullen er nooit verbeteringen komen.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Overstap TV-box


@Janneke_Dust  schreef:

@Ex-Netweter

Als er onjuistheden in mijn opmerkingen zijn dan verwacht ik wel dat je deze verbetert.

Als er geen opmerkingen komen over de gebreken van een toestel dan zullen er nooit verbeteringen komen.

 


Maar daar kan jij dus niet over oordelen...

En de voordelen en de gebreken die ik ondervind met de TV-box heb ik hier op dit forum al in het lang en het breed verkondigd. En dan stel ik mijn TV-box zeker niet in op een interlaced beeld.🙄

0 Likes

Overstap TV-box

Voor de geïnteresseerden. Hier is veel tijd ingestoken.

De instellingen van mijn Samsung Qled QE55Q8D in combi met TV-box 4K. (Zie vet/mijn voorkeur)

Instellingen.JPG

 

Mijn vorige TV was in combi met een digicorder en dus op 1080i.

Mijn ervaring is dat 1080i (digicorder!) beter was op een 4K-TV en 720p op een Full Hd TV.

0 Likes
Heisenberg25
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Dag van de Chocolade Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Overstap TV-box

Onlangs overgestapt naar TV Box. Ook omdat de mensen van de Telenet Shop me hadden verzekerd dat onze nieuwe TV (Samsung Neo Qled) daar wel zou bij varen. Echter, we merken dat er zich enkele significante kwaliteitsverschillen voordoen: bij snelle acties (sportwedstrijden en vooral bij tennis) lijkt de TV Box niet in staat om de snelheid bij te houden; M.a.w. haperingen in de refresh rate (spoorvorming achter de vliegende bal), stutter in beelden...). Dan is er ook het fenomeen bij Netflix. Die app via Telenet box geeft eveneens stutters (alsof er een frame of twee verspringt). De Netflix en YouTube apps getest op zeer snelle actie en op de tv werken die feilloos dus de oorzaak ligt niet bij de tv. Deze storende fenomenen doen zich voor some reason meer voor 's avonds dan overdag. Wat ons laat vermoeden dat er - bij meer internettraffic - signaalverlies optreedt? Telenet schermt ook met 4K maar behalve Youtube en Netflix is daarvan bij andere zenders nauwelijks aanbod. Daarnaast nog deze "tegenvallers": geen klok bij stand by, geen indicatie dat er een opname loopt, geen zendernummer op het display, niet steeds heldere doorloopmenu's, idiote noodzaak om telkens weer een pincode te moeten ingeven bij +18 zenders (geen wonder met een Amerikaan als CEO zeker😋). Opnames in cloud max. 5 jaar, terwijl ons oneindig was voorgeschoteld. Wij willen nu eenmaal de matchen van onze favoriete voetbalploeg zolang will bijhouden als we willen! De opslagruimte is trouwens ook gelimiteerd. Kortom, als vooral het kleinere formaat van dit toestel het belangrijkste pluspunt is schort er toch wat, niet. Graag reacties! Waarvoor dank.

0 Likes