Beantwoorden
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Ben op zoek naar een vervanging voor de FM radio die van de kabel is verdwenen...
Ik dacht eerst aan DAB+ maar dat is blijkbaar enkel voor antenne geschikt, en toen vond ik dat een DVB-C tuner is wat ik zocht. 

 

Op de site van telenet las ik een paar tegenstrijdigheden :
1. dat de Vistron VDR210 over 39 zenders en elders over een 40-tal zenders beschikt

2. dat de zendernummering behouden zou blijven

 


Nu zit ik met een TVBox en de radiozenders hebben daar geen nummering meer dus wat bedoelen ze dan met het behouden van de zendernummering ? Lijkt me vreemd

 

Ik kwam ook een duurder model tegen (de Quantis QE 317) en daarvan las ik dit op totaaltv.nl :

 

"Wie goed zoekt, kan de Quantis QE317 ook onder andere namen vinden. Het gaat hier namelijk om een zogenaamd plakmerk- of OEM-product. Zo vonden wij de radio ook onder de namen Vistron VDR210 en Vistron VT855 op het internet, met een prijs die veelal lager is dan de adviesprijs van €79,95 die Quantis hanteert. Goedkoop is in dit geval echter duurkoop. De Vistron VDR210 wordt door Telenet rechtstreeks aan klanten aangeboden en heeft specifiek voor de Belgische markt gemaakte firmware. Hierdoor zijn enkele belangrijke functies niet beschikbaar als de kabelradio bij andere kabelbedrijven wordt gebruikt. Bij de Vistron VT855 gaat het om een versie die voor de Duitse markt bestemd is en waarvoor hetzelfde nadeel geldt. Het is niet mogelijk om de speciaal door Quantis gemaakte firmware in de genoemde Vistron-modellen te plaatsen. We adviseren daarom om iets meer geld uit te geven voor goede ondersteuning en de volledige functionaliteit van de Quantis QE317."

 

Als ik de handleidingen vergelijk dan zijn die wel identiek... !?

 

Nu... Die 'behouden nummering' is voor mij niet zo belangrijk.

 

MIJN VRAAG :

 

Zijn - naast de standaard Vlaamse zenders - de "StingRay" zenders ook door de VDR210 te beluisteren ? Totaal is een pak meer dan de 40 zenders waar telenet op de website over spreekt en
de box kan normaal 6000 zenders opslaan las ik in de handleiding ! 


Ik las namelijk dat de Quantis QE 317 ook de telenet zenders zou kunnen afspelen, en afhankelijk van de antwoorden op de 2 vragen hierboven zou ik dan eventueel opteren om toch deze iets duurdere QE 317 aan te schaffen (staat bij o.a. coolblue te koop) maar als er geen meerwaarde is dan zou ik toch voor de DVR 210 gaan...

Bedankt alvast

0 Likes
29 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

@luc55 vergeet niet dat deze zenders de kleinste zijn in belgie en veel minder luisteraars hebben dan een DPG Media, ze hebben minder geld voor handen om te betalen om ook via de kabel te beluisteren zijn, reken daarbij ook extra Sabam kosten omdat ze op meer opties te beluisteren zijn en hen dat ook veel kost.

ze zijn al van de DAB+ gesmeten omdat ze de kosten niet konden betalen, heb het dan over Family Radio,BNL en Roxx, dat de andere dat gecodeerd zijn van het Vlaamse radio aanbod ook niet vrij te beluisteren zijn kan grotendeels te maken hebben met de kosten dat ze moeten doen.

Radio Maria heeft het ook niet breed qua inkomsten....


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Dag Philippe.

Ik heb een tvbox omdat de digicorder het niet meer deed en toen kreeg ik een tvbox mee als vervangtoestel. (Dacht dat de reden was dat ik ook net een 4K tv had gekocht en de tvbox daar beter voor geschikt is... voornamelijk met de netflix app dan)

 

Nu... als ik terug ga naar een digicorder dan ben ik al mijn opnames in de cloud kwijt, voordeel is dan wel dat de radiozenders dan rechtstreeks viakanaalnummer te selecteren zijn, en dan is een extra digibox - wat je aangaf - ook niet echt nodig want radio luisteren en tv kijken simultaan lijkt me een beetje moeilijk 😉

 

Beetje stom dat Telenet een extra dibigox niet wil/kan activeren als je een tvbox hebt... 
dan vind ik dat ze tenminste de vrije radiozenders gemakkelijker te raadplegen zouden moeten kunnen maken - via kanaalnummers dus en niet via een "app"-achtig scherm.

Suzy ???

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Appelflapje  schreef:

....knip...

 

Beetje stom dat Telenet een extra dibigox niet wil/kan activeren als je een tvbox hebt... 
dan vind ik dat ze tenminste de vrije radiozenders gemakkelijker te raadplegen zouden moeten kunnen maken - via kanaalnummers dus en niet via een "app"-achtig scherm.

Suzy ???


@Appelflapje  als je een tv box hebt dan activeert Telenet geen digicorder of een digibox omdat de twee niet communiceren met elkaar. Dus als je kiest voor een tv box of je krijgt een tv box dan zal je een tweede tv box erbij moeten nemen voor een andere ruimte of een Chromecast voor streaming vanuit de tv app. 

Maar zoals al eerder gezegd kan je wel een digicorder nemen en een digibox te samen maar ja dan ben je inderdaad je opnames kwijt die je nu gedaan hebt op je tv box.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@patrick37  schreef:

@Appelflapje  schreef:

....knip...

 

Beetje stom dat Telenet een extra dibigox niet wil/kan activeren als je een tvbox hebt... 
dan vind ik dat ze tenminste de vrije radiozenders gemakkelijker te raadplegen zouden moeten kunnen maken - via kanaalnummers dus en niet via een "app"-achtig scherm.

Suzy ???


@Appelflapje  als je een tv box hebt dan activeert Telenet geen digicorder of een digibox omdat de twee niet communiceren met elkaar. Dus als je kiest voor een tv box of je krijgt een tv box dan zal je een tweede tv box erbij moeten nemen voor een andere ruimte of een Chromecast voor streaming vanuit de tv app. 

Maar zoals al eerder gezegd kan je wel een digicorder nemen en een digibox te samen maar ja dan ben je inderdaad je opnames kwijt die je nu gedaan hebt op je tv box.


Een niet-interactieve digibox kunnen ze wel activeren denk ik...of ze dat ook gaan doen is iets anders, maar ik zie niet meteen een reden waarom dit niet zou kunnen.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Oké, het een en ander is nu duidelijk voor mij :

 

- TVBox niet te combineren met Digibox/Digicorder

- Radio met Kanaalnummers enkel op Digibox/Digicorder beschikbaar (*)
- Radio zonder op TVBox


- Digibox/Digicorder max resolutie = 1080i (Full HD)
- TVBox max resolutie = 4K (nog niet echt interessant nu maar komt er zeker aan)

 

Vooral dat laatste weerhoud me er van om terug naar een digicorder over te stappen; 4K komt er onvermijdelijk toch aan.

 

Daarom nogmaals: 

 

TELENET (Suzy?) : Graag radiozenders TvBox aan kanaalnummers koppelen zoals bij Digibox/Digicorder aub. 

 

Er is me trouwens nog iets opgevallen, en bevestigd (ben bij mijn ouders gaan kijken) : Op hun digicorder en bij (bepaalde) radiozenders daar komt er ook info op het scherm : naam huidig nummer, volgend nummer. Bij de TvBox moet je eerst minuten wachten voor de zender op volledig scherm overschakelt - tegen dan is het volgend nummer bezig - en als dat dan eindelijk gebeurt dan komt er niks van informatie. M.a.w. je moet steeds shazammen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Wheng  schreef:Een niet-interactieve digibox kunnen ze wel activeren denk ik...of ze dat ook gaan doen is iets anders, maar ik zie niet meteen een reden waarom dit niet zou kunnen.

Dat kan natuurlijk puur technisch gezien, maar het is een Telenet policy om dat niet te doen! Interactief of niet, maakt eigenlijk niets uit - als de klant ermee kan leven dat de twee niet "samenwerken" (vb. opnames delen) 🤔.

 

Net zoals ze geen TV-Box kunnen (lees: mogen) activeren bij een klant met een E-MTA modem. Het is dus geen kwestie van "niet kunnen" maar "niet mogen" of "niet willen" 😊.

 

Maar deze discussie helpt de topic starter niet veel vooruit, hé.

Er zijn maar 3 mogelijke oplossingen als hij een apart radio wil luisteren, op zijn gekende nummers (881-999):

  1. TV-box omruilen voor een digicorder (TV) en een 2de digibox aanschaffen voor radio.
  2. TV-Box omruilen voor een digicorder  en hiermee radio beluisteren als hij geen TV kijkt (zoals hij het blijkbaar vroeger ook deed).
  3. TV-Box laten staan, en op zoek gaan naar een DVB-C Set-Top box met CI+ slot, en een CI+ module aankopen (voor de versleutelde zenders zoals Stingray Music).

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Ex-Netweter  schreef:

@Wheng  schreef:Een niet-interactieve digibox kunnen ze wel activeren denk ik...of ze dat ook gaan doen is iets anders, maar ik zie niet meteen een reden waarom dit niet zou kunnen.

...

Er zijn maar 3 mogelijke oplossingen als hij een apart radio wil luisteren, op zijn gekende nummers (881-999):

  1. TV-box omruilen voor een digicorder (TV) en een 2de digibox aanschaffen voor radio.
  2. TV-Box omruilen voor een digicorder  en hiermee radio beluisteren als hij geen TV kijkt (zoals hij het blijkbaar vroeger ook deed).
  3. TV-Box laten staan, en op zoek gaan naar een DVB-C Set-Top box met CI+ slot, en een CI+ module aankopen (voor de versleutelde zenders zoals Stingray Music).

 


@Ex-Netweter je hebt het mooi omschreven, dit zijn inderdaad de opties die de topic starter heeft. Telenet zal inderdaad nooit een TV-box en een Digibox/digicorder op hetzelfde adres activeren, ook niet als deze niet-interactief wordt gebruikt. De policy is dat ze niet gemengd kunnen worden, gezien de andere backend systemen. 

 

@Appelflapje Telenet heeft geen plannen om de radiozenders anders te implementeren op de TV-box. Dit is hoe de nieuwe decoder nu eenmaal werkt, alle radiozenders zitten er in een aparte module (app). 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Ok bedankt voor het antwoord Suzy.


Ik begrijp dat de FM zenders van de kabel moesten verdwijnen om plaats te maken voor meer bandbreedte, maar er mocht dan wel wat meer aandacht op het deftig bereikbaar maken van de digitale alternatieven. Als we vroeger van radiozender wouden wisselen dan was er GEEN TV voor nodig en dat is met de radio-app wel het geval. Logisch is dit alleszins niet.


Over de opties :

1. Het terugschakelen naar de Digicorder of -box zie ik niet zitten (ondersteunen geen 4K).
2. De DVR 210 aanschaffen waardoor ik de Stingray-zenders niet kan beluisteren en waar ik voor betaal ook niet.
3. Ergens een extra setopbox zoeken (50€ of meer?) met extra CI+ kaart van nog eens 69€ is financieel ook een brug te ver.

Ik snap niet waarom men geen zendernummers wil toekennen aan de radiozenders. Men doet het wel voor de digibox/digicorder dus qua compatibiliteit zou dit alleen maar positief zijn. Ik ben ook niet de eerste die hier om vraagt. 
De Radio-app kan trouwens perfect ernaast blijven bestaan dus geen negatieve gevolgen daar.

De Netflix app wordt trouwens ook opgeroepen via kanaalnummer (600), dus daar doet men het dan wel, dus snap niet waarom kanaal 903 dan niet de Radio-app zou kunnen openen en Studio-Brussel selecteren. 🤔

 

Trouwens ! Op de "zenderkaart Vlaanderen" van de TvBox staan de radiozenders zonder nummer vermeld maar erboven staat duidelijk : "DEZE ZENDERS VIND JE VIA JE TV-GIDS" 😁 - en dat is dus NIET waar. Je vindt ze enkel terug als je "MENU" drukt en dan moet je met je pijltjestoetsen naar onder en de laatste optie in de rij kiezen. Redelijk omslachtig als je bedenkt dat de tv aan moet, en je dan nog de Radio-"app" moet gaan zoeken - staat zelfs niet eens onder het menu "Apps" 😁 - en dan nog eens moet bladeren om de juiste zender te vinden. We komen van : radio aan - zender selecteren - klaar. Vooruitgang kan je dit dus niet noemen.

 

>> Nu... als men dan toch geen zendernummers wil toekennen voor de radiozenders voor de TvBox, misschien is het dan wel interessant om in de Radio "app" er voor te zorgen dat de toetsen
"Channel Up" en "Channel Down" dan ook effectief de vorige en volgende radiozender selecteren (net zoals je bij tv met die zelfde toetsen ook het vorige en volgende kanaal selecteert) ! <<


(Dan kan men op zijn minst de vorige of volgende radiozender selecteren ZONDER dat de tv hier voor aan moet ! Het gaat immers nog steeds om RADIO zenders en niet om TV zenders. Nu hebben die toetsen blijkbaar eenzelfde functie als de pijltoetsen omhoog en omlaag, met dat verschil dat ze 2 rijen omhoog of omlaag gaan ipv 1. Als je sneller wilt bladeren kan je ook gewoon de pijltoetsen ingedrukt houden.)

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

@Appelflapje 

Er is één oplossing die ik hier nog niet gezien heb. Als je iemand goed kent (familie, vrienden), die ook Telenet klant is en een Digicorder heeft, kan je met die persoon afspreken dat die een Digibox koopt en dus geactiveerd wordt. Daarna installeer je die bij jou thuis met enkel de antennekabel en de voeding aangesloten.

Let wel dat voor de persoon die de Digibox koopt, deze decoder meegeteld wordt in zijn aantal toestellen en dat dit maximaal vier is (worden geteld: Digibox, Digicoder, TV-Box en CI+ kaartje).

 

Ex-Netweter
 

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@janne_man  schreef:

@Appelflapje 

Er is één oplossing die ik hier nog niet gezien heb. Als je iemand goed kent (familie, vrienden), die ook Telenet klant is en een Digicorder heeft, kan je met die persoon afspreken dat die een Digibox koopt en dus geactiveerd wordt. Daarna installeer je die bij jou thuis met enkel de antennekabel en de voeding aangesloten.


Een CI+ kaartje kopen en activeren voor iemand anders, dat kan ik nog begrijpen. Er kan niets mee gebeuren.

 

Een digibox kopen en activeren voor iemand anders, is net zoals je e-mail paswoord of andere account gegevens aan iemand geven.

Als die persoon de digibox aansluit, kan hij op jouw kosten extra pakketten bestellen, naar betaalfilms kijken, enz...

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

@Ex-Netweter 

De koper kan een risico lopen. Dus die moet voldoende vertrouwen hebben in de uiteindelijke gebruiker. De vergelijking met het geven van het wachtwoord van een e-mail of andere account is overdreven.  Enkel als de gebruiker tegen alle afspraken in de Digibox toch zou aansluiten op het internet, bestaat er een mogelijkheid dat de gebruiker zaken opvraagt of het abonnement van de koper beperkt aanpast. Bij de eerst volgende aanrekening kan de koper dit opmerken. De koper kan bij Telenet melden dat die de Digibox niet meer bezit of gebruikt en kan dus door Telenet gedesactiveerd worden. Dus waar er voldoende vertrouwen is.

 

Ik weet niet hoe de systemen van Telenet gaan reageren, als ze op een TV-Box aansluiting plots een Digicorder aansluit.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Ex-Netweter  schreef:

@janne_man  schreef:

@Appelflapje 

Er is één oplossing die ik hier nog niet gezien heb. Als je iemand goed kent (familie, vrienden), die ook Telenet klant is en een Digicorder heeft, kan je met die persoon afspreken dat die een Digibox koopt en dus geactiveerd wordt. Daarna installeer je die bij jou thuis met enkel de antennekabel en de voeding aangesloten.


Een CI+ kaartje kopen en activeren voor iemand anders, dat kan ik nog begrijpen. Er kan niets mee gebeuren.

 

Een digibox kopen en activeren voor iemand anders, is net zoals je e-mail paswoord of andere account gegevens aan iemand geven.

Als die persoon de digibox aansluit, kan hij op jouw kosten extra pakketten bestellen, naar betaalfilms kijken, enz...


Een digibox/digicorder is enkel interactief in combinatie met een bepaalde modem.

 

Als persoon A een digibox koopt en op zijn klantnummer laat activeren kan persoon B op een ander adres niets interactief doen dus geen bestellingen doen. Dit kan enkel als hij met de modem van persoon A verbonden is.

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Dus @Wheng wat janne_man schreef is dus een optie voor mijn probleem? 
Ik heb vrienden met een digibox die een 2e exemplaar zouden kunnen kopen en aan mij doorverkopen... 

maar @janne_man en @Wheng ... als deze niet verbonden is met het internet... zijn de gecodeerde Stingray zenders dan überhaupt wel beschikbaar ? 

 

Grts

0 Likes

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Appelflapje  schreef:

Ik heb vrienden met een digibox die een 2e exemplaar zouden kunnen kopen en aan mij doorverkopen... 

maar  ... als deze niet verbonden is met het internet... zijn de gecodeerde Stingray zenders dan überhaupt wel beschikbaar ? 

Grts


Ja hoor, de codering gebeurt via DVB-C en de (ingebouwde) smartcard.

Met een niet-interactieve digibox (die dus niet "gekoppeld" is met de eerste digicorder

  1. heb je een beperkte EPC (24-u)
  2. geen interactieve diensten (vb programma's opvragen, rode knop, ...)
  3. zullen de extra betaalpaketten (vb Streamz, Play More, Play Sports, ...) waarvoor de eigenaar betaalt, niet beschikbaar zijn op deze digibox.

Het is net zoals je een digibox (tijdelijk) elders gebruikt, bijvoorbeeld op vakantie.

zie: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/digiboxdigicorder-verplaatsen-of-aan-iemand-anders-geven/

 

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Appelflapje  schreef:

Dus @Wheng wat janne_man schreef is dus een optie voor mijn probleem? 
Ik heb vrienden met een digibox die een 2e exemplaar zouden kunnen kopen en aan mij doorverkopen... 

maar @janne_man en @Wheng ... als deze niet verbonden is met het internet... zijn de gecodeerde Stingray zenders dan überhaupt wel beschikbaar ? 

 

Grts


Zoals @Ex-Netweter  al zei: de digibox (decoder) decodeert het versleuteld signaal

De Stingray zenders van 990 tot 999 zitten in het basisaanbod van digitale tv dus deze zijn op een digibox zonder internet te ontvangen. Enkel de coaxkabel is voldoende.

Je vrienden laten dit best in een winkel doen. Als je meegaat kan je hem meteen betalen  🙂


Daar vragen ze best om de digibox niet bij hun bestaande digibox te activeren (niet op dezelfde productlijn) maar echt apart van hun bestaande digibox (op een 2de productlijn). Dat gaat de mooiste oplossing zijn. Normaal zullen ze wel weten wat je bedoelt.

 

 

 

 

 

 

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes