Beantwoorden
Stijn7
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesclubje starten? It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

De optical out van de tv box heeft een te laag uitgangsvermogen in verhouding met andere aangesloten apparaten op hifi installatie. Vervelend bij wisselen tussen bronnen. Mijn tv heeft ook meer audio settings. De tv box heeft nauwelijks audio settings enkel stereo of dolby 5.1 De analoge uitgang van de tv box heeft een veel sterker vermogen. Gelijk aan andere aangesloten apparaten. De optical out van mijn tv heeft een correct uitgangsvermogen, maar het signaal doorsturen via hdmi tv box en daarna naar versterker dat is 5 meter kabel. Verlies ik signaal of blijft in beide setups de klankkwaliteit hetzelfde? Waar zou jij voorkeur aan geven wat betreft verbinding?

 

 

Titel gewijzigd door RaL (mod) | Vorige titel: Uitgangs spanning optical out tv box te laag

0 Likes
7 reacties
FilipD
Moderator
Berichten: 185
De magic number! It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Even demarreren...

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

@Stijn7 Indien alles van je installatie ARC ondersteunt zou ik volledig voor HDMI gaan. Je hebt het hier over een hifi installatie maar bedoel je dan een home cinema of echt een hifi? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

@Stijn7  Uitgangsvermogen van een optisch signaal? Nog nooit van gehoord. Een optisch signaal is een "flat" signaal en daar doe je zonder versterking niets mee. Zelfs een coaxiaal digitaal signaal is "flat", dat kan je toch niet versterken. Of toch na omzetten van die lichtpulsen, of bitjes terug naar geluid dan zet uw versterker dit luider.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag


@igvfer  schreef:

Uitgangsvermogen van een optisch signaal? Nog nooit van gehoord. Een optisch signaal is een "flat" signaal en daar doe je zonder versterking niets mee. 


"Uitgangsvermogen" is misschien niet het juiste woord, maar wat hij bedoelt is dat het volume van het optisch signaal van de TV box lager is dan van de andere apparaten ...

 

Wat bedoel jij met een "flat" signaal? Ook in een digitaal signaal is er toch een volume element?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

@Ex-Netweter 

In een digitaall signaal zijn alle elementen digitaal, dus ook het volume. Simplistisch: de eentjes en nulletjes worden herkent of niet herkent geeft als resultaat je hebt signaal of je hebt geen signaal. Vermits het digitaal is maakt de sterkte van het signaal niets uit, behalve voor je hebt signaal of je hebt het niet.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

@Ex-Netweter  Het is zoals @janne_man  zegt, je hebt het of je hebt het niet, het signaal dan. Op zich zit daar geen volume informatie in, dat is en blijft hetzelfde. Wat er wel aan informatie in zit is dat het bvb stereo of Dolby surround 5.1 is.  En dat is aan de versterker om dat eruit te halen, net zoals de klank en met uw versterker regel je dan het volume, de bassen, de hoge tonen, de treble enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

@Stijn7 Je kan het geluidsvolume per uitgang aanpassen op je aangesloten apparaten.

Bijvoorbeeld het geluid van bijvoorbeeld de tv box kan je op max zetten terwijl je op je versterker het volume verminderd. Als je natuurlijk het volume van je tv box verminderd is het uitgangsvolume ook minder. Ik zet meestal het geluid van mijn digirecorder op max en regel het volume met mijn homecinema. Het beste geluid heb je nog steeds via HDMI en niet via optische. De bandbreedte van HDMI is groter. Zie wel dat je de juiste HDMI kabel hebt zodat je mooi geluid hebt.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stijn7
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Leesclubje starten? It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Uitgangsvermogen optical out van de TV-box te laag

Er is wel degelijk een verschil in een optisch signaal. De tv box heeft niet de mogelijkheid om het volume te verhogen of verlagen. Optische kabels zijn gemaakt van glasvezel ook daar is een groot verschil tussen in kwaliteit. Alles gaat via hifi stereo. Als ik van telenet de informatie krijg om dolby 5.1 te gebruiken, krijg ik puntoren want een stereo versterker kan een 5.1 signaal niet correct coderen (duidelijk geformuleerd in de handleiding van mijn versterker) wat kan resulteren in schade aan de speakers. Mijn tv heeft een optical out en die is wel aanpasbaar met tal van settings. De tv box is wat betreft settings intriest. Ik heb geen hdmi verbinding op de versterker, het gaat over hifi. Er wordt  behoorlijk wat afgeknoeid bij Telenet waar de dienst techniek telefonisch regelmatig andere informatie geeft die meestal totaal zinloos is. Doe de test: bel elke dag opnieuw met dezelfde vraag en gespreid over de week zal je 3 of 4 andere antwoorden krijgen waarvan er met het nodige geluk misschien 1 bruikbaar tussen zit. Als er geen verschil zit in optisch signaal moet elke optische verbinding hetzelfde volume geven met dezelfde versterkingstrap. Dit is duidelijk niet het geval. Bedankt voor de reacties.

0 Likes