Beantwoorden
Jari_Opsomer
Professional Meerweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

VRT-zenders in TV-app op erbarmelijke 720p

Hallo iedereen,

Ik wil even iets aankaarten over de beeldkwaliteit in de Telenet TV & BASE TV app (zowel bij Apple TV als bij Google TV). Al maandenlang zijn VRT 1 en VRT Canvas (+ Ketnet) beperkt tot een erbarmelijke 720p-resolutie, terwijl zowat alle andere zenders – inclusief obscure en amper bekeken kanalen – wél in 1080p beschikbaar zijn.

Een maand geleden heb ik dit al gemeld bij de klantendienst, maar tot op vandaag is er niets veranderd. Op een hedendaagse televisie is 720p gewoon niet om aan te zien. Daarom meld ik het nu publiekelijk op Netweters, in de hoop dat dit snel wordt rechtgezet en we opnieuw de meest bekeken zenders, zijnde van VRT: in 2025 terug in 1080p kunnen bekijken, zoals het hoort.

Bedankt!

Bijlage: 1280x720 i.p.v. wat 1920x1080 moet zijn!

Jari_Opsomer_0-1738861995346.jpeg

PS: Op Apple TV's is terugkijk-tv nog steeds op alle zenders in slechts 720p, terwijl op Android TV's dit altijd al 1080p is geweest. 

Gelieve bovenstaande snel op te lossen. Dank u.

20 reacties
Jari_Opsomer
Professional Meerweter

Voor Telenet: Dit kan je checken door in de TV app het volgende te doen:

Instellingen - Systeem - Video-overlay aanzetten - naar VRT-zenders gaan - Je ziet nu de statistieken (incl. resolutie)

Jo77
Freshman Meerweter
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. A born reader!

Ben blij dat iemand dit aankaart maar ik vrees dat er geen goede wil is om dit op te lossen. Anno 2025 hebben de meeste mensen een 4K tv toestel en toch blijven we gehandicapt kijken naar iets wat men “HD” noemt. Een schande ! Zowel de Telenet App als de VRT Max App zijn op AppleTV niet om aan te zien en men wil mr niet begrijpen dat beeldkwaliteit een integraal onderdeel is van de kijkervaring. Heb deze week ook m’n Abo op Streamz stopgezet omdat deze ook ziek is in hetzelfde bedje. Heb meermaals contact gehad met Streamz (DPG Media) en telkens verzekerde ze me dat ze “heel hard aan het werk waren” om dit te verbeteren. Na x aantal jaar is er niets veranderd….en dus 🤨. Als je iets van kwaliteit zoekt is in streaming is dat een buitenlandse aangelegenheid , Netflix, Disney, HBO Max etc. 

SarahV
Professional Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Ik denk, eerlijk, dat de zenders via streaming in de huiskamer komen en het systeem van Telenet deze stroom van 1080p niet aankan 🫣

TV's worden alsmaar beter en beter in beeldkwaliteit en als alle huiskamers op hetzelfde moment 1080p zouden opvragen dan ligt het systeem plat 🤔

Jo77
Freshman Meerweter

Als het tij verloopt moet men de bakens verzetten….! Of zullen we terug nr 4:3 met zwart wit gaan ? Het wordt tijd dat men investeert en stopt met klanten bij de neus te nemen. 

Jari_Opsomer
Professional Meerweter

@SarahV  schreef:

Ik denk, eerlijk, dat de zenders via streaming in de huiskamer komen en het systeem van Telenet deze stroom van 1080p niet aankan 🫣

en als alle huiskamers op hetzelfde moment 1080p zouden opvragen dan ligt het systeem plat 🤔

Dat is onzin. Zelfs op VRT MAX kun je gratis in 1080p streamen, dus dat argument gaat niet op. Bovendien worden alle PLAY- en VTM-zenders wél in 1080p aangeboden. De VRT-zenders zijn publiek en worden betaald met belastingsgeld, dus het is logisch dat ze standaard in 1080p beschikbaar moeten zijn. Als streamingdiensten zoals Netflix, YouTube en zelfs VRT MAX zelf dit probleemloos aankunnen, dan zou Telenet dat ook moeten kunnen.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Als je naar de app van telenet tv gaat klopt het het is aan 720p voor de 3 tv zenders van de vrt

Waarom dit is geen idee het kan zijn zoals iemand zegt  voor netwerk goed te houden

Opgelet dit is gewone voor de telenet tv app  op de tv box ip is wel full hd

DeMMi
Expert Moderator
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? Topicwurm!

Hey @Jari_Opsomer, we zijn ervan op de hoogte dat VRT 1 en VRT Canvas worden beperkt tot een resolutie van 720p op de Telenet TV-app en BASE TV-app. Momenteel zoeken we hiervoor naar een oplossing! 

Het resolutieverschil op Apple TV tegenover Android TV vragen we intern graag nog even na! 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewDeMMi | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Jari_Opsomer
Professional Meerweter

@DeMMi  schreef:

Hey @Jari_Opsomer, we zijn ervan op de hoogte dat VRT 1 en VRT Canvas worden beperkt tot een resolutie van 720p op de Telenet TV-app en BASE TV-app. Momenteel zoeken we hiervoor naar een oplossing! 

Het resolutieverschil op Apple TV tegenover Android TV vragen we intern graag nog even na! 

Bedankt voor je bericht! Erg blij dat er naar gekeken wordt.

Ik voeg graag nog toe dat dit op de Play Sports (extra betalende) zenders ook het geval is:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-18 om 18.28.40_24ba0689.jpg

Hopelijk wordt dit snel opgelost. Mijn ogen zullen u dankbaar zijn!

Alvast bedankt!

Jari_Opsomer
Professional Meerweter

Hey @DeMMi,

Zou er een richtdatum kunnen gegeven worden van wanneer het opgelost zou zijn a.u.b.? Dit duurt namelijk echt al langer dan dit topic bestaat, en ik voel me genoodzaakt om een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst om serieus genomen te worden. Ik vind het niet kunnen dat alle Telenet klanten bij een premiumprovider (!) slechts 720p kwaliteit hebben met een magere bitrate:

• op de VRT zenders (betaald met belastingsgeld);
  • alsook op Play Sports-zenders (die óók extra, nl.: € 26.95/maand in mij geval kosten).

Alvast bedankt!

FilipD
Ex-Moderator
Waar zijn die handjes? WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Hey @Jari_Opsomer , ik heb het nogmaals intern geëscaleerd, ook betreffende Play Sports. Ondertussen zijn ze dit aan het nakijken, maar kan ik je helaas nog geen timings meegeven. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Ex-Expert Moderator

Jo77
Freshman Meerweter

Hey,

Is er al een oplossing gevonden voor het 720p probleem? Heb zelf ook eens gekeken en het verschil is idd niet echt fraai. Wil ook eventjes meegeven dat de VRT Max app op AppleTV4K ziek is in hetzelfde bedje. Heb hier al contact voor opgenomen met VRT maar er is geen oplossing uit de bus gekomen. Hoe komt het dat alle andere streamingapps wél een goede beeldkwaliteit geven? 

Gampel
Experienced Beetjesweter
It's your fifth party! Pageturner! It's your fourth party! It's your third party!

Als ik het goed heb was deze vroeger een mooie 7mbps 1080p50 en een van de redenen om voor telenet te kiezen. Vrt app was vroeger al slecht 4mbps, de resolutie is moeilijk na te gaan.

Ik vermoed dat telenet tegen de limiet zit kwa server capaciteit en dus kiezen voor de meest bekeken zenders met minst invoeld van sponsors te downscalen. Erg jammer 

Liam004
Experienced Beetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

@Jo77  schreef:

Is er al een oplossing gevonden voor het 720p probleem?

Ik test momenteel de Pickx-app met de Proximus-logingegevens van mijn broer. Bij Proximus zijn alle Vlaamse zenders 1080p50.

Met de prijsverhoging bij Telenet in aantocht, ga ik de sprong wagen.
Telenet heeft voor mij definitief afgedaan.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@Liam004  Let op met hun dubbele prijs verhogingen per jaar 😉.

veel succes bij Proximus.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400