Beantwoorden
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast

Weet iemand of de Telenet TV-box Live uitzendingen (zoals bij Proximus) via IP multicast werken?

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
36 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box IP multicast

De live uitzendingen worden nog gewoon via de coax / DVB-C ontvangen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV-box IP multicast

De live uitzendigen die je bekijkt met de tv-box zijn dvb-c signalen. Hetzelde signaal wordt gebruikt door de digicorders, digiboxen en tv's met een kaartje (ci+).

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast

OK : dus TV-box live uitzendingen zijn niet over IP?

En wat dan nadat men, met TV-box, pakweg, 1 minuut een live uitzending heeft gepauzeerd en verder kijkt van waar men stopte? Of kan dat niet?

Sorry ik kan het zelf niet proberen wat ik heb geen Telenet TV abonnement meer en toen ik er nog een had gebruikte ik het niet (andere gezinsleden wel). Ook, ik had nooit een TV-box (wel Digibox Digicorder).

De vragen over wat al dan niet over IP, en al dan niet unicast of multicast, werkt stel ik me louter uit technologische interesse.

 

FYI: bij Proximus TV schakelt, na manuele live uitzending pauze, multicast over op unicast.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box IP multicast

Live is DVB-C, niet-live is unicast (network DVR).

Op termijn zal Telenet ook multicast aanbieden, bijvoorbeeld in toekomstig glasvezelgebied.

Of in gebieden waar meer bandbreedte nodig is voor internet zullen DVB-C-kanalen vervangen worden door multicast.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast


@Ex-Netweter  schreef:

Live is DVB-C, niet-live is unicast (network DVR).

 

OK dus, via (nieuwer) TV-box, IP (unicast network DVR) na pakweg een minuut pauze?

En dan : hoe via (ouder) digi(box|corder) na pakweg een minuut pauze? Ook IP (unicast network DVR)?

 

fwiw: cable is breed genoeg voor IP (en zeker multicast) TV zou ik denken ... geen fiber nodig. Zelfs copper biedt, al lang, IP multicast live TV.

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box IP multicast

@NofanTasi op digibox-corder is alles via DVB-C 😉 behalve de opname's via de HDD dan 😛


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

TV-box IP multicast


@NofanTasi  schreef:

En dan : hoe via (ouder) digi(box|corder) na pakweg een minuut pauze? Ook IP (unicast network DVR)?


Allemaal DVB-C. Bij pauzeren wordt de DVB-C-stream opgenomen op de harde schijf. Voor de tv-theek wordt er een individuele DVB-C-stream opgestart vanuit de lokale head-end.


@NofanTasi  schreef:

 

fwiw: cable is breed genoeg voor IP (en zeker multicast) TV zou ik denken ... geen fiber nodig. Zelfs copper biedt, al lang, IP multicast live TV.


Klopt, fiber is alleen nodig om te concurreren met operatoren die vandaag al 500 Mbps upload aanbieden en in de toekomst naar abonnementen van 10 Gbps symmetrisch willen evolueren. Dat kan coaxkabel vandaag niet zolang er ook maar één Digicorder op de node moet bediend worden met DVB-C broadcast.

De Digicorders en DVB-C zijn momenteel de grootste hinderpaal om hogere uploadsnelheid aan te bieden, op coaxkabel is de maximum upload momenteel slechts 50 Mbps.

Multicast introduceren past in het verhaal om DVB-C en de Digicorder op termijn volledig uit te faseren.

 




janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV-box IP multicast

off topic

Dat ze maar doen.

Ik had drie bindingspunten met Telenet: televisie op drie (vier max) toestellen, een e-mailadres en een website.

De website is al afgenomen (of in de interpretatie van Telenet: die gratis dienst wordt niet verder gezet).  Als ook nog het dvb-c signaal afgenomen wordt, wordt de binding met Telenet veel te dun. Als het een iptv signaal wordt dat door de televisietoestellen rechtstreeks kan bekeken worden, dan kunnen er twee bindingen blijven.  Het grote probleem daar is dat de verschillende merken hun eigen systemen willen doordrukken.

Dat er een aantal muxen van dvb-c zullen verdwijnen, dat is een zekerheid. Dat ze allemaal zullen verdwijnen, dat zal nog heel lang duren.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box IP multicast


@janne_man  schreef:

Dat er een aantal muxen van dvb-c zullen verdwijnen, dat is een zekerheid. Dat ze allemaal zullen verdwijnen, dat zal nog heel lang duren.


Officieel heeft Telenet nog geen tijdlijn vrijgegeven, maar ze zijn natuurlijk wel volop bezig met het voorbereiden van het uitfaseren van DVB-C. Dat zal inderdaad nog "een tijdje" duren:

  • hun intern netwerk moet geschikt gemaakt worden voor multicast IP.
  • hiervoor zijn nieuwe set top boxen nodig (TV-Box v3??).
  • vertraging met de opstart van de Telenet-Fluvius deal, en dus de fiber uitrol, zal de druk op IPTV wellicht wat verminderen?

5jaar? 10jaar? 🤔

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box IP multicast

@flip1953 10 jaar zal eerder in de buurt komen eer alles is aangepast en er een overgangsperiode is enz.

denk dat de huidige tv box ook via ip tv kan werken, via een app systeem, is nog niet echt een elke zender apart systeem zoals we nu gewoon zijn van zappen op een nr en de zender hebben maar het komt in de goeie richting.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast


@flip1953  schreef:

  • hun intern netwerk moet geschikt gemaakt worden voor multicast IP.
  • hiervoor zijn nieuwe set top boxen nodig (TV-Box v3??).

Het Telenet core netwerk moet multicast IP routing geconfigureerd worden maar dat valt normailter best wel mee. Als anderen dat kunnen, dan kan Telenet dat ook (Japan NTT, bijvoorbeeld, gebruikt al, zeker 10 jaar, IPv6 multicast TV, zie: 2009  https://www.networkworld.com/article/2271933/ntt-details-ipv6-powered-tv-service.html).

Eind gebruiker zappen werkt via, bijvoorbeeld, IGMP/MDL proxy van LAN naar WAN. Idealiter gaat multicast over een aparte VLAN om de meeste low-end WiFi APs en zelfs ook L2 switches (zonder IGMP/MLD snooping) niet te verzadigen en doorsnee huis en tuin unicast eindgeberuikers niet permanent te benadelen.

De Proximus set top boxen zijn overigens ook maar gewoon Android boxen (weliswaar, volgens mij, zelfs de 'nieuwste', erg ondermaats qua specificaties, en, ver achter qua Android versie, en daarom zet ik, voor TV kijkers thuis, IP TV apps als VRT-MAX *niet* op provider set top box maar op krachtiger en meer up to date Google TV aparatuur) die, net als elk Linux device, multicast ondersteunen als men dat zo configureert in de kernel. Overigens, Proximus gebruikt, om een of andere reden, enkel IPv4 (geen IPv6) multicast. Maar, de Provider TV app moet natuurlijk gemaakt worden dat wel (en, jammer genoeg, draait die app niet (toch niet bij Proximus) op eender welke, veel betere, nu reeds en zeker morgen, Android box (vanwege ondoorzichtige closed source middleware)). En de zenders live content moet multicast aangeboden worden door TV zender, of, in multicast omgezet worden door provider. Allemaal eenvoudig standaard werk over IP. Als men wil kan men, als eindgebruiker, de Proximus BBOX vervangen door e.g. een krachtiger OpenWRT eigen-router. Dan kan men de zender multicast (S,G) kanalen en IGMP (S,G) ontvanger client interesse zien met standaard Linux commandos.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast


@Master-Magic  schreef:

10 jaar zal eerder in de buurt komen

denk dat de huidige tv box ook via ip tv kan werken


10 jaar lijkt onherroepelijk achterlopen ...

Ik heb nog nooit ergens zelf een Telenet tv box gebruikt ... is die (y/n) Android ?

Eender welk ander mediaplayer systeem is OK maar Android heeft zo zijn markt en 1 app volstaat.

update : ik denk dat ik vond dat het inderdaad een Android set top box is. Correct? Dan, welke Android versie?

Het lijkt me dat hoe dan ook dat IP -de- stap is -na- DVB (ik hou v4 versus v6, en, vooral live multicast, waar OP eigenlijk over ging 😎, even buiten het vizier)

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box IP multicast

@NofanTasi 

Het werkt onder RDK en denk dat het een Linux toestel is welke Telenet al altijd hebben gebruikt.

 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast

Sorry voor mijn onwetentheid: ... wat is 'onder RDK' werken?

Een Android toestel (zoals IMO de ietwat zwakke Proximus tv box) valt snel te spotten, zelfs bij boot, en, zeker, daarna. Waarom niet overigens 😀 wat valt er te verbergen?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes