Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Beste forumleden, 

ik stuur regelmatig eens een foto naar mijn ouders hun Telenet email adres. 

Deze foto's worden gestuurd vanop mijn iPhone. Ik maak dan een foto, en stuur deze dan rechtstreeks door. 

Het probleem is nu, bij elke foto die ik doorstuur, krijgen ze de foto's omgekeerd in hun Telenet webmail.

Als ik bijvoorbeeld een foto doorstuur naar andere mensen die een gmail adres hebben, wordt deze foto wel correct weergegeven. 

Dit probleem is ook aanwezig als ik een foto doorstuur via mijn iMac. 

Is het mogelijk dat er een instelling verkeerd staat bij Telenet webmail? Nog even vermelden, mijn ouders hebben een windows 10 besturingssysteem en ze openen hun emails rechtstreeks in Google chrome op de site van Telenet webmail. In bijlage een voorbeeld van een foto. 

Bedankt voor jullie reacties en feedback. 

Schermafbeelding 2019-08-02 om 19.25.06.png

 

0 Likes
27 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Ik heb hetzelfde één keer voorgehad op de site van de Netweters. In de foto die je neemt (jpeg of hiec formaat is er een aanduiding van de orientatie. Ik heb zo  het vermoeden dat de programmatuur die Telenet gebruikt enkel rekening houdt met de orientatie rechtsaand of liggend (portrait of landscape). Met een smartphone kan je gemakkelijk in vier standen foto's nemen. Behalve de twee voorgaanden ook nog eens op zijn  kop. Om effectief te weten dat daar het probleem is, neem je de volgende keer twee foto's. Eén zoals je ze gewoonlijk neemt en één door uw toestel 180° te draaien. Ik hoop en verwacht dat één foto correct zal weergegeven worden. Op dez manier weet jij hoe je dit probleem  kan vermijden en als je dan dit resultaat nog eens meldt kan dat dan eens bij Telenet verbeterd worden.

 

Edit: Hier staat het goed uitgelegd (in het Engels)

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Ik heb de informatie eens opgezocht bij deze foto en dit staat er: 

Schermafbeelding 2019-08-02 om 22.42.08.png

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Zoals jullie kunnen zien vind ik de oriëntatie van de foto niet terug in de instellingen van de foto. 

Of zie ik misschien iets over het hoofd? 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Blijkbaar heeft Apple - in haar wijsheid - beslist om het JPEG formaat te dumpen voor HEIC. Verder dan dat moet je niet zoeken. Het is duidelijk dat andere platformen het niet (goed) ondersteunen. Zelf ben ik HEIC trouwens nog nooit tegengekomen.

 

Kijk in je instellingen of je JPEG niet opnieuw kan instellen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

https://www.techjunkie.com/heic-to-jpeg-iphone/


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide De orientatie staat er mogelijk wel in, maar deze info wordt niet als een gegeven gevisulaiseerd. Doe een test, neem een foto met het toestel in één richting, neem een tweede foto met het toestel gedraaid met 90°, neem nog een foto met het toestel gedraaid in 180° ten opzichte van de eerste, neem nu nog een vierde foto met het toestel gedraaid let 270° ten opzichte van de eertste. Als je deze vier foto's correct op uw scherm krijgt met de bovenkant steeds boven ongeacht hoe je uw toestel houdt, dan is dat dank zij de orientatie info in de exif.

 

@sb de iPhone gaat bij exporteren een jpeg maken. Je kan ook kiezen voor het jpeg formaat.

Het heic formaat is blijkbaar een veel betere compressie techniek, maar afgeschermd met copyrights en patenten. Iedereen moet tenslotte zijn boterham verdienen 🤑🤑🤑.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide 

Met de nodige software kan je de rotatiehoek te zien krijgen. Het zit er dus zeker in.

Knipsel.PNG


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Ik heb bij wijze van test drie foto's genomen en doorgestuurd naar mijn Telenet webmail. 

De eerste foto is met de home knop naar rechts gericht. 

De tweede foto is met de home knop naar links gericht. 

De derde foto is met de home knop naar onder gericht. 

Enkel de eerste foto wordt correct weergegeven, het vreemde is dat alle foto's correct worden weergegeven in gmail. 

Ik vraag me dan toch af hoe je het best een foto neemt van een persoon in portret mode? 

IMG_0038.jpgIMG_0039.jpgIMG_0040.jpg

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide 

Ik heb ook enkele foto's gemaakt met wisselende oriëntatie en heb deze per mail naar mezelf gestuurd. Als je dan in webmail hoovert over de naam van de bijlage zie je de foto gedraaid staan.

Als je hem dan opent(in Fx tabblad) staat hij opnieuw juist.

Het veiligste is, denk ik, van altijd voor portret te kiezen. Tenzij je de foto zelf in een ander programma manipuleert.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Er zijn nog teveel programma's die nog niet door hebben dat de huidige exif een rotatieinformatie heeft en die dat dus niet gebruiken. 

@ValérieC  kan je aan Lithium en aan de ontwikkelaars van de Webmail eens doorgeven dat ze bij de jpg en jpeg ook rekening moeten houden met de orientatie van de foto. Anno 2019 is het echt geen zicht meer dat foto's op zijn kop getoond worden. 

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Ik zie toch nog heel veel mensen tijdens het nemen van een foto op hun smartphone hun toestel verticaal houden, bijvoorbeeld als ze een portret willen nemen van iemand. 

Mij lijkt dit meer logisch maar als je de achtergond hierachter begrijpt is het niet zo. 

Stel bijvoorbeeld dat ik een close up foto wil nemen van een glas bier, dan hou ik mijn iPhone verticaal ( met de home knop naar beneden gericht) omdat je dan beter je object kan kadreren. 

Als je een foto zou nemen van het glas bier met je iPhone horizontaal creëer je toch extra ruimte links en rechts? 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide 

Hoe je de foto maakt is niet van belang, de software om de foto's te bekijken maakt het verschil.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Bedankt voor de informatie, hopelijk kan dit aangepast worden in Telenet webmail. 

Want zoals ik al vermeldde, in Gmail worden de foto's wel correct weergegeven. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone


@fieldoxide  schreef:

Ik heb bij wijze van test drie foto's genomen en doorgestuurd naar mijn Telenet webmail. 

In welk formaat? HEIC of JPEG?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes